Menu Zavřít

Prodat, či nikoli?

29. 4. 2004
Autor: Euro.cz

DaimlerChrysler/Mitsubishi

bitcoin_skoleni

PRAHA (tpk) – Globálně to nepůjde. DaimlerChrysler byl nucen opustit sen stát se koncernem, který má na každém ze tří hlavních světových trhů svou automobilku, a 22. dubna rozhodl o ukončení téměř čtyřletého financování Mitsubishi Motors. Nyní zvažuje, zda si ponechá v jediném ztrátovém japoském výrobci podíl 37,3 procenta.
Rozhodujícím momentem se stalo jednání o další pomoci Mitsubishi. DaimlerChrysler se na ní měl podílet spolu s trojicí Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corp. a Bank of Tokyo, vlastnící 23 procent automobilky. Na podmínkách investice ve výši 6,4 miliardy dolarů, z níž měla ze Stuttgartu přijít asi polovina, se však společnosti nedohodly, jak uvedl finanční ředitel DaimlerChrysleru Manfred Gentz.
Na základě kroku německo-amerického koncernu opustil post prezidenta a výkonného ředitele Mitsubishi Motors minulý týden Rolf Eckrodt, který se snažil dostat automobilku do černých čísel od ledna roku 2001. Funkci po něm do jmenování nového prezidenta dočasně převzal finanční ředitel Keiichiro Hashimoto. Na mimořádné schůzce akcionářů byl minulý pátek zvolen předsedou dozorčí rady Yoichiro Okazaki, který má do měsíce vypracovat nový plán restrukturalizace automobilky. „Vítám rozhodnutí, že Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corp. a Bank of Tokyo nebudou automobilku pouze financovat, ale hodlají se rovněž aktivně podílet na vytváření střednědobého byznysplánu,“ prohlásil Eckrodt. Odborníci na automobilový průmysl však upozorňují, že Mitsubishi Motors to stačit nebude. „Mohou dát dohromady dost prostředků na rok či na dva, ale Mitsubishi bude potřebovat hlavně peníze zvenčí,“ soudí Tatsuo Yoshida ze společnosti Deutsche Securities.
DaimlerChrysler smlouvu o alianci s Mitsubishi podepsal v březnu roku 2000 a společnost se měla stát kromě Mercedesu v Evropě a Chrysleru ve Spojených státech (přičleněném fúzí v roce 1998) třetím pilířem budoucího rozvoje koncernu. Nemohl to načasovat hůře. O čtyři měsíce později se totiž dostaly na svět informace, že japonská automobilka tajila před kontrolními úřady po třicet let problémy s kvalitou. Skandál vedení koncernu neodradil, a tak v září koupil 34procentní podíl, který později ještě o více než tři procenta navýšil.
Strategie šéfa DaimlerChrysleru Jürgena Schremppa však nevychází podle jeho představ. Fúze s Američany se zatím v hospodaření pozitivně neprojevuje (a navíc stále není dořešen soudní spor o více než miliardu dolarů s Kirkem Kerkorianem), ze spolupráce s Mitsubishi přichází na trh teprve nyní Smart Forfour, který zhruba šedesát procent součástí sdílí s novým Mitsubishi Colt. V Asii se koncernu nevydařil ani pokus o alianci s jihokorejskou automobilkou Hyundai. Ta nedávno odmítla úzké spojenectví a hodlá s DaimlerChryslerem pracovat pouze na jednotlivých vybraných projektech.
Od roku 1998 ztratil ze své tržní kapitalizace německo-americký koncern téměř 44 miliard dolarů, takže se stále častěji objevují zprávy o nespokojenosti akcionářů a možném odvolání Schremppa z funkce.
Analytici hodnotí zastavení penězovodu z DaimlerChrysleru do Japonska pozitivně. „Je to dobrá zpráva. Bojují na tolika frontách, že se na Mitsubishi nikdy dostatečně nezaměřovali,“ uvedl pro agenturu Reuters Gerald Roessel, manažer fondu Invesco Asset Management. V podobném duchu reagovaly akcie koncernu. Po oznámení o ukončení financování šly nahoru, a jelikož byl zveřejněn nový plán oživení, stoupalo i Mitsubishi.
Na druhou stranu asijským neúspěchem DaimlerChrysler ztratí mnoho na jednom z nejperspektivnějších trhů současnosti. „Budeme muset přehodnotit svoji strategii v Asii, ale spolupráce mezi Mitsubishi a Chryslerem na vývoji nových modelů bude pokračovat,“ tvrdí Manfred Gentz. Prodej 37procentního podílu koncern zváží až po prostudování záchranného plánu Mitsubishi. Japonská automobilka očekává, že k 31. březnu (kdy skončil její fiskální rok) vykáže čistou ztrátu kolem 70 milionů dolarů oproti více než třicetimilionovému předloňskému zisku.

  • Našli jste v článku chybu?