ONDŘEJ FRYC: Ondřej Fryc je ředitelem největší sítě tuzemských internetových obchodů. Společně se společností TV Services & Production provozuje i obchod TV Mall, propojený s televizní stanicí Top TV.
ONDŘEJ FRYC: Ondřej Fryc je ředitelem největší sítě tuzemských internetových obchodů. Společně se společností TV Services & Production provozuje i obchod TV Mall, propojený s televizní stanicí Top TV. * Kdy jste otvíral svůj první internetový obchod a proč jste se rozhodl právě pro tento způsob prodeje? Na jaře 2000 jsem si zařizoval byt. Už předtím jsem podnikal, vůbec jsem tedy nestíhal pobíhat po obchodech a vybírat si spotřebiče. V té době už jsem byl pokročilým uživatelem internetu. Tak jsem vymyslel, že si to koupím na internetu a nebudu muset nikam chodit V té době ale fungovaly všechny internetové obchody tak, že počítaly s tím, že půjdete do obchodu, tam si vyberete a opíšete si typ zboží. Pak teprve mohl člověk už konkrétní výrobek zadat do nějakého fulltextového okénka a koupit si ho o něco levněji. Jenže já chtěl, aby mi internetový obchod pomohl i s výběrem. A žádný mi to nebyl schopen nabídnout. Tak vznikla myšlenka, že třeba nemám tento problém jen já, a dali jsme dohromady tým lidí, se kterými jsme to během léta připravili. Na podzim jsme obchod spustili a o týden později jsme prodali první spotřebič. * V čem je zvláštní váš nový projekt TV Mall? Díky jeho propojení s Top TV máme nyní možnost oslovit zákazníky, kteří zatím nemají přístup k internetu, avšak mají zájem nakoupit značkové zboží jednodušeji a levněji, než je možné v klasických kamenných obchodech. * Co říkáte názorům, že internetoví prodejci parazitují na kamenných obchodech? Vždycky je potřeba si najít nějakého bubáka, který může za to, že někdo prodává čím dál méně. V první řadě je volba na zákazníkovi. Už dávno neplatí to, co platilo v roce 2000, že zákazník šel do obchodu, tam si to zboží vybral a pak si ho koupil na internetu. My máme přes 50 procent zákazníků, kteří si vyberou a rovnou objednají přímo na internetu. Máme zároveň i zákazníky, kteří si vyberou na internetu, využijí našich služeb a našich expertů. Pak jdou ale do obchodu, tam si spotřebič koupí a chtějí naši cenu. Tihle zákazníci nás také zatěžují, protože využívají naše zdroje, stejně jako jiní zákazníci využijí jiných zdrojů a koupí si to u nás. Podle mého názoru je toto sdílení zákazníků oboustranné a rozhodně není možné mluvit o nějakém parazitování. * Čím se od sebe jednotlivé internetové obchody liší?
Liší se šíří poskytovaných služeb. My máme své vlastní sklady, což není u internetových obchodů úplně běžné. Chceme mít zboží okamžitě dostupné, abychom ho mohli co nejdříve dodat zákazníkovi. Dále se jednotlivé internetové obchody liší kvalitou informací na stránkách, rozsahem online podpory nebo logistikou. Když máte vlastní řidiče, kteří jsou schopni dovést zboží v čase, který se hodí zákazníkovi, je to samozřejmě výrazně komfortnější, než když to ten obchod pošle nějakou sběrnou službou, která vás bere jenom jako jeden bod na jejich rozvozovém plánu.
* Nemáte pocit, že někteří internetoví prodejci kazí pověst ostatním? Bohužel ano, ale není to jen specifikum internetu. Problém u internetových obchodů je, že je lidé často házejí do jednoho pytle. Zatímco nikoho nepřekvapuje, že jeden kamenný obchod poskytuje lepší a kvalitnější služby než druhý, internetové obchody jsou brány prostě jako internet. Nakupování přes internet u nás ještě nemá takovou tradici jako třeba v Americe. Jsme taky konzervativnější národ. V loňském roce ovšem nakoupilo milion Čechů na internetu, což je pořádná porce a myslím si, že ta nedůvěra ustupuje. * Někteří lidé internetovým obchodům stále nevěří. Jaké dáváte záruky? Záruky dáváme úplně stejné jako kamenný obchodník, protože zákazník si kupuje značku, třeba pračku AEG, a záruku poskytuje výrobce. My jako autorizovaný dealer té značky máme oprávnění potvrzovat záruční list a zákazník pak může výrobek reklamovat nejenom u nás, ale i v záručním servisu toho výrobce. V tomto se nijak nelišíme od kamenného obchodu. Kromě toho máte ještě jednu záruku navíc, protože zákazník může zboží vrátit do 14 dnů, bez udání důvodu. * Mohou malí obchodníci s elektrospotřebiči obstát oproti velkým řetězcům a internetu?**
To je stejná otázka, jako jestli může malá pekárna obstát oproti velké. Jejich situace není jednoduchá a musejí nabízet něco víc. Nepouštěl bych se být jimi do cenových bitev, ale snažil bych se poskytovat co nejlepší služby.