NOVELA ZÁKONA O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE Podpis prezidenta republiky završil přijetí novely zákona o ochraně spotřebitele. Ten umožňuje uložit nepoctivým obchodníkům pokutu až 50 milionů korun. Zavádí také povinnost prodávajících vydat písemné potvrzení o termínech a způsobu vyřízení reklamace a upravuje prodej v tržnicích.
NOVELA ZÁKONA O OCHRANĚ SPOTŘEBITELE Podpis prezidenta republiky završil přijetí novely zákona o ochraně spotřebitele. Ten umožňuje uložit nepoctivým obchodníkům pokutu až 50 milionů korun. Zavádí také povinnost prodávajících vydat písemné potvrzení o termínech a způsobu vyřízení reklamace a upravuje prodej v tržnicích.
Obchodníkům, kteří při prodeji použijí nekalé praktiky, hrozí výrazně vyšší pokuta než dosud - až 50 milionů korun. Tvrdší postih přináší novela zákona o ochraně spotřebitele, která je mimo jiné reakcí na prodej prošlých potravin a zkaženého masa, zaznamenaný loni v několika velkoprodejnách při kontrole Státní zemědělské a potravinářské inspekce.
Prodejcům se zvýšení pokut nelíbí a tvrdí, že to není systémové řešení problémů v obchodní síti. Viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka považuje 50 milionů za přehnanou částku. „Vysoká pokuta sice může mít odstrašující efekt, ale není to systémové řešení,“ domnívá se. Juračka navrhl rozdělit pokuty do dvou kategorií, a to na sankce za systémové chyby, za něž nese zodpovědnost vedení obchodu, a na pokuty za provinění konkrétních pracovníků.
Naopak Sdružení obrany spotřebitelů se zpřísnění sankcí zamlouvá. Jeho mluvčí Ivana Picková říká, že obchodníci se nezlepšili ani po nedávné sérii kontrol, a tudíž je zvýšení pokut namístě. Nyní obchodníkům za porušení zákona o ochraně spotřebitele hrozí maximálně
milionová pokuta. U prohřešků proti zákonu o potravinách je maximální sankce tři miliony.
PÍSMO SE ZATÍM ZVĚTŠIT NEMUSÍ
Parlament na jaře odstranil z návrhu zákona novou povinnost ohledně velikosti textu informací na výrobcích. Původně poslanci schválili povinnost výrobců označovat výrobky informacemi s minimálně dvoumilimetrovým kontrastním písmem, aby si jich spotřebitelé vůbec všimli a dokázali přečíst.
„Byli jsem ale upozorněni Potravinářskou komorou, že novinka by byla pro řadu firem likvidační,“ vysvětlila následnou změnu místopředsedkyně senátního hospodářského výboru Soňa Paukrtová.
Přísnější pravidla ale začnou platit pro používání piktogramů. Ty musí být srozumitelné a firma je musí na požádání spotřebitele jasně vysvětlit. Takzvanou ekoznačku může používat jen její skutečný vlastník, přičemž jsou zakázány i její lživé nebo klamné odkazy a napodobeniny.
V TRŽNICÍCH PŘÍSNĚJI
Provozovatelé tržnic zřejmě budou muset vést evidenci údajů o obchodnících, kteří na tržištích nabízejí zboží. Stánky by měly být napříště označeny identifikačními údaji o prodávajících. Provozovatel tržnice bude muset vědět, kdo, co a kde prodává. Tím se má předejít útěkům prodejců od stánků, jako se tomu často dělo při dosavadních kontrolách.
Novela také dává větší kompetence České obchodní inspekci. Zároveň se posílí kompetence spotřebitelských organizací při prosazování práv spotřebitelů.
POTVRZENÍ O REKLAMACI
Jasnější pravidla začnou platit také pro reklamace. Prodávající je povinen spotřebiteli vydat písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel právo uplatnil, co je obsahem reklamace a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje. Dále musí vydat potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a době jejího trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. Tato povinnost se vztahuje i na jiné osoby určené k provedení opravy. *