Ve třetím čtvrtletí letošního roku se trh s mobilními telefony propadl o devět procent. Aktuální předvánoční období bývá tradičně nejsilnější, růst přesto analytici z výzkumné společnosti IDC nepředpokládají. Na obrat situace si pak podle nich počkáme minimálně půl roku. Důvody nastalé situace jsou přitom jednoduché – lidé s nižšími příjmy kvůli vysoké inflaci a rostoucím cenám energií výrazně šetří, a tak omezují hlavně výdaje za zboží, které nutně nepotřebují.
Za snížení prodeje smartphonů může i zpomalení růstu čínské ekonomiky, které zapříčinila opatření proti šíření nemoci covid-19. Obzvlášť prudký je tedy pokles u tamních značek Xiaomi, Vivo nebo Oppo. Jako nejodolnější vůči recesi se naopak ukazuje iPhone od americké firmy Apple. Někteří lidé také nákupy odkládají, protože čekají na velké slevy a akční nabídky.
Nejdražší chytré telefony jdou na dračku
Jedničkou prodejů byl od července do září Samsung s 22procentním podílem, druhá příčka patří Applu, který se po uvedení novinek dostal na hranici 18 procent. A na třetí pozici se i letos drží Xiaomi, jehož podíl je o další čtyři procentní body nižší.
Mezi iPhony vede verze 14 Pro. Do Vánoc už ho ale nejspíš nekoupíte. Zásoby se vyprodaly už v září a říjnu a nyní jsou čekací lhůty delší než pět týdnů. Zájemci se tak musejí spokojit s klasickou verzí nebo iPhonem 14 Plus.
„Na Alza.cz pociťujeme klesající zájem o nové mobilní telefony zejména v kategorii nižších a středních tříd. Naopak v kategorii prémiových smartphonů zájem během celého roku roste. Lze z toho vyvodit, že kvůli aktuální ekonomické situaci zákazníci s nižšími až průměrnými příjmy na nákupech mobilních telefonů spíše šetří nebo je odkládají, zatímco vysokopříjmové domácnosti je kupují i nadále a volí právě prémiové telefony, které nejméně ztrácejí svoji hodnotu,“ komentuje aktuální vývoj mluvčí společnosti Alza.cz Daniela Chovancová.
Podobně nastalou situaci potvrzuje ústy své mluvčí Michaely Balarinové i další tuzemský prodejce spotřební elektroniky, společnost CZC.cz: „V průběhu roku se zájem zákazníků přesunul zejména k dražším modelům. Problémem je také dostupnost mobilních telefonů, protože například nejžádanější novinky iPhone 14 PRO a MAX aktuálně na trhu chybí. V prosinci navíc pozorujeme trend, kdy zákazníci s nákupy vyčkávají na poslední chvíli.“
Průměrná prodejní cena smartphonu se zvyšuje
Pokud jde o celý segment elektroniky, platí mobilní telefony za stále nejčastější vánoční dárek vůbec. Televize, notebooky, tablety nebo vysavače se jim ani zdaleka nevyrovnají. Ačkoliv je faktem, že v posledních letech výrazně roste poptávka po přenosné elektronice a bezdrátových sluchátkách.
„Pokles zájmu o mobilní telefony ani o nové typy telefonů nezaznamenáváme. V předvánočním období patří mezi produkty, o které zákazníci zájem mají,“ říká Olga Dolínková, tisková mluvčí společnosti Datart.
Velká poptávka o prémiová zařízení způsobuje, že prodejní cena mobilních telefonů celosvětově roste, a to navzdory zpomalení trhu. Letos se zvýšila už potřetí za sebou na průměrnou hodnotu 413 dolarů (zhruba 9450 korun), tedy o více než 6,4 procenta oproti roku 2021.