EVROPSKÉ FONDY I když většina nových dotací z evropských fondů nabírá zpoždění, v rámci programů Rozvoj a Marketing lze již nyní žádat o peníze. V novém programovacím období je v nich výhradně malým a středním podnikům nabízeno příjemných 37,5 milionu eur. Vyrábíte a vaše prostory už vám jsou těsné?
EVROPSKÉ FONDY I když většina nových dotací z evropských fondů nabírá zpoždění, v rámci programů Rozvoj a Marketing lze již nyní žádat o peníze. V novém programovacím období je v nich výhradně malým a středním podnikům nabízeno příjemných 37,5 milionu eur.
Vyrábíte a vaše prostory už vám jsou těsné? Chybí stroje, vybavení nebo finančně náročný software? Nebo už máte tyto problémy za sebou a řešíte třeba expanzi do zahraničí a tedy i související náklady na nutnou reklamu a propagaci? Přestože schvalování čerpání evropských fondů zatím vázne, na tyto účely mohou malé a střední firmy žádat o podporu už dnes.
ZÁJEM BUDE VELKÝ Podnikatelskou sázkou na jistotu bude bez diskuzí Operační program Rozvoj. Na jeho právě probíhající výzvu je sice vyčleněna poměrně vysoká částka 30 milionů eur, o její vyčerpání se ale odborníci nebojí. „Je totiž šitý na míru podnikatelům a díky tomu je mezi nimi také velmi oblíben. Jde například o aktuálně jediný program umožňující nákup technologií, strojů a zařízení, což využije vlastně každý podnik. Je však nutné počítat také s tím, že se přihlásí i neúspěšní zájemci z minulých let s doladěnými projekty. Zájem proto určitě převýší nabídku,“ střízlivě hodnotí Lukáš Němec, ředitel pro projekty EU poradenské firmy Raven Consulting. Univerzálnost programu zvyšuje i fakt, že se šíře dotace pohybuje v rozmezí jednoho až dvaceti milionů korun, takže jej lze využít i v rámci větších investičních celků.
K základním oblastem, na které lze prostředky žádat, patří v prvé řadě nákup strojů a zařízení, včetně příslušného programového vybavení. Podstatnou položkou jsou také stavební náklady přímo související s realizací projektu. Zde je však potřeba si uvědomit, co přesně do této kolonky spadá. Například úprava budovy kvůli vestavění strojů pochopitelně k uznatelným nákladům patří, výstavba nové haly už ale nikoliv. Základní nárys nabídky uzavírá možnost získat peníze na pořízení patentů a patentových licencí na know-how a také na náklady vynaložené na publicitu spojenou s projektem.
VELKÉ ALE
„Je nicméně nutné připomenout i jeden velmi podstatný zádrhel Rozvoje, a tím je jeho omezení na malý počet vybraných lokalit. Na rozdíl od Marketingu, kde je vyjmuta pouze Praha, tak tady je to prostorové omezení daleko větší,“ upozorňuje projektová manažerka Raven Consulting Dita Kabelková. Šanci tak mají projekty například v bývalých vojenských oblastech Ralsko a Mladá či v podnikatelsky obtížnějších regionech typu okresů Karviná či Jeseník.
Šance žádat o dotace v tomto programu se navíc rychle krátí. Registrační žádost lze totiž podat nejpozději do konce května, přičemž další výzva bude vyhlášena pravděpodobně až v roce 2008.
DOBÝVEJTE ZAHRANIČNÍ TRHY
Nedostatkem žadatelů nejspíše nebude trpět ani druhý otevřený program, Marketing. „I ten byl a určitě také bude velmi oblíbený, už jen proto, že z něj lze čerpat peníze opakovaně. Řada podnikatelů tak v minulosti ušetřila až polovinu nákladů na propagaci v zahraničí, ať už při účasti na veletrzích a výstavách, nebo při tvorbě cizojazyčných mutací webových stránek a informačních materiálů,“ podtrhuje základní body programu Kabelková.
Operační program Marketing však nabízí nepoměrně širší možnosti než pouze spolufinancování reklamních nástrojů. Obecně totiž umožňuje získat peníze na rozmanitou škálu opatření, kterými může podnikatel snižovat své náklady související se vstupem na zahraniční trhy.
Podstatné úspory tak může žadatel zaznamenat třeba při najímání poradenských agentur pro vypracování analýzy zahraničního trhu, včetně zjištění podmínek a prostoru pro zvýšení odbytu, nalezení prodejních míst a zástupců či zmapování bariér a nákladnosti této expanze do ciziny. Podnikatel tedy může získat dotaci nejprve na zjištění, zda jsou jeho plány na rozšíření reálné a uskutečnitelné, a potom na samotné nástroje k usnadnění tohoto kroku.
„Je nicméně třeba pamatovat na několik možných zádrhelů. Program je určen jen pro malé a střední podnikatele, zároveň je přísně posuzováno jejich finanční zdraví. To bývá častý problém, protože není posuzována pouze celková zadluženost podniku, ale také třeba stavy rezerv, celkových závazků či ztrát z minulého období. Mnozí podnikatelé se také pochopitelně snaží koncem roku snížit daňový základ prostřednictvím daňově uznatelných nákladů, což se ale ve výsledku odrazí i na hodnocení finančního zdraví žadatele. Mechanismus programu Marketing je přitom nastaven tak, že při určitém výsledku hodnocení je žadatel automaticky vyškrtnut,“ varuje před možnými problémy expertka Kabelková.
„Také je třeba si uvědomit, že hodnocení projektů bude kontinuální, že tedy budou posuzovány tak, jak přijdou. Je proto důležité předkládat je co nejdříve, ještě než budou vyčleněné prostředky vyčerpány,“ dodává. A i když je tedy na rozdíl od programu Rozvoj výzva u Marketingu otevřená až do konce roku, rozhodně se nevyplatí otálet.
V JEDNOTĚ JE SÍLA
Program navíc umožňuje účast i fyzickým osobám s omezenými prostředky, které by díky podmínce nutné spoluúčasti na dotaci běžně nedosáhly. Minimálně tři subjekty totiž mohou uzavřít smlouvu o spolupráci a po splnění určitých podmínek mohou žádat o peníze dohromady. Jde například o nutnost vystupovat na zahraničních trzích společně, smlouva musí ošetřovat vzájemné finanční toky a podobně. V každém případě však musí být tyto projekty individuálně konzultovány v agentuře CzechTrade, která je pro Marketing zprostředkujícím subjektem. V případě Rozvoje tuto roli plní agentura CzechInvest.
Komunikace s implementačními orgány a podávání žádostí v obou programech probíhá přes systém e-Account. Jde o elektronickou aplikaci vyvinutou právě CzechInvestem pro zjednodušení a urychlení celého řízení.
(více v Profitu č. 12/2007)
ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROGRAMU MARKETING
- určen je pro malé a střední podnikatele, fyzické i právnické osoby, s minimálně dvěma uzavřenými účetními obdobími
- podnikatelé musí mít sídlo mimo Prahu nebo aspoň musí být vývozní činnost spojena s výrobou a službami realizovanými mimo hlavní město
- podporované aktivity musí směřovat do vybraných sektorů, například zpracovatelského průmyslu, s výjimkou určitých oblastí zemědělství, stavebnictví, výroby a rozvodu elektřiny, plynu, vody a podobně
- podpora má formu nevratné dotace v rozmezí sto tisíc až dva miliony korun, s maximální výší 50 procent způsobilých výdajů projektu
- registrační žádosti je možné podávat do 31. prosince 2007
JAK NA DOTACE Z EU
V týdeníku Profit dosud vyšlo:
Přehled fondů v novém období - č. 7/2007
Program JPD2 pro Prahu - č. 8/2007
Průvodce aplikací e-Account - č. 12/2007
Průtahy při přípravě - č. 15/2007 (další návody a aktuality přineseme v průběhu května a června)
ZÁKLADNÍ INFORMACE O PROGRAMU ROZVOJ
- určen je pro malé a střední podnikatele, fyzické i právnické osoby, s minimálně třemi uzavřenými účetními obdobími
- projekty mohou žadatelé realizovat pouze v regionech se soustředěnou podporou státu na léta 2007-2013
- podpora má výši nevratné dotace v rozmezí jednoho až dvaceti milionů korun, s maximální výší způsobilých výdajů 51 až 55 procent
- registrační žádosti je možné podávat do 31. května 2007