STOCKHOLM (FT) – Reklama lihovin, vína a silného piva v tisku je ve Švédsku zakázána, propagovat je lze pouze v obchodních publikacích. Tak velí zákon odvolávající se na nutnost chránit veřejné zdraví. Evropský soudní dvůr ale minulý čtvrtek rozhodl, že tato legislativa není slučitelná s ustavujícími dokumenty Evropské unie, neboť „představuje překážku pro volný pohyb služeb .
Časopis Gourmet tak vyhrál velký spor se švédskou vládou, jehož rozuzlení bude mít po–dle britského deníku Financial Times dalekosáhlý dopad na utváření jednotného trhu služeb v rámci Evropské unie. Její výkonný orgán – Evropská komise – uvedl, že rozsudek je nesmírně důležitý, neboť uznává reklamu jako službu.
Pokud jde o ochranu veřejného zdraví, o dosažení tohoto cíle by se mělo podle Evropského soudního dvora usilovat méně restriktivními opatřeními. Švédské soudy by proto měly říci jasné slovo, zda striktní zákaz tiskové reklamy alkoholických nápojů odpovídá svému účelu. Tím je omezovat spotřebu alkoholu.