Hospodářská komora Jedním z hlavních problémů, které budou muset řešit unijní státy v následujícím období, je stárnutí populace. V příštích letech půjdou lidé masivně do důchodu a na trhu práce bude nedostatek náležitě kvalifikovaných pracovních sil. Úroveň odborných kompetencí lidí se velmi sníží, pokud se nyní nezačneme problémem zabývat.
Hospodářská komora
Jedním z hlavních problémů, které budou muset řešit unijní státy v následujícím období, je stárnutí populace. V příštích letech půjdou lidé masivně do důchodu a na trhu práce bude nedostatek náležitě kvalifikovaných pracovních sil. Úroveň odborných kompetencí lidí se velmi sníží, pokud se nyní nezačneme problémem zabývat. Jednou z možností, jak reagovat na tuto situaci, je umožnit volný pohyb lidí a pracovních sil v evropském i globálním měřítku.
Druhou eventualitou je realizace konceptu celoživotního učení s uznáváním výsledků všech typů učení a maximální otevření přístupu ke vzdělávání a odborné přípravě v každém věku. Mnoho ekonomicky neaktivních nebo nezaměstnaných osob nemá dostatečné formální vzdělání či formálně uznávanou kvalifikaci potřebnou pro jejich (re)integraci na trh práce.
Je proto třeba vytvářet takové nové cesty přístupu ke vzdělání a kvalifikacím, které by umožnily i těmto cílovým skupinám získat v rámci dalšího vzdělávání kvalifikaci na úrovni středního či vyššího nebo i vysokoškolského vzdělání.
Přitažlivost cest odborného vzdělávání a přípravy pro zaměstnavatele a jednotlivce a zvýšení účasti v odborném vzdělávání a přípravě je prioritou přijatých evropských cílů pro vzdělávání a odbornou přípravu. Aby evropské země vyhověly požadavkům společných cílů pro vzdělávání a odbornou přípravu do roku 2010, budou muset rozšířit přístup ke vzdělávání a přípravě a současně aplikovat společné evropské principy pro hodnocení a uznávání neformálního vzdělávání a informálního učení, přijaté v květnu 2004.
Implementace těchto principů je důležitým příspěvkem odborného vzdělávání a přípravy k dosažení cílů takzvané Lisabonské strategie.
V mnoha evropských zemích stále přetrvává komplikovaný přístup dospělých, zvláště nekvalifikovaných či s nízkou nebo neúplnou kvalifikací, k formálnímu vzdělávání. Dospělí uchazeči musejí většinou absolvovat celé studijní programy, které vedou k formálním certifikátům. A to dokonce i ti, kteří mohou prokázat značné aktuální a relevantní kompetence získané v rámci neformálního vzdělávání a informálního učení. Je proto třeba rozšířit příležitosti pro dospělé k dosažení co nejvyšší úrovně kvalifikace, a to jak zaváděním vhodnějších cest přístupu k formálnímu vzdělání, tak uznáváním výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení. Zvláště pak na úrovních odpovídajících střednímu a vyššímu odbornému vzdělání.
Mezinárodní projekt EPANIL, realizovaný od října 2004 s ukončením v září 2006, chce vyvinout metody a nástroje identifikace, hodnocení a uznávání výsledků neformálního vzdělávání a informálního učení ve vybraném oboru kuchař (ISCED 3C). Poté má následovat pilotní testování v České republice, Polsku a Slovensku. Zvláště důležité je vytvořit rámec pro přístup do dalšího odborného vzdělávání a přípravy pro dospělé. Ten bude založen na Společných evropských principech a podnětech Inventarizace k otázkám identifikace, hodnocení a uznávání neformálního a informálního učení. Projekt přitom využívá dosavadních zkušeností tří evropských zemí, Velké Británie, Francie a Německa.
Cílovou skupinou projektu jsou dospělí bez kvalifikace nebo s nízkou úrovní kvalifikace (úroveň ISCED 2 nebo nižší), ale s pracovní zkušeností (získanou buď v zaměstnání, nebo v dobrovolnické práci). EPANIL nabídne těmto nezaměstnaným a znevýhodněným osobám a osobám ohrožených nezaměstnaností příležitost k dalšímu vzdělávání a odborné přípravě, a to prostřednictvím uznání jejich životních zkušeností.
Pilotní ověřování výsledků projektu bude probíhat v příhraničních oblastech Česka (Moravskoslezsko), Polska (Hornoslezsko) a Slovenska (Nitransko), pro něž je typická vysoká nezaměstnanost vyplývající z procesu ekonomické transformace a restrukturalizace. Další ambicí projektu je „evropská“ přidaná hodnota - zpřesnění Evropské inventury identifikace, hodnocení a uznávání neformálního vzdělávání a informálního učení.
Podrobné informace najdete na stránkách www.epanil.net a www.khkmsk.cz.
Magda Habrmanová, ředitelka Krajské hospodářské komory Moravskoslezského kraje