Ministerstvo průmyslu a obchodu otevírá počátkem června dva projekty, které mají pomoci začínajícím českým exportérům na tuzemských veletrzích. Mezi přibližně 70 firem ministerstvo rozdělí tři miliony korun.
Autor: Jakub Stadler
Ministerstvo průmyslu a obchodu letos připravilo dva projekty pro začínající exportéry. „Na rozdíl od české oficiální účasti na mezinárodních veletrzích, kde je zřetelné, že se jedná o státní podporu exportu, jsme letos přistoupili i k tomu, že se podporu vývozu snažíme prosadit i na domácím trhu,“ říká Václav Novotný, vedoucí oddělení řízení programů exportu ministerstva průmyslu a obchodu. Účast na tuzemském mezinárodním veletrhu podle jeho slov poskytuje českým firmám exportní možnosti a jejich prezentace je pro ně v porovnání se zahraničím méně nákladná. Ministerstvo průmyslu proto vytvořilo dva programy, které se jmenují Podnikatelský inkubátor a Incomingová mise. Pro letošní rok jsou v nich dohromady připraveny tři miliony korun.
Inkubátor má primárně sloužit přímo menším exportérům, projekt Incomingová mise má podpořit zájem nákupčích o Českou republiku. Podstatou státní podpory je umožnit setkání se zahraničními návštěvníky, zahraničními vystavovateli a potenciálními obchodními partnery. Začínající čeští exportéři si pro svoji prezentaci mohou vybrat veletrh oborově odpovídající činnosti, v níž podnikají.
NA CO LZE ZÍSKAT PODPORU
Inkubátor
- pronájem plochy, stavbu stánku
- registrační poplatek za vystavovatele
- základní zápis do veletržního katalogu
- PR a reklama, pozvánky, propagační materiály
- vstupenky na veletrh
- hostesky
- občerstvení
- doprovodný program
- *Incomingová mise - letenky - ubytování - tlumočení - průvodce - dopravu po území ČR - pohoštění - pronájem sálu - PR materiály Šance na třinácti veletrzích**
Oba projekty vypracovalo ministerstvo letos v březnu. S žádostí o spolupráci na nich oslovilo celkem šedesát asociací, které v Česku působí. Odpověď s návrhy na jednotlivé veletrhy zaslalo zpět v termínu do 15. května celkem dvaadvacet z nich.
Programy byly otevřeny na počátku června a díky nim by firmy měly získat podporu na třinácti veletrzích, které se letos v Česku uskuteční. „Předpokládáme investovat do jedné akce zhruba 200 tisíc korun. Na každém veletrhu tak má šanci získat peníze z programu zhruba šest firem, “ říká Novotný. „Začít chceme účastí firem na autosalonu, na strojírenský veletrh, který je největší, jsme vyčlenili 400 tisíc korun,“ dodává. Na státní podporu by tak letos mohlo dosáhnout přes sedmdesát českých firem.
V čem spočívá podpora státu? „Z programu lze získat příspěvek na zaplacení plochy stánku na veletrhu nebo výstavě, na jeho grafiku, prezentační materiály, organizaci tiskové konference či workshopu,“ vysvětluje Novotný. To, zda ministerstvo firmám zaplatí veškeré tyto náklady, nebo pouze část, záleží na cenách platných na daném veletrhu a počtu jeho účastníků.
Partnerem ministerstva při vyjednávání státní podpory přitom jsou příslušné asociace, nikoliv jednotlivé firmy. Konkrétní projekt na každý vybraný veletrh totiž připravily právě ony a navrhly i konkrétní firmy jako účastníky.
„Výběr tuzemských veletrhů, u nichž přichází v úvahu státní podpora, jsme provedli na základě návrhů a doporučení oborových svazů a asociací reprezentujících českou podnikatelskou sféru. Tyto subjekty se stávají naším smluvním partnerem a současně i realizátorem vybraného typu aktivity,“ vysvětluje Novotný.
To znamená, že z programu pro každý vybraný veletrh získají firmy finanční pomoc na základě doporučení oborově příslušné asociace. Musí přitom pochopitelně jít o ty, které v daném oboru chtějí začít podnikat či podnikají. Obdobný program již loni organizovala státní agentura na podporu exportu
CzechTrade, a to rovněž díky finanční podpoře ministerstva. Letos se organizace ujalo samo.