Na téma, jak správně řídit projekt, bylo napsáno mnoho článků a knih a zaplněny tisíce stránek (v posledních letech spíše zaplněno mnoho kilobajt internetového prostoru).
Foto: Profimedia.cz
Existují řady návodů, jak projekt řídit, aby byl úspěšný, jinak řečeno, aby bylo dosaženo výsledků v plné funkcionalitě, v určitém čase a s danými náklady. Existuje mnoho různých metodik, některé z nich jsou světově uznávanými standardy, jiné jsou vyvinuty speciálně pro potřeby konkrétní firmy. Celosvětová krize přinesla do všech firem zejména snahu šetřit. Každá firma se snaží snížit výdaje na všech frontách a výjimkou nejsou ani finanční náklady na projektová řízení. Firmy se musely přizpůsobit faktu, že pro zákazníka je při výběru produktu stále hlavním kritériem cena.
Tvorba projektů podle metodik je značně finančně náročná a u malých a středních projektů se tento postup nevyplácí. Proto je nutné hledat jiné cesty, jak vytvořit projekt, který bude nejen úspěšný a povede ke splnění stanoveného cíle, ale současně i finančně únosný. Jak ale docílit toho, abychom zákazníkovi nabídli nižší cenu, ale současně dosáhli toho nejdůležitějšího – tedy splnění cíle projektu a tím získání spokojeného klienta?
V rámci projektového řízení není mnoho možností, kde hledat šanci ke snížení vynaložených finančních prostředků. Jediným východiskem je redukce počtu zaměstnanců podílejících se na daném projektu. Jelikož se při řízení projektu neobejdete bez managera, musíte přistoupit ke snížení počtu lidí v týmu, který daný projekt realizuje. Na druhou stranu tento úbytek nesmí ohrozit kladný výsledek celého projektu. Základem je tedy výběr správně profilovaných lidí.
Ve společnosti Adastra věříme, že bohatství firmy spočívá v jejích lidech. Lidé jsou základem úspěchu a v projektových řízeních to platí dvojnásob. Bez kvalitních lidí nemůžete kvalitně řídit projekt a rozvíjet dobré jméno firmy. S lidským potenciálem úzce souvisí i druhá podmínka pro úspěšné řízení projektu, a to je důsledné předběžné plánování. Plánovat je nutné do všech detailů a právě kvalitní lidé dokáží předvídat, jak se projekt bude vyvíjet, dokáží plánovat do všech důsledků včetně odhalení možných rizik.
V dnešní době již nestačí, aby hlava projektového týmu byla pouze skvělým managerem, musí se z něj stát i výtečný personalista, obchodník a stratég, který dokáže tzv. „vidět za roh“. V projektovém řízení 21. století platí, že nejdůležitější zbraní v konkurenčním boji je umění vybírat si „správné lidi.“
Autor pracuje jako Managing consultant ve společnosti Adastra Česká republika.