Práce s českým labyrintem operačních programů vyděsila už mnohé žadatele. Nyní by však měla být tato byrokratická stezka odvahy o něco jednodušší. Žádosti o dotace totiž budou mít jednotnou formu a podávat se budou z jedné centrální internetové adresy. Na jásot je ale zatím příliš brzy.
Unifikovaná žádost Práce s českým labyrintem operačních programů vyděsila už mnohé žadatele. Nyní by však měla být tato byrokratická stezka odvahy o něco jednodušší. Žádosti o dotace totiž budou mít jednotnou formu a podávat se budou z jedné centrální internetové adresy. Na jásot je ale zatím příliš brzy.
Doba obrovských svazků dokumentace, tlustých navigačních příruček a bezbřehé trpělivosti končí. Tuto základní výbavu každého žadatele o evropské peníze by totiž měla aspoň zčásti nahradit internetová adresa https://eu-zadost.cz. Na té před několika dny odstartoval ostrý provoz systému Benefit7+, umožňující zpracování unifikované žádo-
sti do jednotlivých operačních programů.
„V situaci, kdy si Česká republika na léta 2007 až 2013 zkomplikovala život 24 operačními programy, není myslitelné, aby pro každý z nich byla jiná žádost. Kdyby tato praxe zůstala, nevyčerpali bychom ani pětinu z 26,7 miliardy eur, které jsou pro nás určeny,“ zdůvodňuje zavedení této novinky ministr pro místní rozvoj Jiří Čunek.
„Žadatel na této adrese nalezne přehledný seznam vyhlášených výzev, odpadne také zbytečné vyplňování základních osobních údajů při vícenásobných žádostech. A třeba velké firmy ocení skutečnost, že elektronický systém vlastně umožňuje práci na téže žádosti pro několik lidí na různých místech současně,“ doplňuje Daniel Braun, ředitel Odboru řízení strukturálních fondů ministerstva pro místní rozvoj.
Když dva dělají totéž
Na tvrdé a detailní hodnocení celé novinky je ještě brzy, první klady a zápory jsou však zřetelné už dnes. „Z mého pohledu jako uživatele je Benefit7+ v pořádku a splňuje to, co se od něj čeká. Dokonce je i poměrně přehledný a dá se naučit s ním pracovat,“ hodnotí systém analytička poradenské firmy Raven EU Advisory Kateřina Jabůrková. Ta jej měla možnost vyzkoušet během jeho zavádění v rámci programu Královehradeckého kraje spolufinancovaného z Finančního mechanismu EHP a Norska.
„Otázkou je, proč je k jeho používání nutný stálý přístup na internet, což může způsobovat problémy se zobrazováním stránek při změně poskytovatele internetových služeb nebo s propojením dat s dalšími portálovými službami, jako je Administrativní registr ekonomických subjektů. Navíc vyplňovat zhruba
25stránkovou žádost v internetové kavárně přece jenom není žádný med. Vždyť výsledná žádost se stejně neposílá pouze elektronicky, ale musí se i vytištěná dodat příslušnému orgánu. Pro srovnání, starší systém ELZA se dal do počítače stáhnout a dalo se v něm pracovat off-line,“ zmiňuje Jabůrková.
Podle ministerstva pro místní rozvoj však právě možnost stáhnout si zmiňovanou ELZU způsobovala potíže, například kvůli různým verzím tohoto programu.
„Hlavním problémem ale je, proč se místo zavádění Benefitu7+ prostě jen nerozšířil už fungující systém eAccount, který agentura CzechInvest používá pro operační program Podnikání a inovace. Jde vlastně o podobnou aplikaci, jenže čistě elektronickou,“ říká projektový manažer Raven EU Advisory Richard Lev.
A protože luxus vlastní žádosti si dopřává i operační program Životní prostředí, ministrem Čunkem zdůrazňovaná výhoda sjednocení žádostí poněkud ztrácí lesk. „Navíc, pokud už je možné najít všechny tři systémy na stejné internetové adrese, mě-
ly by být nějak propojené a sdílet spolu maximum údajů. Ale pokud teď chcete pracovat s OPPI, Benefit7+ vás pouze přesměruje na eAccount. Není zde žádné sdílení údajů, například registrace OKEČ,“ prohlašuje Lev. Podle ministerstva budou spolu žádosti sdílet pouze základní informace typu identifikačních údajů o osobě, firmě či sdružení.
„Zmiňované dva operační programy si prostě vyjednaly vlastní systémy. Ale i ty musí splňovat námi stanovené požadavky na povinný obsah, druh nebo množství dat a informací. Stejně jako žádosti v dalších programech, které jsou na jednotné platformě Benefitu7+. Navíc, bylo by poněkud paradoxní, aby se 18 operačních programů, vyvíjejících tuto vlastní aplikaci, přizpůsobovalo eAccountu vyvíjenému na míru jednomu konkrétnímu operačnímu programu,“ vysvětluje pozadí tohoto poněkud nejasného řešení Daniel Braun.
Ještě je co zlepšovat
V této chvíli obsahuje Benefit7+ pouze webový účet žadatele, do nějž řídicí orgány jednotlivých programů na základě stanovených údajů přidávají své otevřené výzvy. Ministerstvo pro místní rozvoj však sleduje daleko ambicióznější cíl.
„Hodláme aplikaci rozšířit hlavně o systém komunikace s administrátory žádostí. Takže bude možné třeba zasílat elektronicky monitorovací zprávy a žádosti o platbu, naopak z druhé strany budou chodit informace o pokroku při zpracování a hodnocení žádostí a podobně. To všechno, včetně využívání elektronického podpisu, bude po rozšíření Benefitu7+ umožněno,“ slibuje Braun. Znovu tím ale upozorňuje na diskutovaný eAccount, který už tato vylepšení běžně používá.
Sečteno a podtrženo, Benefit7+ má ambice stát se důstojným a pro jednadvacáté století i dostatečně moderním nástrojem pro žadatele o evropské peníze. Přestože namísto slibované unifikace budou vedle sebe fungovat tři paralelní systémy žádostí, oproti možným až dvaceti čtyřem jde o znatelný pokrok.
Pochopitelně, zaváděnou novinku omezují i některé dětské nemoci, hlavně chybějící možnost poslat vyhotovenou žádost jen po internetu, nebo absence elektronické komunikace s administrátorem této žádosti. Pokud však budou tyto slabiny během dalšího vývoje odstraněny a ostrý start Benefitu7+ nezkomplikují nějaké nečekané problémy, bude chodníček k bruselským penězům pro žadatele zase o něco méně hrbolatý.
výhody a slabiny portálu
+ vše potřebné k podání žádosti na jedné adrese
+ poměrně přehledný systém
+ předpřipravené kolonky a upozorňování na chyby zjednodušuje práci
+ plánuje se řada vylepšení
– omezená možnost elektronické komunikace s administrátorem žádostí
– jednotlivé žádosti sdílejí jen omezené množství informací
– namísto slibované unifikace vedle sebe existují tři různé systémy
benefit7+
Jde o jednotnou webovou aplikaci pro předkládání projektových žádostí do fondů Evropské unie. Unifikovaná žádost pokrývá všechny evropské programy, kromě Operačního programu Podnikání a inovace a Operačního programu Životní prostředí, které disponují vlastní žádostí.
V této chvíli obsahuje Benefit7+ webový účet, který zaregistrovanému žadateli umožňuje vyplnit žádost do otevřených výzev. Zpracování žádosti probíhá formou vyplnění předepsaných kolonek a následného vytištění, přičemž v případě vynechání důležitého údaje nebo některých jiných chyb je žadatel programem upozorněn.
Benefit7+ vyžaduje připojení k internetu, vystačí s nejzákladnějším počítačovým vybavením a obejde se bez specifických doplňků typu elektronického podpisu.