Je to klíč k e-mailům, zákaznickým systémům nebo k internetovému bankovnictví a vejde se vám do kapsy. Mobilní telefon máte pod kontrolou ale jen zdánlivě. Kybernetické útoky jsou na vzestupu. Avšak povědomí o tom, že musíme svůj mobil chránit, rychle neroste. Firmy tak kvůli ochraně bezpečnosti a majetku svých zákazníků musejí jednat někdy i proti jejich vůli - často založené na neznalosti.
Například Vodafone kvůli změnám čtyřmístného PIN kódu na šestimístný čelí stížnostem. Přitom zmenšuje nebezpečí, že mobilní peněženku zákazníků někdo cizí zneužije. Čtyřmístné heslo k SIM kartě nebo zákaznickému účtu dává deset tisíc možných kombinací. Při deseti pokusech za vteřinu může útočník ovládnout účet v průměru za 17 minut. Ještě rychlejší bude u milovníků letopočtů od roku 1900 do současnosti nebo nechvalně známé postupky 1234. Ta už má za sebou desítky trestních oznámení se statisícovými škodami.
Šest číslic zabere útočníkovi více času - v průměru tak 28 hodin. I tady ale Vodafone zákazníky v případě slabých kombinací a číselných řad rychle upozorňuje na rizika. A když nereagují, změní jim heslo automaticky za bezpečnější. Majitel mobilního telefonu je totiž v ohrožení podvodů a zneužití, jejichž rozsah a dopad si často ani neuvědomuje. •
O autorovi| Jan Šánek, ředitel firemní bezpečnosti, Vodafone