Výrobce špičkových audiopřístrojů Bang & Olufsen přichází s novou výbavou
Žádný jiný výrobce televizorů a stereofonních soustav neměl takový šmrnc jako dánská firma Bang & Olufsen (B&O). Elegantní a drahé přístroje značky B&O byly celá desetiletí ztělesněním moderního a žádoucího vybavení. Ovšem v posledních letech firma ztratila rychlost. Její zboží vypadalo jako luxus, který se nehodí do éry přehrávače iPod.
Bang & Olufsen se však zase nadechuje. Vysoko nad lasvegaským hlavním bulvárem Strip instalují technici audiosystémy a ploché televizory značky B&O do střešních apartmánů ve spolupráci s Grand Hotelem MGM. Dánská firma se také uchází o přízeň výrobců jachet, společností pronajímajících trysková letadla a projektanty staveb na špičkových nemovitostech jako nových místech uplatnění přístrojů B&O. A show také poprvé vychází z obýváku a míří na silnici. Dne 1. března společnost předvedla stereopřehrávač do automobilů, jejž vyvinula s německou automobilkou Audi a který má čtrnáct dunivých reproduktorů včetně dvou válcovitých „akustických čoček“, tiše se vysouvajících z palubní desky, když auto startuje. Tato high-tech hračka, jejíž premiérové uvedení v nejlepší verzi modelu Audi A8 za 75 tisíc dolarů se plánuje na letošní podzim, patrně přijde na tisíce dolarů.
Taková partnerská spolupráce je pro firmu Bang & Olufsen nezbytná, pokud chce, aby se vrátily dny její slávy. „Cílem toho všeho je, aby si naši značku osahalo víc lidí,“ tvrdí generální ředitel Torben Ballegaard Sörensen, který do B&O nastoupil v roce 2001 poté, co šest let zastával funkci viceprezidenta dánského výrobce hraček Lego. Firma B&O, založená v roce 1925 dvěma mladými techniky Peterem Bangem a Svendem Olufsenem, na sebe upozornila v sedmdesátých letech výrobky s nádherným designem, které na celém světě zaujaly kupce dbající na prestiž. Avšak v době, kdy Sörensen nastoupil do sídla firmy ve Strueru, 360 kilometrů na severozápad od Kodaně, této ikoně dánského podnikání hrozilo, že upadne do zapomenutí. Při slabých výkonech a pod samolibým vedením dosahovala B&O mizerných výsledků. Nejhorší bylo to, že ztratila svůj technický náskok. Její superdrahé zboží, jehož cena se pohybovala od dvou tisíc dolarů za přenosné stereopřehrávače až do padesáti tisíc dolarů za soupravy domácího kina, vypadalo úžasně, ale milovníci dobré reprodukce ohrnovali nos nad kvalitou zvuku. „Existovala propast mezi naší image a naším výkonem,“ přiznává čtyřiapadesátiletý generální ředitel, „říkali jsme tomu ,syndrom pěkné tváře‘.“
Nové myšlení.
Sörensen pracoval rychle. Snížil počet zaměstnanců z 3000 na 2200, převedl jednu dánskou továrnu s 350 zaměstnanci na smluvního výrobce Flextronics. Zavřel desítky prodejen B&O s chabými výkony. A přistoupil k napravení image B&O tím, že vrhl na trh vysoce výkonné výrobky, jako reproduktory BeoLab 5 v ceně šestnácti tisíc dolarů, jež se chlubí mikrofonem, který měří akustiku místnosti a jemně reguluje zvuk. „Sörensen dal firmě B&O čerstvé nové myšlení,“ tvrdí Niels Leth, analytik akciového trhu u švédské investiční banky Enskilda.
To přimělo investory, aby se znovu naladili na stejnou notu. Hodnota akcií B&O se v posledním roce zvedla o 23 procent, což je dvojnásobek nárůstu indexu akcií na kodaňské burze. Makléřská firma Alfred Berg, filiálka bankovní skupiny ABN Amro, předpovídá na fiskální rok končící v květnu čisté zisky ve výši 46 milionů dolarů. K tomu dochází za stoupání tržeb o 3,5 procenta na 665 milionů dolarů, což je první takový přírůstek od roku 2002. Příští rok by se výnosy měly vyšplhat na 6,8 procenta.
Silnému odbytu pomáhá průlom zvaný akustická čočka. Stejně jako se kamerové čočky nastavují na světlo, akustické čočky upravují zvuk tak, že ho šíří horizontálně, aby zvětšily prostorový dojem. Firma B&O uzavřela smlouvu o výhradní licenci s americkými vynálezci této technologie koncem devadesátých let. Po letech zdokonalování vrhla roku 2003 na trh reproduktory BeoLab 5 – u nichž jsou akustické čočky poprvé použity – a dočkala se nadšených posudků. Později B&O použila čočky v dostupnějších modelech BeoLab 3 v ceně 3800 dolarů a v nové soupravě „Car-Fi“ pro Audi. Tím získala náskok před konkurenty, jako je Bose.
Aby Sörensen udržel obrátky, popohání techniky B&O, aby si troufli jít ještě dál. Společnost právě představila první osobní videorekordér HDR 1 za 1600 dolarů. Sörensen tvrdí, že B&O pracuje na výrobku, který zákazníkům umožní nahrávat hudbu z internetu bez použití domácího počítače. A doluje výnosy i z jiných oblastí. B&O udělila licence na svou technologii digitálních zesilovačů konkurentům včetně Samsungu a Sony. Jedna z jejích dánských továren dokonce vyrábí hliníkové díly pro jiné společnosti, například pláště fotoaparátů pro firmu Hasselblad.
Pracovníci společnosti B&O si se změnami hravě poradili. Přesto mnohé z nich znepokojuje plán přesunout 200 pracovních míst v roce 2006 do nového závodu v České republice, což bude první případ, kdy B&O bude vyrábět mimo Dánsko. Provozní ředitel Peter Thostrup tvrdí, že přestěhování pracovních míst ušetří společnosti ročně sedm milionů dolarů, které mohou být reinvestovány do pracovních míst s vyšší kvalifikací doma. Kdyby dnes byli Peter Bang a Svend Olufsen naživu, možná by zpívali stejnou písničku.
Více šťávy do výbavy B&O
Dánská firma má plán na zvýšení objemu odbytu
- NOVÉ OBCHODY. Spuštění výroby úplně první stereo soupravy pro automobily Audi a sjednání obchodů s vlastníky hotelů typu MGM a Hyatt o instalaci audio a videovybavení B&O do jejich špičkových apartmánů.
- VÍCE PRODEJEN. Otevření nových prodejen na vybranějších místech včetně deseti v rychle rostoucí Číně.
- PODPORA VÝKONU. Zavádění nových technologií, které zvyšují výkon, aby se sladila estetika se závratnými cenami.
Pramen: firemní zprávy, BusinessWeek
Copyrighted 2002 by The McGraw-Hill Companies, Inc BusinessWeek