VZNIK MARKETINGOVÉ AGENTURY, KTERÁ MĚLA OD POČÁTKU LETOŠNÍHO ROKU PŘEVZÍT PROPAGACI A PREZENTACI KVALITNÍ TUZEMSKÉ POTRAVINÁŘSKÉ PRODUKCE VČETNĚ AGENDY SPOJENÉ SE ZNAČKOU KVALITY KlasA, SE ODKLÁDÁ NA NEURČITO. JEJÍ NÁPLŇ PŘEJDE DOČASNĚ POD STÁTNÍ ZEMĚDĚLSKÝ INTERVENČNÍ FOND (SZIF).
Nový odbor by měl mít patnáct pracovníků
Ministerstvo zemědělství ČR (MZe) se rozhodlo odložit vznik marketingové agentury na neurčito, protože její příprava, která byla v kompetenci náměstka ministra Rudolfa Jánského, nepokračovala žádoucím tempem. „Z toho důvodu bude,“ konstatoval ministr Jaroslav Palas, „propagace domácích potravin zahrnuta pod marketingový odbor.“ Státního zemědělského intervenčního fondu. Teprve po rozběhnutí činnosti tohoto odboru je podle Palase možné založit marketingovou agenturu jako samostatný subjekt.
HLEDÁ SE NOVÝ ŘEDITEL
V současné době se dokončuje výběrové řízení na obsazení funkce ředitele marketingového odboru SZIF, do něhož se přihlásilo třicet uchazečů. Odbor by měl mít podle Palase patnáct pracovníků. Mezi jeho první aktivity bude podle ministra patřit vytvoření kalendáře akcí, které bude odbor propagovat. Systematicky se také podle něj musí pracovat se značkou kvality KlasA. Potravinářská komora ČR (PK) není ze začlenění marketingové agentury do SZIF nijak nadšena. Prezident PK Jaroslav Camplík se mimo jiné obává, že na celých 200 milionů korun, což jsou jediné zdroje pro podporu potravinářství v rezortu MZe na rok 2004, potravináři nedosáhnou. To nepřímo potvrdil i Palas. „Netvrdím, že bude vyčerpáno celých 200 milionů korun,“ řekl na nedávném brífinku s novináři. Problémem také je, že zmíněných 200 milionů korun bylo schváleno v rámci rozpočtu Ministerstva zemědělství jako samostatná položka v dotačních titulech ministerstva, SZIF je ovšem úplně jiná instituce.
**KOMORA SE S ODBOREM SMÍŘILA
V současné době se ale již PK se vznikem odboru smířila. „Hlavně, aby fungovalo alespoň něco,“ konstatoval Camplík. Instituce s obdobným posláním jako zamýšlená marketingová agentura mají totiž všechny země EU i kandidátské země. „Pokud bychom takovou instituci neměli, bylo by to jasné znevýhodnění našich potravinářů,“ tvrdí i ředitel Potravinářské komory Miroslav Koberna. Model včlenění marketingových aktivit pod platební agenturu, kterou bude v praxi SZIF po vstupu do Unie, vychází z rakouského pojetí. Potravináři tvrdí, že rakouský přístup je ojedinělý, marketingová agentura by měla být samostatnou institucí. „Časem se může marketingový odbor Státního zemědělského intervenčního fondu přeměnit ať již do dceřiné firmy, veřejně prospěšné společnosti či jiné formy,“ souhlasí i ředitel SZIF Jan Höck.