Marketing
PRAHA (flp) – Marketing v tuzemských firmách kořeny ještě nezapustil. Samostatné oddělení, které by se průzkumu trhu věnovalo, má jen každá pátá firma s obratem přes 50 milionů korun. Vyplývá to z výzkumu Marketing Insight, který týdeníku EURO poskytla brněnská agentura Brand Brothers.
„Šetření prokázalo, že do českých zemí marketingové řízení firem proniká jen postupně. Přes šedesát procent firem se marketingem nezabývá, nebo jej nechává na starosti obchodníkům,“ komentoval pro týdeník EURO výsledky šetření šéf agentury Brand Brothers Tomáš Papírník. Agentura výzkum provedla mezi 363 českými podniky s ročním obratem nad 50 milionů korun. Značný rozdíl v přístupu ale dotazování odhalilo mezi běžnými firmami a společnostmi, které patří do skupiny sta největších zadavatelů reklamy. V podniku s obratem nad 50 milionů se marketingu věnují v průměru dva zaměstnanci, u stovky největších zadavatelů reklamy je to průměrně čtrnáct lidí (viz graf).
„Zatímco ve světě je marketing odpovědný za poptávku, u nás je to v 90 procentech případů oddělení, které rozdává propisovací tužky,“ popisuje přístup domácích firem ředitelka společnosti Datamar Lenka Mlynářová. Přizvukuje jí i Martin Tlapa, šéf agentury pro podporu obchodu CzechTrade: „Je nutné, aby manažeři pochopili, že marketingová orientace je klíčem k úspěchu na sjednocených trzích,“ míní.
Graf: Pro malé zbytečné, pro velké zásadní