Společnosti Siemens Kolejová vozidla se nepodařilo najít investora, který by měl zájem koupit její závod v pražském Zličíně jako celek i se zaměstnanci. Nyní proto jedná s potenciálními investory, kteří mají zájem pouze o pozemky či stroje. „Oslovili jsme zhruba 500 investorů, kteří by koupili firmu jako celek, a nikoli jako právní subjekt. Tím by byla zachována i velká část pracovních míst. Tato jednání nadále pokračují,“ sdělil týdeníku EURO mluvčí Siemensu Petr Sedláček. Přesto dá firma na začátku srpna výpověď všem ze zhruba tisíce zaměstnanců.
Siemens oznámil záměr ukončit výrobu v továrně ve Zličíně již loni v létě. Důvodem jsou nadbytečné výrobní kapacity v Evropě. Po celém světě se společnost rozhodla propustit celkem 17 tisíc zaměstnanců. Lidé, kteří pracovali v české továrně, dostanou od firmy bohaté odstupné ve výši šestnácti platů. Protože firma už přestala vyplácet takzvanou výkonnostní prémii, díky níž mzdy zaměstnanců za uplynulý rok vyletěly téměř trojnásobně, odstupné bude vypláceno pouze z průměrného platu. Ten se loni v podniku Siemens Kolejová vozidla pohyboval okolo 31 400 korun.
Praha tím zřejmě definitivně ztratí výrobu kolejových vozidel, která zde měla historickou tradici. Železniční vagony, lokomotivy a tramvaje se v Praze začaly vyrábět už v druhé polovině 19. století. Tovární haly na Smíchově založila firma Ringhoffer v roce 1852 a v roce 1876 z nich vyjel první vůz pro pražskou koněspřežnou dráhu. Ringhofferovy závody byly po válce znárodněny a dalších 18 let fungovaly pod názvem Tatra. V roce 1963 byla smíchovská továrna připojena ke koncernu ČKD a vyráběla pouze tramvaje – až do 90. let minulého století, kdy byla definitivně přemístěna na pražský Zličín.
BOX
Obří zaměstnavatel
- Siemens dává v České republice práci celkem 12,5 tisíce lidí.
- Řadí se tím mezi největší tuzemské zaměstnavatele.
- V obchodním roce 2007/2008 vykázala skupina v Česku obrat 44 miliard korun.
Pramen: ČTK