Po škole na kroužky a do sportovních oddílů, o prázdninách aktivní dovolená, tábory, příprava do školy? Podle mnohých rodičů ideální rozvrh pro jejich děti. Zahálka přeci plodí hřích. Psychologové se ale snaží tento stereotyp narušit. Děti, které nepoznají nudu ani o prázdninách, nedostanou šanci zjistit, co je doopravdy zajímá.
Přínosnost či zhoubnost nicnedělání je předmětem debat psychologů již dlouhé dekády. Dětští psychologové se přiklánějí k tomu, že nabitý prázdninový program není nutný a zdravému vývoji dítěte může spíše škodit.
Úloha rodiče spočívá mimo jiné v tom připravit dítě na jeho roli ve společnosti. Sám dospělý by měl svůj volný čas trávit tím, co ho baví a přináší mu uspokojení. Pokud rodič stráví svůj volný čas zaplňováním volného času dítěte, pak se dítě nemá od koho naučit, jak se tráví volný čas.
Den bez jasného rozvrhu v dětech vzbudí tvořivost, naučí je organizovat čas a povede je k tomu najít si zábavu, která vzejde z jejich vlastní iniciativy.
Vztah mezi nudou a představivostí studovala doktora Teresa Beltonová. Podle ní je nuda zásadní pro rozvoj vnitřních stimulů, které později dají vzniknout skutečné tvořivosti.
Považujete nudu za prospěšnou pro vývoj dítěte?
„Osvojit si schopnost nudit se může být pro dítě důležité. Dospělí trpí nutkavou představou, že dítě má být zabaveno, místo aby mu dopřáli čas, aby se zabavilo samo,“ píše psychoanalytik Adam Phillips v knize O líbání, lechtání a nudě: psychoanalytické eseje o nevyzkoušeném životě.
Jak tedy může být rodič nápomocný? Může si sednout s dítětem a pohovořit o tom, co by chtěli o prázdninách dělat. Sepsat seznam činností zmíněných dítětem. Když potom dítě přijde s tím, že se nudí, stačí mu ukázat seznam s dotazem, zda je vše splněno. Pokud ano, může rodič dítě ujistit, že nudění není nic strašného, naopak je to důležitý krok na cestě k nezávislosti.
Dále čtěte: