KDYŽ PROVÁDÍTE ÚPRAVU PROSTORU VE SVÉ FIRMĚ, MĚLI BYSTE NA NĚJ MYSLET JAKO MYSLÍ DIRIGENT NA SVOU MELODII, KDYŽ VNÍMÁ JEJÍ RYCHLOST, STŘÍDÁNÍ JEDNOTLIVÝCH TÓNŮ A DRAMATICKÝCH TEČEK. TO VŠE TOTIŽ VYTVÁŘÍ HARMONII.
PROSTOR KOLEM NÁS
Harmonie je něco, co má svůj účel a řád. Prvním krokem k její uvedení do praxe je určit si, k čemu budou jednotlivé součásti prostoru sloužit. Bude to jedna, nebo hned více funkcí? Kdy se bude používat? Jednou denně ráno a při odchodu z práce, nebo je to křižovatka a srdce vaší firmy? Kde jsou přístupové cesty do vaší firmy? Jaký nábytek, elektronická zařízení a kde budou stát? Vytvořte motivy interiéru své firmy (jde to použít i na domácnost) tak, aby v něm byly uvážlivě a pečlivě umístěny předměty, které patří k vám jako osobě, ale současně i k firmě, kterou reprezentujete. Lidé pracují na mnoha místech. V ordinacích, skladištích, halách, továrnách, bankách, truhlárnách či na plaveckých stadionech. Existují tři základní typy pracovišť: otevřené, zavřené a otevřené/zavřené. Pro činnosti otevřeného typu je nejdůležitější přilákat klienty do obchodu, prodat jim zboží a umožnit snadno odejít. To jsou např. supermarkety, obchody se smíšeným zbožím, butiky, obchody s obuví, knihkupectví, salony krásy a další. Zboží zde musí být viditelné a snadno dosažitelné. I dobře nasvícené. Velkou roli hraje dobrá ventilace. Zatuchlý vzduch rozhodně netvoří dobrou energii. Charakteristické pro otevřený prostor jsou široké uličky pro snadný pohyb klientů i zboží, možnost mít vše kolem pod svou vizuální kontrolou. Sem rozhodně patří i podobně vypadající kanceláře, tzv. open space (otevřený vesmír) imitující svou otevřeností rychlost předávání informací mezi subjekty. Příkladem činnosti zavřeného typu jsou sklady, výrobní haly, továrny, dílny. Tady se musí cítit pohodlně a dobře především pracovník - nikoliv zákazník. Velkou roli hraje poměr pozemku, na kterém továrna či hala stojí, a velikost samotného objektu. Pokud zabírá příliš a jde až k hranicím pozemku, můžou mít zaměstnanci vliv na celý podnik větší, než si managament dokáže představit. A obráceně. Důležité jsou zde nejenom dobře větrané a osvětlené výrobní prostory, ale i jejich doplňky. Manipulační prostor pro vykládku či nakládku. Také pozor na umístění kontejnerů na odpadky, což je často podceňovaná věc. V těchto prostorech je všeobecně podceňována estetičnost a důraz je dáván na praktičnost. Což vdůsledku nejhorším vede k fluktuaci pracovních sil (kdo pracuje tam, kde se mu nelíbí?) a tím i ke snížení firemních zisků. Pozor na postavení kanceláří managamentu, neměl by být striktně oddělen od výrobního procesu. Mělo to mít jednoznačně dopad na jeho život i výkonnost. Činnosti typu otevřené/ zavřené jsou např. banky, klenotnictví, komunikační firmy. Zde je třeba se soustředit na ochrany hodnot, peněz i nápadů - např. komunikačních řešení. Zboží musí být vidět, ale nesmí být snadno dostupné. Primární je ochrana. Dalším příkladem jsou třeba objekty bez zboží, ale se stálým koloběhem návštěvníků: hotely, realitní kanceláře nebo ordinace lékařů. Zde je nejdůležitější označení budov a vnitřního prostoru (orientační systém), pomáhající klientovi rychle se dostat tam kam potřebuje. Stejně tak je důležitý vstup a recepce.
Příště: Exteriér budovy - firmy
Autor je vizážista a specialista na firemní image. Je členem sdružení PEI-Vaše inspirace, www.imageaudit.info
Kancelář otevřeného typu poskytující dostatek prostoru pro komunikaci.
foto: archv (2x)