Leasingové společnosti zaznamenaly v prvním čtvrtletí poprvé po třinácti letech pokles obchodů a tržeb. Prezident Asociace leasingových společností Vratislav Válek míní, že je to logický důsledek legislativních změn a zlepšení činnosti bank. „Leasing měl v tuzemsku ojedinělé postavení, na financování investic se podílel dvakrát častěji, než je ve srovnatelných zemích obvyklé,“ tvrdí Válek. O budoucnosti leasingu a lobbování hovořil s týdeníkem EURO.
EURO: Od května se výrazně změnily podmínky poskytování leasingu. Máte již od členů asociace informace, jak na ně zvýšení DPH dopadlo?
VÁLEK: Zdražení finančního leasingu nebylo nikterak dramatické, leasing automobilů rozhodně po květnu nepodražil o čtrnáct procent. Zvýšení cen odhaduji na méně než pět procent. Většinu kompenzovaly firmy ze svých marží. Leasingové společnosti jsou nyní vystavené většímu tlaku, musejí vyvíjet nové produkty, především spotřebitelské úvěry a operativní leasingy. Doufáme, že když bylo řečeno A, přijde časem i B, obvyklé ve většině starých a i některých nových zemích EU, a bude u nás umožněn odpočet DPH u osobních automobilů používaných pro podnikatelské účely. Pokusili jsme se to prosadit v Parlamentu poslaneckou iniciativou, vládní koalice ale záměr nepodpořila.
EURO: Jak se projevil limit 900 tisíc korun, který lze při nákupu osobního vozu maximálně uplatnit v nákladech?
VÁLEK: Leasing je podle našeho přesvědčení tímto opatřením diskriminován. Při koupi za hotové nebo na úvěr se do ceny 900 tisíc nepromítá navýšení, u leasingu ano. Nařízení považujeme za nesystémové, nemá oporu v žádné direktivě EU. Nechali jsme si udělat nezávislé posouzení od PricewaterhouseCoopers, a ta nám naše stanovisko potvrdila. Je tu navíc čerstvá zkušenost ze Slovenska, kde po zavedení limitu zjistili, že to nejen není přínosem pro státní rozpočet, ale je to zcela kontraproduktivní. Limity tam byly v loňském roce zcela zrušeny. Snažíme se lobbovat, aby stejný osud postihl limit také u nás.
EURO: Jsou na obzoru ještě další zákony a vyhlášky nepřátelské k leasingu?
VÁLEK: Prostředí se horší. Nepomůže nám ani snížení odpisových sazeb, protože současně nedochází ke snížení minimální doby leasingu. Ministerstvo financí před nedávnem přišlo s definicí takzvaných spojených osob při poskytování úvěrů. Při přijímání úvěrů od těchto osob, kterými jsou mateřské a dceřiné společnosti, by do jisté míry nebyly úroky daňově uznatelné. To je velký zásah, který se netýká jen firem z finanční sféry, ale třeba také velkoobchodů nebo ČEZ. Předloha by měla jít na počátku léta do prvního čtení. Budeme se snažit v rámci druhého čtení záměr změnit tak, aby se opatření nepoužívalo. Za příklad může opět sloužit Slovensko, kde od toho také upustili.
EURO: Mění se pro leasingové společnosti něco také pozitivním směrem?
VÁLEK: Snažíme se, aby prostředky ze strukturálních fondů EU šlo čerpat mimo jiné leasingem. Už se nám podařilo prosadit se na ministerstvu pro místní rozvoj a na ministerstvu zemědělství. Ministerstvo průmyslu a obchodu, kde by bylo potenciálně nejvíce zájemců, se k našim návrhům zatím staví rozpačitě. Doufáme, že nový náměstek Martin Tlapa bude mít pro naši iniciativu více pochopení, když jsme se již se dvěma jinými resorty dokázali domluvit.
EURO: Příjmy ze spotřebitelských úvěrů, operativního leasingu a leasingu nemovitostí, ze segmentů označovaných za perspektivní, jsou zatím malé. Kdy tyto aktivity vaše členy uživí?
VÁLEK: Myslím, že situace u nás bude kopírovat trend, který nastal v minulosti u starých členských zemí EU. U nás je velmi nestandardní situace, ještě loni byla třetina investic v ČR pořizována finančním leasingem. To svědčí o tom, že leasing v minulosti suploval činnost bank. Předpokládám, že podíl klesne někam ke dvaceti procentům. Bude to znamenat orientaci na nové produkty a služby, takové, které banky zatím nabízet neumějí.
EURO: Které novinky lze očekávat?
VÁLEK: Tím, že produkt vlastníme, můžeme jít do většího rizika. Můžeme dělat obchody s klienty, kteří jsou pro banku z rizikového hlediska nepřijatelní. Můžeme nabídnout celý balík služeb, dojednávat rabaty, přidat pojištění a servis. Operativní leasing se na tuzemském leasingu podílí jen pěti procenty. V budoucnu by měl mít většinu, jak je obvyklé například ve Velké Británii.
EURO: Již mnoho let vystupujete proti dvojí dani z převodu nemovitostí u leasingu budov. Má vaše lobbování úspěch?
VÁLEK: Ve starých zemích EU je leasing nemovitostí nejdynamičtěji se rozvíjející oblastí. Například v Rakousku nemovitosti tvoří čtvrtinu všech leasingových obchodů. V tuzemsku v minulém roce dosáhl necelých deseti miliard korun, tedy méně než deseti procent . Má značné rezervy, stále ho využívají jen velcí zahraniční investoři na financování svých administrativních budov, skladů a obchodních center. Dokud zde ale neklesnou odpisové doby a zdanění, nemá šanci se více rozšířit. Zatím to ale na žádné změny nevypadá.