Menu Zavřít

Prostředník Stošek

18. 4. 2008
Autor: Euro.cz

Tatra Mgr.

FIN25

„Nemyslím si, že je celá kampaň zaměřena proti mě. Myslím, že jde o něco jiného. Já jsem asi jen vhodný prostředek, jak to spustit,“ sdělil týdeníku EURO Pavel Stošek. Muž, který podle médií zařídil, že si česká armáda koupila nákladní auta z kopřivnické Tatry. Paradoxně právě v tomto případě ministerstvo obrany výjimečně nenechalo nikoho vydělat na provizi za zprostředkování a nákup provedlo ve vlastní režii.
Stošek má obdržet 1,3 procenta z ceny každého prodaného vozu, tedy asi 50 tisíc korun hrubého, ale není jediný, kdo provizi z dodávky 556 tatrovek armádě má. „Tatra odměňuje více než stovku lidí na základě jejich práce na tomto automobilu,“ tvrdí předseda představenstva Ronald Adams. Ale Stošek byl jediný, jehož smlouvu se podařilo odcizit a zveřejnit. Podle informací týdeníku EURO se Tatra nehodlá únikem informací z faxového návrhu smlouvy se Stoškem dále zabývat.
Stošek v roce 1999 přesvědčil vedení Tatry, aby koupila konstrukční dokumentaci a duševní práva k výrobě lehkého nákladního vozidla R210 od zkrachovalé firmy ROSS, které už mělo za sebou kontrolní i vojskové zkoušky, a armáda v té době prvních šestnáct těchto vozidel již používala. Přesto ministerstvo obrany oslovilo automobilové výrobce Iveco, DAF, MAN, Renault Trucks, DaimlerChrysler a Tatru, aby dodali studie proveditelnosti a marketingový záměr projektu. Pro Tatru tuto činnost vykonával právě Stošek. V roce 2005 Kopřivničtí na základě Stoškovy studie představili vozidlo Tatra R.210 12.VV 6×6. Po dalších dvou letech úprav pak řadu T-810, pro kterou se armáda i vzhledem k logistické výhodnosti nakonec rozhodla.
Výši armádního kontraktu 2,6 miliardy korun nechal resort prověřit ministerstvu financí, které vyhodnocení přenechalo nezávislé auditorské firmě. Ta konstatovala, že provize Tatry je „na spodní úrovni obvyklého obchodního rozpětí“.

  • Našli jste v článku chybu?