Krize prý očistí trh od neprofesionálních hráčů
Majitelé bytů, kteří se je rozhodli prodat, často ke svým inzerátům připojují značku „RK nevolat“. Dle serveru bezrealitky.cz, který je internetovým tržištěm nemovitostí, se počet lidí nabízejících byt či dům bez realitní kanceláře meziročně zvýšil o 249 procent. Dle zástupců realitních kanceláří ale z těchto údajů nelze vyvozovat, že by role realitek měla do budoucna klesat. Spíše naopak. Aby ale sehnaly dostatek práce, kvalita jejich služeb bude muset odpovídat požadavkům klientů. A ty jednoznačně rostou.
„Rapidní zvyšování nabídky a poptávky probíhalo od ledna do července loňského roku. Poté se zájem ustálil a další růst do konce roku pokračoval bez větších výkyvů, pravděpodobně jako důsledek vyčkávání způsobený nejistotou spojenou s finanční krizí,“ uvedl Jakub Havrlant, ředitel bezrealitky.cz. Letos však růst zájmu o prodej či pronájem realit bez zprostředkovatele pokračoval. „V prvním čtvrtletí vzrostl o 46 procent. Kvůli finanční krizi jsou teď kupující citlivější na cenu nemovitostí, kterou provize zbytečně navyšuje – například u bytu v hodnotě tří milionů jde o částku okolo sto tisíc korun,“ upřesňuje Havrlant.
Vstup bez omezení
Podle advokáta Josefa Aujezdského z advokátní kanceláře E-advokacie je růst realitních transakcí bez zprostředkovatele důsledkem většího právního povědomí prodávajících a kupujících. „Lidé si začínají uvědomovat, že realitní kancelář nemůže sama o sobě garantovat úspěch transakce. Podle české legislativy realitní činnost nepatří mezi takzvané vázané živnosti, to znamená, že v tomto oboru může podnikat prakticky kdokoli,“ říká Aujezdský. Na trhu tak vedle seriózních realitních kanceláří působí i podnikatelé, kteří chtějí jen rychle zbohatnout a oboru ve skutečnosti nerozumějí. „Mnozí prodávající proto nemají důvod transakci přes realitní kancelář realizovat. Zajímá je pouze možnost oslovit dostatečný počet kupců či široká nabídka realit. Právní stránku transakce raději řeší s advokátem či notářem, kteří mohou garantovat hladký průběh prodeje,“ tvrdí Havrlant.
Během hospodářského a realitního boomu klesal v Česku význam realitních zprostředkovatelů, tedy makléřů a realitních kanceláří. Šlo o určitý paradox. „Ve vyspělém světě přece naopak stále většinu obchodů s nemovitostmi zprostředkovávají realitní makléři a kanceláře. A tuzemští rezidenční developeři poté, co přestalo platit, že se prodá vše, co se postaví, našli rychle cestu zpět k realitním zprostředkovatelům,“ říká Jiří Fajkus, místopředseda představenstva společnosti Real Spektrum Group. „Má-li zprostředkování realitních transakcí i v nových, podstatně tvrdších podmínkách i nadále uspokojovat společenskou poptávku, musíme se soustředit na poskytování realitních služeb, jejich profesionalitu, komplexnost a kvalitu,“ dodává Fajkus. Realitní služby a servis tak nemohou nadále představovat jen zprostředkování příležitosti koupit, prodat či pronajmout nemovitost.
Řada realitních kanceláří začala tlačit na to, aby si jejich makléři zvyšovali kvalifikaci, prosazují standardy jakosti služeb, usilují o certifikace činností a procesů ISO normami, snaží se o dodržování etických kodexů obchodování s nemovitostmi. Ze současné krize jednoznačně těží zákazníci. Krize prý poptávku po kvalitě, garancích, bezpečí a ochraně umocňuje. „Klient v době krize je klientem opatrným při rozhodování a rozhodným v opatrnosti,“ tvrdí Fajkus. Dle jeho názoru očištění od nekvalitních realitních služeb a jejich poskytovatelů zvýší kvalitativní úroveň celého realitního trhu, transparentnost a bezpečí obchodu s nemovitostmi, kredibilitu poskytovatelů realitního servisu a rehabilitaci realitních makléřů a realitních kanceláří.