Po přečtení článku v Profitu č. 8/2008 o průkazech způsobilosti mám několik otázek.
V naší firmě máme vůz Opel Vivaro (celková hmotnost 2,9 tuny) s tažným zařízením (další 2 tuny), tedy celková možná hmotnost jízdní soupravy je 4,9 tuny. Tento vůz převážně používáme pro zásobování našeho obchodu zbožím (z velkoobchodu do prodejny) a přívěs používáme výjimečně (půjčujeme si ho). Otec (zaměstnanec ve vlastní s. r. o.) má řidičské oprávnění skupiny C a B+E, já (taktéž zaměstnanec ve vlastní s. r. o.) mám pouze B.
1. otázka: Mohu mít dálniční známku do 3,5 tuny a pokud potřebuji, tak si koupit krátkodobou nad 3,5 tuny?
2. otázka: Budu muset mít tachograf ve vozidle?
3. otázka: Budu muset mít průkaz způsobilosti, jestliže vozidlo používáme pouze pro potřeby firmy (není to autodoprava)? Jak prokáži, že jedu pro potřebu vlastní firmy, a ne za úplatu?
4. otázka: Jaké dokumenty (Kontrollbuch, tachograf a podobně) potřebuji, pojedu-li pro zboží třeba do Německa nebo Rakouska. A budu nějaké dokumenty potřebovat, když si vozidlo půjčím od firmy pro soukromou cestu?
Miloš Křemenák
Mladá Boleslav
1. U časového zpoplatnění (tedy zatím minimálně do 31. prosince 2008) na rozdíl od elektronického mýta (výkonové zpoplatnění) můžete mít v případě provozu bez přívěsu známku do 3,5 tuny a v případě připojeného přívěsu krátkodobou známku pro 3,5 až 12 tun. Jak to bude v případě rozšíření zpoplatnění kategorie 3,5 - 12 tuny elektronickým mýtem, není zatím vůbec jasné.
2. Tachograf musí být mimo stanovené výjimky ve vozidle nebo soupravě nad 3,5 tuny. V případě provozu s přívěsem je tato povinnost jednoznačná. V případě provozu bez přívěsu není výklad předpisu jednoznačný. V nejbližších týdnech by měla být vydána novela vyhlášky 341/2002 Sb., která by měla upřesnit, jestli tachograf bude muset být ve vozidle včetně připojeného nebo připojitelného přívěsu, pokud největší přípustná hmotnost soupravy překročí 3,5 tuny. Provoz vozidla „na vlastní účet“ neznamená výjimku z povinnosti používat tachograf. Výjimka je pro výhradně osobní soukromou potřebu, nebo pokud vozidlo zajišťuje jiné činnosti než obchodní přepravu zboží (i na vlastní účet) a hlavní činnosti osoby, která vozidlo řídí, není profese řidič.
3. Profesní průkaz nemusí mít řidič pokud:
• je vozidlo používáno pro přepravu věcí, které řidič využije při výkonu své závislé práce nebo podnikání, pokud řízení vozidla není hlavním předmětem výkonu závislé práce nebo podnikání řidiče;
• je vozidlo používáno pro vlastní potřeby (jako u tachografu je tím míněno výhradně soukromé použití). Řidič prokáže tuto skutečnost smlouvou o zapůjčení vozidla k soukromým účelům nebo odpovídajícím záznamem z knihy jízd, případně jiným obdobným dokladem, předpokládám i výstupem ze systému elektronického záznamu provozu vozidla.
4. V Německu, jako jediné zemi Evropské unie, platí povinnost dodržovat doby řízení a odpočinku pro vozidla a soupravy od 2,8 tuny. V případě hmotnosti 2,8 až 3,5 tuny může být záznam proveden ručně (například do Kontrollbuch nebo na zadní stranu kotoučku).
V Rakousku platí pro používání tachografu stejné podmínky jako v ostatních zemích Evropské unie včetně České republiky. Pokud řidič při kontrole předloží doklad o soukromém používání vozidla (viz odpověď číslo 3), nepotřebuje záznamy o době řízení, nákladu a podobně, tedy je kontrolován stejným způsobem jako kterýkoli jiný motorista s osobním automobilem.
Upozorňuji ovšem, že kontrolní orgány v Německu (BAG) či Rakousku jsou poněkud úzkostlivé v případě soukromého používání očividně užitkových vozidel (odtahová nástavba, skříňová nástavba, dodávka naložená zbožím a podobně). Mikrobusy či obytné nástavby zpravidla ani nejsou z hlediska předpisů pro nákladní dopravu kontrolovány.
Vladimír Kydlíček
vedoucí školicího střediska Česmad Bohemia