Milovník aut Hope získal v polovině 80. let pro T&N v souboji s Robertem Maxwellem výrobce automobilových dílů AE
Korporátní manažer Colin Hope (17. května 1932 – 31. srpna 2015) stál v čele průmyslových podniků zvučných jmen, které tak či onak souvisely s automobilovým průmyslem. Začínal v Allied Engineering (AE), v 80. letech prodával evropskou divizi výroby pneumatik koncernu Dunlop do rukou Japonců a nakonec skončil jako výkonný ředitel Turner & Newall (T&N), s nímž si vyzkoušel záludnosti nepřátelských převzetí. V čele T&N stál, dokud tahle společnost patřící do třicítky podniků akciového indexu FT 30 na londýnské burze nedojela na svou minulost největšího producenta azbestu v Británii.
Z DUNLOPU DO T&N
Podle britského Telegraphu se Hope narodil v Liverpoolu, vystudoval v Cambridgi a pracovat začal pro AE v roce 1962. V následující dekádě byl ředitelem několika poboček vyrábějících vesměs autodíly, než jej v roce 1975 najal Dunlop, aby vedl jeho vývojářské oddělení. O čtyři roky později byl ředitelem divize výroby pneumatik v Británii, v roce 1981 jako člen představenstva řídil evropské operace firmy. Ta ovšem neprosperovala – katastrofální fúze s Pirelli v Itálii a úpadek výroby automobilů v Británii přispěly k tomu, že celá evropská divize Dunlopu padla v polovině 80. let do rukou Sumimoto Rubber, původně japonské pobočky Dunlopu. Prodejem byl pověřen právě Colin Hope.
V té době si jej povšiml sir Francis Tombs, předseda správní rady Turner & Newall, a najal jej jako výkonného ředitele celého koncernu. Průmyslový gigant, který je dnes znám již výlučně jako bývalý největší producent azbestu v Británii, tehdy vyráběl celou škálu výrobků včetně elektrotechniky. V 80. letech prošel radikální restrukturalizací a od Hopa si Tombs sliboval, že rozšíří aktivity firmy v autoprůmyslu. Společně proto připravili plán na nepřátelské převzetí Allied Engineering, v níž Hope v 60. letech začínal. Hope tento strojírenský gigant označil za „vyčerpaného chrta“, který je zralý na rekonvalescenci pod křídly T&N.
AZBESTOVÉ BŘEMENO
AE se nabídce účinně bránila. T&N u regulátorů obvinila z toho, že je ve skutečnosti finančně slabý, neboť jej ohrožují „azbestové žaloby“ zákazníků s poškozeným zdravím, a dále příliš závisí na svých operacích v Jižní Africe (kde stále vládl režim apartheidu). Po roční bitvě, během níž byla nabídka T&N nejprve odmítnuta, aby posléze do hry vstoupil Robert Maxwell s protinabídkou, AE nakonec padla do rukou T&N za do té doby rekordní sumu 260 milionů liber. Hope zůstal v čele firmy až do 90. let, kdy ji oslabovaly „azbestové žaloby“ (za něž nenesl žádnou odpovědnost) za desítky milionů liber.
Krizi čelil tím, že společnost přeorientoval na technologicky náročný sortiment v automobilovém průmyslu, takže v roce 1997 pocházela většina z dvoumiliardového obratu ? rmy právě z tohoto sektoru. Hope odstoupil o rok později, když předtím dohlédl na prodej celé skupiny do rukou amerického konkurenta FederalMogul. Mezitím stihl být počátkem 90. let členem týmu poradců konzervativního premiéra Johna Majora a v roce 1996 byl královnou uveden do rytířského stavu.