Image firmy by měla zohlednit vše počínaje logem až po toalety v kancelářích I když jste skutečným profesionálem v oboru a svou práci zvládáte lépe než výborně, nesmíte zapomínat, že dokonalost tvoří zdánlivé maličkosti. Že nezáleží na tom, jak vypadá vaše kancelář či jak jsou upraveni vaši zaměstnanci?
Image firmy by měla zohlednit vše počínaje logem až po toalety v kancelářích
I když jste skutečným profesionálem v oboru a svou práci zvládáte lépe než výborně, nesmíte zapomínat, že dokonalost tvoří zdánlivé maličkosti. Že nezáleží na tom, jak vypadá vaše kancelář či jak jsou upraveni vaši zaměstnanci? Mýlíte se.
Základním předpokladem úspěchu je samozřejmě vysoká úroveň odborných znalostí, dobrá orientace na trhu a v legislativě, ale i výborně zvládnuté umění mezilidských vztahů. Pokud však chcete zajít mnohem dál a udělat ze svého podniku společnost, která udává tón, a na kterou se klienti budou obracet nejen kvůli vysoké kvalitě výrobků či služeb, ale i kvůli tomu, co představuje - musíte mít image.
Co vlastně tvoří image společnosti?
Na tuhle otázku existuje jediná odpověď - všechno. Počínaje barvami a tvarem loga až po toalety v kancelářských prostorách. Mnohými podnikateli je image podceňována - někdy kvůli tomu, že si neuvědomují, jak výhodné je ji mít, a jindy jednoduše proto, že si ji nedokáží vytvořit. Přitom se nejedná o privilegium veleúspěšných společností ani o věc zbytečnou či nedosažitelnou pro střední a malé rodinné firmy. A už vůbec ne o složitou záležitost, na kterou potřebujete mít tým odborníků a poradců. Zvláště v případě menších společností stačí mít smysl pro detail, nezanedbávat maličkosti a přesně vědět, kterým směrem se chcete vydat. Kromě toho, že image pomáhá vašemu podniku vystupovat jako jednotný celek a umožňuje mu být mnohem lépe identifikovatelný a tím i zapamatovatelný (což je vzácné plus ve světě profesionálů a tvrdé konkurence), poskytuje také vašim klientům a obchodním partnerům jistotu, že se jim vždy dostane standardu, na který jsou zvyklí. Spolupráce se spolehlivou firmou, která ve svém oboru patří k těm uznávaným, jim také dopomůže v tvorbě jejich vlastní image úspěšné společnosti. Aby image měla smysl a byla účinná, měla by odpovídat předmětu činnosti společnosti. Podnikáte-li tedy v ocelářském průmyslu, zřejmě budete volit jiné způsoby a prostředky prezentace než majitelka roztomilého růžového cukrářství.
Jsme mladou, dynamickou společností…
Tímto způsobem se prezentuje obrovské množství firem. Stačí pročíst si nabídku zaměstnání v inzertní příloze jakýchkoli novin a můžeme počítat. Jenže co se stane, když takovouto společnost navštívíme? Mnohdy zjistíme, že v ní lidově řečeno „chcípl pes“. Zaměstnanci jsou sice mladí, ale než stačí vyřídit obyčejnou zakázku, uběhne několik dnů. V případě nutnosti řešení nových, neobvyklých problémů jsou zmatení. Recepční vám ani nenabídne kávu, když čekáte na jednání, které mělo dávno začít. A když se konečně dostaví dotyčný, s nímž máte již týden sjednánu schůzku, ani se za své zpoždění neomluví. Pravidlo číslo 1: Dobře si rozmyslete, jakým způsobem chcete prezentovat svou společnost, a zařiďte, aby takovou skutečně i byla. Budete-li tvrdit, že je dynamická, pak by se měla hemžit lidmi se spoustou dobrých nápadů, kteří budou schopni a ochotni promptně vyřizovat i neobvyklé záležitosti. Také barvy, tvary, kancelářské prostory a nábytek dotvářejí image dynamické společnosti a měly by být impulzivnější a o něco nápaditější než například u společnosti, která sází na konzervatizmus a rodinnou tradici.
Nezapomeňte na detaily - mohou vás prozradit
Pokud chcete vybočit z průměru (směrem nahoru), naučte se dotahovat do konce vše, co děláte. Většina lidí dá na první dojem, a tak dříve než si domluvíte schůzku ve své kanceláři, ujistěte se, že je dostatečně reprezentativní. Válející se papíry, nepřehledné pořadače a sekretářka s oloupaným červeným lakem na nehty prozradí o vás více, než si možná dokážete představit. Stejně tak dojem luxusně vybavené kanceláře ve vteřině dokážou pokazit i takové maličkosti, jakými jsou levné umělohmotné tužky „vystavené“ na recepci společnosti (právě ta by měla dokonale reprezentovat!). Dalším „detailem“, který vám může nesmírně pomoci v uchování přízně klientů a vytvoření image vnímavého podnikatele, jsou malé pozornosti. Veďte si databázi všech manažerů (a ještě lépe i jejich sekretářek) a zašlete jim třeba k svátku malý dáreček nebo alespoň přání. Tato investice nebude stát moc a navíc nenuceným způsobem připomene vašim obchodním partnerům, že si jich vážíte a že jsou pro vás důležití. K těmto účelům výborně poslouží i kvalitnější reklamní předměty s nenápadným firemním logem. Pravidlo číslo 2: Dbejte na každý detail a nebuďte líní dotahovat věci do konce - dokonalost je totiž tvořena maličkostmi. Což také znamená, že pokud se chlubíte šetrností vaší firmy k životnímu prostředí, budete zásadně používat recyklovaný papír a nebudete chodit podporovat psí útulky v psím kožichu. Ani pokud by byl stokrát po mamince.
Kvalitní zaměstnanec si zaslouží být hýčkán
Ochota, schopnosti, ale i spokojenost zaměstnanců jsou také vynikající firemní vizitkou. Nebojte se investovat do jejich odborného vzdělání. Pokud jsou v neustálém styku se zákazníky, dopřejte jim také sezení s vizážistou či imagemakerem. Zkušený vizážista a stylista Michal Zachar, člen sdružení vizážistů Pei, říká: „Já, které si přeji, aby viděli ostatní (ideální Já) - toto je cíl, který si před sebe v životě klademe a o kterém si myslíme, že ho známe jenom my. Pro vyjádření tohoto sebepojetí se obklopujeme příslušnými symboly a projevujeme se dle našeho mínění odpovídajícím chováním. Netušíme, že tyto symboly a vzorce chování ukazují našemu protějšku vše. Tedy i to, co si myslíme, že by mělo být schováno. Této řeči symbolů rozumíme všichni. Ne každý z nás je však schopen ji logicky interpretovat. To předpokládá dokonalou znalost jejího klíče - symboliky barev a tvarů ve spojení na působení v lidské psychice.“ Proto je podle jeho názoru velmi důležité umět správně „sladit veškeré prvky vašeho vzhledu i vašeho firemního prostředí v jeden účelný harmonický celek, tak aby podpořil vaše pracovní záměry.“ Pravidlo číslo 3: Kvalitní a zasvěcený zaměstnanec má cenu zlata. Investujte do jeho odborného i osobního růstu a dejte mu najevo, že je pro vás důležitý. Každý je nahraditelný. Toto pravidlo samozřejmě platí, i pokud jde o zaměstnance. Ale cožpak se vám opravdu chce přijít o člověka, který s vámi už několik let sdílel nesčetné množství pracovních problémů i úspěchů, který svou práci dělá dobře a odevzdává jí maximum? Spočítejte si všechny výdaje, které vydáte na hledání a zaškolení náhradního pracovníka (bez záruky na úspěch!) a možná svůj postoj přehodnotíte.