Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR zveřejňuje výsledky průzkumu o názorech podnikatelů na podporu exportu II. Šetření navazuje na průzkum AMSP ČR k exportu realizovaný v září 2009.
Foto: Profimedia.cz
V aktuálním šetření se exportéři z řad malých a středních podniků (MSP) vyjádřili k vývoji exportu a jeho trendům, k hodnocení státní podpory exportu a jejímu využívání z řad MSP, dále k návrhu na zvýhodnění českých exportérů odebírajících své subdodávky od českých výrobců a v neposlední řadě k transformaci státních služeb na podporu exportu.
Vývoje objemu exportu SME za rok 2011
Celých 45 % dotázaných firem uvedlo, že se jim v minulém roce zvýšil objem exportu. Objem exportu v rámci malých a středních podniků zaznamenal v roce 2011 znatelné oživení oproti roku 2010. Pouze 18 % exportérů zaznamenalo v roce 2011 pokles.
Výhled exportu mimo evropský kontinent
Do zemí mimo evropský kontinent exportuje 30 % dotázaných firem, přičemž tento výsledek může být ovlivněn složením výběrového vzorku, kdy se jedná o firmy, které převážně exportují déle než 5 let. Mají tedy s exportem dlouholeté zkušenosti a působí i na vzdálenějších trzích. Dle výsledků průzkumu pouze 13 % firem plánuje v blízké době vstoupit na zahraniční trh mimo evropský kontinent. Celých 55 % firem o tomto kroku neuvažuje vůbec. „To, že ze vzorku více jak 500 malých a středních exportních firem uvedla třetina z nich, že exportuje i mimo evropský kontinent, považuji za téměř zlomovou zprávu. Svědčí to o vyspělosti našich firem a o tom, že si uvědomují, že cesta k úspěchu je přes trvalé rozšiřování teritorií a posilování nezávislosti,“ uvádí Karel Havlíček, předseda Asociace malých a středních podniků a živnostníků.
Důležitost vybraných institucí v rámci podpory exportu a podpora exportérů ze strany EU
Nejvíce firem by se v otázce podpory exportu obrátilo na CzechTrade (31 %), druhou nejvyhledávanější institucí by bylo Ministerstvo průmyslu a obchodu.Na základě otevřených odpovědí se ukazuje, že firmy nejsou ochotny vyhledávat externí spolupráci v podpoře exportu, hodně se spoléhají na vlastní obchodní strategie a přímou komunikaci se zákazníkem.Více jak polovina dotázaných exportérů (58%) vnímá podporu exportu v rámci států EU jako nevýznamnou součást jejich podnikání.
Míra využití služeb obchodně ekonomických úseků českých ambasád a hodnocení trendu jejich kvality
Zkušenosti se službami obchodně ekonomických úseků českých ambasád (DEK) v rámci podpory exportu má jen 10 % malých a středních exportérů. 44 % z firem, které jsou uživateli služeb obchodních ekonomických úseků uvedlo, že kvalita zůstává stejná, 24 % sleduje rostoucí úroveň kvality těchto služeb.
Služby agentury CzechTrade a jejich hodnocení
Agentura CzechTrade a její služby jsou mezi exportéry více známé a zároveň je firmy více využívají, služby zahraničních kanceláří CzechTrade využilo 28 % firem. Většina dotázaných uvedla, že nemohou posoudit úroveň změny kvality služeb, protože s agenturou nespolupracují kontinuálně. Z vyjádření ostatních firem vyplývá, že kvalita služeb agentury CzechTrade zůstává na stejné úrovni (37 %), či se zlepšila (13%). „Krize přináší výzvy a také příležitosti. Pro malé a středně velké firmy s omezenými prostředky ale někdy bývá těžší jich využít. To naznačují i výsledky výzkumu zastřešeného AMSP, ze kterých vyplývá, že více než polovina firem neuvažuje o expanzi mimo Evropu. I proto se CzechTrade rozhodl právě tomuto segmentu nabídnout službu ExportPlus – na míru šitý balíček poradenských a servisních služeb. Ten by měl progresivním malým a středně velkým firmám z Česka pomoci profitovat ze vzniklých příležitostí, a to zejména na rychle rostoucích rozvíjejících se trzích,“ říká generální ředitel CzechTrade Ivan Jukl.
Nejvhodnější fáze pro státní podporu exportu
Dle vyjádření exportérů by měl stát podporovat exportéry především v první přípravné fázi, kdy se firmy rozhodují o expanzi na zahraniční trh a potřebují co nejvíce dostupných informací (uvádí 49 % dotázaných). O podporu napříč všemi fázemi exportu projevilo zájem 59 % firem.
Hodnocení důležitosti podpůrných služeb státu, reforma státních služeb
Nejdůležitější službou je pro exportéry poskytování obchodních informací, dále poskytování informací o trhu a na třetím místě je podpora marketingu a propagace. Firmy také preferují nejvíce zachování současného stavu státních služeb na podporu exportu (uvedlo 34% respondentů), slučování služeb podpořilo 20 % respondentů.
Při komunikaci s úřady v zahraničí je pro české exportéry nejdůležitější
1. Znalost lokálního trhu a jeho fungování
2. Aktivní přístup úředníka k problematice a doporučení řešení
3. Rychlost komunikace s firmou
Míra využití služeb ČEB (České exportní banky) a EGAP (Exportní garanční a pojišťovací společnost)
Pouze 2 % dotázaných firem využily někdy služeb České exportní banky. „Výsledky průzkumu jasně ukazují, že nová strategie ČEB na podporu exportérů bez ohledu na jejich velikost je nastavena správným směrem. Malé a střední podniky budou lépe informovány o nabídce financování ze strany ČEB a bude jim poskytnuta větší asistence při jejich vývozních záměrech,“ uvádí náměstek generálního ředitele ČEB Petr Križan.
Služeb EGAPu využilo 15 % dotázaných malých a středních firem, což odpovídá zaměření pojistných produktů EGAP (riziková teritoria, velké projekty). “Export SME jde prakticky mimo hlavní činnosti exportu, které EGAP pojišťuje. I přes to EGAP má zájem maximálně vycházet vstříc malým a středním podnikům a v současné době poskytuje u dvou svých produktů nejčastěji používaných ze strany SME zvýhodněný zrychlený režim pojišťování,“ uvádí náměstek generálního ředitele EGAP Miroslav Somol.
Naprostá většina exportérů (78%) zastává názor, že by ČEB a EGAP měly zvýhodňovat české exportéry, kteří odebírají své subdodávky od českých výrobců.