Menu Zavřít

Průzkum soudnosti

12. 8. 2005
Autor: Euro.cz

Nemístná starost o zdravý rozum politiků

bitcoin_skoleni

Agentura Factum Invenio je soukromou společností, která se živí marketingovými průzkumy. Kromě toho dělá i pravidelné prognózy volebních preferencí, a to za své peníze. Nikdo si je neobjednal, takže pokud se rozhodne jako minulý týden, že svůj pravidelný měsíční test nezveřejní, je to jenom její věc a nikdo jí do toho nemá co mluvit.
Na druhé straně krok generálního ředitele agentury Jana Herzmanna nelze považovat za standardní a pro veřejnost znamená, že z trhu ubyla jedna nezávislá sociologická agentura. Další průzkumy si tato firma může dělat už jen do šuplíku. Věřit jí bude málokdo.
Zdůvodnění, že výsledky pravidelného průzkumu byly ovlivněny momentálními emocemi kolem kauzy CzechTec 2005, je jasným příznakem poplatnosti této firmy politické objednávce. Je ale otázkou, z jaké strany, protože nikdo kromě zaměstnanců Factum Invenio neví, jak to vlastně dopadlo. Neví, leč tuší. Popularita premiéra se velmi pravděpodobně propadla a volební preference jeho strany jsou nejspíše momentálně tristní. Je to možná jen výkyv přízně voličů v určitém období a za měsíc bude všechno jinak, ale platí to, protože lidé tak odpovídali. Ledaže by Herzmann považoval své tazatele za zaujaté podvodníky, a to by pak měl svou firmu hodně rychle zavřít. Factum však spíše předpokládá, že konzumenti jeho průzkumů jsou poněkud zaostalé bytosti, jimž nežádoucí informace prostě nepatří do rukou. Politici a novináři si zřejmě neumějí přebrat co se stalo, a nakolik je výkyv preferencí momentálním vzedmutím vášní a nakolik to může proměnit politickou scénu v nejbližších týdnech a měsících.
Samozřejmě jsou politici populární a politici populističtí. Ti druzí se průzkumy řídí jako evangeliem a co se lidu nelíbí, to prostě nedělají. Většinou však nemívají dlouhou životnost. Lépe jsou na tom ti, kteří mají svou představu, a tu umějí svým voličům prodat a nadchnout je pro svůj program. I oni čtou pozorně průzkumy veřejného mínění, jen z nich vyvozují trochu jiné závěry. Samozřejmě populističtí politici mohou napáchat i mnoho škod, ale nepřísluší soukromé společnosti Factum Invenio takto projevovat péči o zdravý rozum a dobré úmysly konzumentů českých politiků.
Nevypadá navíc vůbec věrohodně, že když obdobně překvapivě popularita premiéra Paroubka vystoupila téměř z nuly na šedesát procent během pár týdnů, a podobně se vyvíjely volební preference, nikdo u Factum Invenia nehledal žádnou odlišnost od dlouhodobého trendu, který byl mimochodem velmi zřetelný. Nikdo firmu za to také nekritizoval. Prostě láska voliče je přelétavá a někdy přijde trest za jediné neprozřetelné slovo. Někdo se zalíbí a někdo znelíbí. Tak to chodí v životě i v politice.
Průzkumy veřejného mínění jsou od toho, aby na nevhodná slova a slůvka a s nimi spojené činy upozorňovaly a zprostředkovávaly politikům zpětnou vazbu. Nic víc za nimi nikdy nebylo, není a nebude. Červnový, červencový ani srpnový průzkum volebních preferencí nevypovídá nic jiného, než koho by v danou chvíli lidé nejraději volili. O skutečných výsledcích voleb v červnu příštího roku tyto výzkumy neříkají vůbec nic. Pokud však někdo zalomí rukama nad grafy a procenty a raději je utají, tak neprojevuje ve skutečnosti starost o nevměšování se do přirozeného vývoje, ale naopak veřejné mínění zásadně a vědomě ovlivňuje v něčí prospěch.
Mimořádné události totiž dokáží změnit politiku více než významně, ať se nám to líbí, nebo ne. A víme to všichni. Nejvíce asi jistý Aznar, který ve Španělsku přišel o jasný a všemi průzkumy předpověděný post premiéra jen a pouze kvůli útoku islámských teroristů na vlaky v Madridu. Lidé umírali pár hodin před tím, než se otevřely volební místnosti a Aznar a jeho spolupracovníci neprozřetelně pronesli několik velmi neprozíravých výroků. Podobnost s Paroubkovými výzvami k razantní obraně veřejného pořádku je samozřejmě čistě náhodná, ale je zároveň velmi inspirativní. Tedy byla by, kdybychom neměli tajný průzkum veřejného mínění.
Jan Herzmann zřejmě soudí, že by bylo správně volby ve Španělsku, které mimořádná událost obrátila naruby, anulovat a jejich výsledky nejspíše raději vůbec nezveřejnit. Jde přece o hlasování v mimořádné situaci, která naprosto, a možná dokonce že jen dočasně, zvrátila dlouhodobé trendy voličské přízně. Přesto je legitimním premiérem v této zemi Zapatero a nikdo kupodivu neprotestuje. Ve Španělsku asi žádný Herzmann není.

  • Našli jste v článku chybu?