Bude nedostatek manažerů: musejí umět česky a mít s mýtem zkušenosti
Zadávací dokumentaci k tendru na vybudování elektronického mýtného systému pro zhruba dva tisíce kilometrů českých dálnic, rychlostních silnic a vybraných silnic I. třídy si již koupilo více než osmdesát subjektů . Ovšem ani ministerstvo dopravy, zadavatel státní zakázky, nevěří, že by počet finálních nabídek byl dvouciferný. Úspěchem může být počet vyšší než pět. Většina firem si pro dokumentaci v ceně 500 korun (plus DPH) došla asi jenom ze zvědavosti. Za velmi nízkou cenu lze získat nejen podrobné „noty“ k tendru, ale i některé informace využitelné v jiných sférách podnikání (například podrobné údaje z letošního průzkumu intenzity a struktury dopravy na jednotlivých úsecích či údaje o síťové infrastruktuře lemující hlavní tahy).
Vezměte nás do party.
Možná někteří zájemci tajně doufají, že by na miliardovém kontraktu mohli příštipkařit. Každopádně vyhovět některým požadavkům bude moci jen velmi úzké spektrum zahraničních uchazečů. Domácí podniky - telekomunikační, IT a stavební firmy či banky - mohou sice poměrně významně participovat na subdodávkách, ale v pozici lídrů konsorcií je určitě nenajdeme, protože nebudou schopni prokázat se příslušnými referencemi.
Stále není jistá ani účast některých renomovaných zahraničních firem, které reference mají. „Studujeme zadávací dokumentaci a zvažujeme, zda se přihlásit či nikoli. Pokud ano, tak s jakou technologií,“ říká mluvčí české pobočky německé společnosti Siemens Petr Sedláček. Upozorňuje, že jeden z požadavků jasně zvýhodňuje mikrovlnné řešení oproti satelitnímu (které je firmě Siemens bližší). Jde o to, že minimálně jeden typ palubní elektronické jednotky (OBU) má být pro uživatele (řidiče nákladních aut) tak jednoduchý, že jej budou schopni namontovat i bez speciálních znalostí a speciálního nářadí a nebudou muset zasahovat do konstrukce vozidla
Neumí česky...
V dokumentaci složené z pěti částí - čtyř tištěných a jedné v podobě CD-ROM - kterou si na účet svého vydavatelství Euronews zakoupil i týdeník EURO, se mimo jiné uvádí, že uchazeč musí prokázat, že v posledních třech účetních obdobích neklesl jeho celkový obrat (dosažený za poskytování služeb a dodávek obdobných, které požaduje ministerstvo dopravy) pod 600 milionů korun. Účastník, pokud chce uspět, musí též doložit, že se podílel na realizaci některého ze zahraničních mýtných systémů, který je už minimálně šest měsíců v provozu a jenž registruje alespoň 500 tisíc mýtných transakcí denně. Sílu firmy je povinen demonstrovat i počtem zaměstnanců (v posledních třech letech minimálně 150 zaměstnanců a 80 řídících pracovníků).
Hlavní manažer projektu či jeho zástupce musejí zvládat český jazyk na úrovni pracovní komunikace (stejnou znalost bude prokazovat i specialista pro oblast projektové dokumentace a specialista pro public relations). Všichni technici musejí výborně ovládat angličtinu. Hlavní manažer projektu a jeho zástupci budou muset mít minimálně pět let praxe v oblasti telematických služeb. On - nebo jeho zástupce - je též povinen prokázat zkušenost s alespoň jednou významnou zakázkou související s elektronickým mýtným systémem.
Kombinace požadavků na znalost češtiny a zkušenosti s mýtem se ukázala jako vražedná již při tendru na projektového manažera. Z několika desítek zájemců nakonec podal nabídku jediný uchazeč. Lze očekávat, že i v nynější soutěži může představovat hrubé síto, jehož oky propadne většina adeptů.
Uchazeč bude svou způsobilost kromě jiného prokazovat též certifikátem systému řízení jakosti, certifikátem systému řízení podniku z hlediska životního prostředí a certifikátem prokazujícím zavedení systému řízení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci. Ministerstvo dopravy požaduje poskytnutí jistoty za nabídku ve výši 30 milionů korun ve formě bankovní záruky.
Taktický ústup.
Zatímco technologické firmy zajímají podmínky soutěže, autodopravci se starají hlavně o to, kdo z nich, kde a kolik bude muset platit. Donedávna vláda počítala s tím, že povinnost se bude vztahovat na vozidla s nejvyšší povolenou hmotností nad 7,5 tuny, přičemž ministerstva dopravy a financí byla spíše pro rozšíření povinnosti na vozidla nad 3,5 tuny. Místo rozšíření nakonec došlo ke zúžení. Do návrhu novely zákona o provozu na pozemních komunikacích se dostala jen nejtěžší nákladní auta nad 12 tun. Neoficiální informace říkají, že pro omezení okruhu elektronicky zpoplatněných aut byl ve vládě hlavně ministr práce a sociálních věcí Zdeněk Škromach (ČSSD), přičemž ale ani ministr dopravy Milan Šimonovský (KDU-ČSL) v tom nevidí zásadní problém. Posunutí hranice ze 7,5 na 12 tun prý sníží roční výnos z mýtného „jen“ z šestnácti na čtrnáct miliard korun. „Evropská komise s kategorií nad 7,5 tuny nesouhlasila. Máme od ní dopis, v němž nás žádá, abychom zpoplatňovali buď vozidla od 3,5 tuny, anebo od dvanácti tun, aby to bylo obdobné jako jinde v Evropě. Přiklonili jsme se ke dvanácti tunám. Myslím, že je to správné rozhodnutí, byť je přínos pro stát nižší. Vláda šla konzervativní cestou, bude zpoplatňovat vyšší sazbou ty, kteří mají větší dopad na konstrukci vozovky a životní prostředí,“ řekl týdeníku EURO ministr Šimonovský. Očekávaný výnos čtrnáct miliard korun je postaven na odhadu sazeb mýtného, které ale dosud nebyly určeny. Ministr říká, že by měly být srovnatelné s Německem a Rakouskem. „Definitivní sazby za kilometr bude stanovovat vláda pravděpodobně v září,“ dodává ministr. Milan Šimonovský nepopírá, že příklon ke kategorii nad 12 tun byl motivován i politicky, a nijak nepolemizuje s názorem, že svou roli sehrály blížící se volby. Zpoplatnění aut nad 3,5 tuny by zahrnulo i malá nákladní auta drobných autodopravců. „Ano, je to politika. Vláda musí vnímat politickou situaci. Je obtížné odhadovat, co by zpoplatnění vozidel nad 3,5 tuny udělalo s cenami zboží na domácím trhu, proto jsme raději do toho rizika nešli a zpoplatnili jsme zejména to, co nám přináší největší problémy, tedy nejtěžší kolosy.“
Braňte se branám!
„Museli jsme nejdříve všechno nechat přeložit do němčiny, ale teď už pracujeme na přípravě nabídky. Ležíme v tom ve dne v noci,“ říká Karel Černý, obchodní ředitel české filiálky rakouského Kapsch Telecomu. Jak potvrzuje, probíhají intenzivní jednání s případnými konsorciálními partnery. Žádná jména zatím říkat nechce. Skoupí na slovo jsou v této době i další uchazeči. Přestože veškeré PR aktivity utichly, prázdninový klid začal rozviřovat neznámý autor, který do všech redakcí, k zástupcům všech obecních a krajských samospráv i do dalších institucí rozesílá na pokračování leporela lobbující za satelitní řešení, ukazující mikrovlnnou technologii jako tu, která vede k zamoření krajiny měřicími branami a k objíždění mýtných úseků po vedlejších silnicích přes města a vesnice. „Také jsem to viděl. Každopádně je za tím nějaký zastánce satelitů. Myslím si ale, že model, který vláda přijala, vytváří prostor pro spolupráci technologií. V zadávacích podmínkách je určeno, že palubní jednotky ve vozidlech musejí být schopné komunikovat s oběma systémy. Pokud se evropští operátoři domluví na nějaké formě smluvní spolupráce, podobné jako je roaming u mobilních telekomunikačních operátorů, budou moci vozidla s jedinou palubní jednotkou volně přejíždět z jedné země do druhé. Proto chceme, aby naše OBU jednotky byly univerzální pro obě rozhraní,“ říká ministr Šimonovský.
Černota se netrestá.
K výrobě papírové skládačky se nikdo nehlásí. Striktně se od uvedené aktivity distancovaly firmy Siemens i T-Systems PragoNet, které jsou spojovány se satelity. „Někdo asi ztrácí trošku nervy a začíná používat metody, které se hlavně z etického pohledu zdají být nepřípustné,“ vyjádřil se v TV Nova šéf „mikrovlnného“ Kapsch Telecomu Karel Feix. Zatímco zastánci satelitů varují před zamořením české krajiny mikrovlnnou infrastrukturou a předpokládají masivní objíždění, obhájci mikrovln se zase často zaštiťují některými nedobrými zkušenostmi ze „satelitního“ Německa, kde mýtný systém provozuje konsorcium Toll Collect. Účinnou munici ve válce technologií pro ně představuje nedávná reportáž německé veřejnoprávní televize ZDF, která prezentovala výsledky testu provedeného ve spolupráci se svazem dopravců. Plných 96 procent černých jízd kamiónů zůstalo neodhaleno, německý kontrolní systém tato reportáž ukázala jako naprosto neúčinný.
Přes Prahu potáhneme dál Evropou.
Ještě přitvrzovat se zřejmě začne v době finalizace nabídek a hlavně v období jejich vyhodnocování. Termín pro odevzdávání je stanoven na 16. září, obálky se budou otevírat o tři dny později. Nejde zdaleka jenom o český tendr. Přední evropští hráči berou Českou republiku jako odrazový můstek pro vstup na další trhy, kde se státní zakázky na elektronické mýtné systémy teprve připravují. A všude budou chtít reference…