ZAŠKOLENÍ NOVÁČKA Vaše první kroky po výběru nového zaměstnance mohou rozhodnout, jak se u vás pracovník bude cítit a jaký bude podávat výkon. Pokud vám na nováčkovi záleží, věnujte se mu ještě předtím, než začne pracovat. I přes desetiprocentní nezaměstnanost si firmy stěžují, že ve většině oborů je nedostatek opravdu kvalitních zaměstnanců.
ZAŠKOLENÍ NOVÁČKA
Vaše první kroky po výběru nového zaměstnance mohou rozhodnout, jak se u vás pracovník bude cítit a jaký bude podávat výkon. Pokud vám na nováčkovi záleží, věnujte se mu ještě předtím, než začne pracovat.
I přes desetiprocentní nezaměstnanost si firmy stěžují, že ve většině oborů je nedostatek opravdu kvalitních zaměstnanců. Nemají přitom na mysli jen samotnou kvalifikaci pro výkon určitého povolání, ale také obecnější osobnostní předpoklady jako jsou loajalita k firmě, produktivita práce, aktivita, zodpovědnost a podobně. Pokud jste tedy přesvědčeni, že jste právě takového pracovníka našli, věnujte mu takovou péči, abyste jeho potenciál mohli plně využít.
Vítěznému uchazeči se ihned ozvěte a pozitivním způsobem ho informujte o jeho úspěchu. Tím mu hned na začátku dodáte energii a povzbudíte v něm snahu potvrdit vám, že jste si vybrali dobře. Hned po skončení výběrového řízení nezapomeňte slušně poděkovat a odpovědět i ostatním uchazečům, zvláště těm, kteří skončili na druhém či třetím místě za přijatým uchazečem. Právě na ně se totiž možná budete přednostně obracet, pokud to s nově přijatým zaměstnancem z nějakého důvodu nevyjde nebo když budete potřebovat někoho dalšího.
VYLOŽTE KARTY
Zaměstnanec by hned na začátku neměl získat pocit, že pro vás není důležitý nebo že se ho dokonce snažíte nějak podvést či ukrátit na jeho právech. Vaše podrobnější informace o budoucí práci by proto měly být jasné, pravdivé, včasné a především úplné.
Mezi časté nešvary na straně firem patří odkládání podpisu pracovní smlouvy až na dobu po faktickém nástupu do nového zaměstnání. U nováčka to vzbuzuje pocit nedůvěry a neserióznosti, a to i v případě, že se ve smlouvě nakonec skutečně nedočká žádných nepříjemných překvapení. Od počátku pak bývá jeho pracovní výkon ovlivněn pochybnostmi a nejistotou, projevující se v podávání výkonu „na půl plynu“. Pokud mu firma není včas schopna dát k podpisu pracovní smlouvu, jak rychle asi budou chodit mzdy? Jak rychle asi vedení firmy řeší aktuální pracovní úkoly a jak rychle budou uspokojovány oprávněné požadavky pracovníka?
Je tedy vhodné domluvit se na konkrétní náplni práce a smlouvě ještě před dnem nástupu. Uchazeč by měl dostat možnost seznámit se s návrhem a připomínkovat ho. Zvláště u přijímání pracovníků na vyšší nebo specializované pozice není vhodné, pokud mu dáváte standardizovaný formulář, který evidentně podepisovala i nedávno přijímaná uklízečka.
Podobně jako odkrývá karty s návrhem pracovní smlouvy, měla by seriózní firma odkrýt karty i s konkrétními podmínkami pro výkon práce. Uchazeč by tedy měl mít možnost ještě před podepsáním smlouvy navštívit pracoviště během pracovní doby a zjistit konkrétní podmínky. Takové řešení je výhodné i pro vás. Pokud uchazeč zjistí, že mu pracoviště z nějakého důvodu nevyhovuje, předejdete jeho pozdější frustraci, která by se negativně projevila na výkonu, v horším případě by vedla k jeho brzkému odchodu a vy byste museli znovu investovat čas a peníze do přijímání a zaškolování dalšího uchazeče.
SPRAVEDLIVÁ MZDA?
PŘINEJMENŠÍM UVNITŘ
Stanovení mzdy pro konkrétního zaměstnance je vždy velice těžkým úkolem. Čím vyšší pozice, tím častěji jde o výsledek složitého vyjednávání a kalkulování, s čím ještě můžete souhlasit.
Obecně se vyplatí nechat si na začátku pracovního poměru ještě určitou rezervu pro brzké zvýšení platu během prvního roku po přijetí nováčka - nikoli však tak malou, aby dal brzy přednost (výrazně vyšší) nabídce jiné firmy. Vidina postupného zvyšování mzdy pracovníka paradoxně motivuje a těší více, než kdyby sice od začátku dostal vyšší plat, ale zlepšování jeho pracovního výkonu byste pak v dalších měsících už neměli jak finančně ohodnotit.
Pracovněprávní předpisy stanoví pro soukromé firmy pouze minimální mzdové tarify, které se týkají jen menšího počtu společností. Horní hranice je omezena pouze vašimi možnostmi. Při stanovení konkrétní výše je vhodné respektovat takzvanou vnitřní a vnější spravedlnost. Vnější je posuzována ve vztahu k trhu práce v daném regionu -jinými slovy by měla odpovídat (nebo mírně převyšovat) částce, kterou by pracovník za stejnou práci dostal ve stejném regionu v obdobné firmě. Ještě důležitější je vnitřní mzdová spravedlnost, jejíž podstatou by měl být určitý systém platů v rámci jedné firmy nebo oddělení. Stejně výkonní pracovníci by za stejnou práci měli dostávat stejnou odměnu. Výzkumy ukazují, že zaměstnanec se ještě dokáže smířit s tím, že v jiné firmě by měl nepatrně více peněz, ale velmi špatně nese zjištění, že neschopný a líný kolega má stejnou mzdu jako on, špičkový a výkonný odborník.
Dobrým řešením je smluvní stanovení mzdy na základní část a na pohyblivou složku, přičemž pohyblivá část může tvořit až třetinu celkové částky. Lépe tím zdůrazníte, že na celkový součet obou částí má zaměstnanec nárok pouze tehdy, pokud splní všechny podmínky stanovené pro přiznání pohyblivé složky - tedy zejména požadovanou kvalitu práce a plné využití pracovní doby. Od začátku tak v pracovníkovi budete lépe vytvářet pocit, že celková mzda není automatickým základem, na který má nárok bez ohledu na kvalitu práce. Už při přijímání nováčka je proto dobré zdůraznit, že plná částka domluvené mzdy mu náleží jen za dobrý (tedy z vašeho pohledu standardní výkon). To nevylučuje možnost dalších odměn v případě skutečně vynikajících výkonů, zlepšovacích návrhů a podobně.
PRVNÍ DEN: VELKÉ POZNÁVÁNÍ
Hned na začátku prvního dne oficiálního nástupu do zaměstnání by měl nováček absolvovat představovací „kolečko“ se všemi kolegy, s kterými bude běžně přicházet do styku. Dosavadním zaměstnancům nováčka představte tak, aby ho nevnímali jako konkurenci, ale jako někoho, kdo pomůže k lepší prosperitě celé firmy, a tedy výhledově i k vyššímu ohodnocení stávajících pracovníků. Vhodně ho také seznamte s firemní kulturou -tedy nepsanými pravidly daného kolektivu. Samozřejmě by při tom nemělo jít o zažité způsoby, jak se vyhýbat práci nebo jiným nařízením. Snažte se také, aby nový pracovník táhl svou aktivitou a neotřelým pohledem ostatní, nikoliv aby dosavadní zaměstnanci „vtáhli“ nováčka do zažitého stereotypu a průměru.
Novému pracovníkovi předejte ústně a nejlépe i písemně základní informace nutné pro výkon požadované činnosti, včetně souvisejících organizačních záležitostí jako ukázání kuchyňky, toalet, automatu na vodu, účtárny a podobně. Zbytečně neodkládejte ani vystavení potřebných průkazů nebo karet pro vstup do příslušných prostor - jinak si nováček bude na vrátnici či recepci připadat jako nevítaný host.
Foto popis| Nový zaměstnanec by se první den v práci neměl cítit odstrčený.
Foto autor| foto: Profimedia.cz