Menu Zavřít

První na světě

16. 12. 2005
Autor: Euro.cz

V Praze budou jezdit 30metrové tramvaje

PRAHA (bor) - Prvenství v největším tendru na vozidla v historii pražského dopravního podniku zřejmě získá plzeňská Škoda Transportation. Firma zvítězila ve výběrovém řízení na vývoj třicetimetrové nízkopodlažní tramvaje s otočným podvozkem a na následnou dodávku až 250 vozů. Hodnota zakázky činí sedmnáct miliard korun. Dopravní podnik hlavního města Prahy obdržel pouze jeden kompletní projekt, a to právě od plzeňské společnosti, jež si objednala desing tramvaje u firmy Porsche. Soutěže se původně chtěla zúčastnit i tuzemská firma Inekon v konsorciu s francouzským Alstomem a kanadská společnost Bombardier. „Nabídku jsme nakonec nepodali. Informovali jsme dopravní podnik, že se v časové tísni nedala fundovaně připravit,“ řekl týdeníku EURO ředitel Inekonu Josef Hušek. Krátký termín pro podání nabídky je jedním z důvodů, proč se firma obrátila na antimonopolní úřad (ÚOHS). „Na přípravu měly společnosti necelé dva letní měsíce. Tendr zahrnuje vývoj nové tramvaje, která ve světě ještě nejezdí. Součástí nabídky musí být i projektová dokumentace, firmy musí nasmlouvat subdodavatele komponentů, kteří je musí nejprve vymyslet. Subdodávky jsou důležité pro kalkulaci konečné ceny,“ vysvětlil Hušek. Podnět Inekonu již ÚOHS odmítl, firma však připravuje rozklad. Ředitel pražského dopravního podniku Tomáš Jílek oponuje, že všichni měli stejné podmínky a doba na podání nabídky byla o něco delší, než ukládá zákon. „Praha potřebuje nové tramvaje rychle, firma musí mít čas na vývoj prototypu. Vítěz tendru, který získá kontrakt na deset let, by měl prvních 25 tramvají předat v roce 2009,“ uvedl Jílek.
V Praze zatím nízkopodlažní tramvaje nejezdí. Pražský dopravní podnik má nyní ve svém vozovém parku 900 tramvají o délce patnácti metrů.

  • Našli jste v článku chybu?
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).