Zákazníkům poradíme s energetickými úsporami a pomůžeme s případným financováním. Na novou službu máme velmi pozitivní ohlasy, říká jednatel Bohemie Energy Jiří Píšařík
Největší tuzemský alternativní dodavatel energií, firma Bohemia Energy, pokračuje v tažení na českém trhu. Firma koupila stoprocentní podíl v konkurenční Europe Easy Energy, která dodává elektřinu a zemní plyn více než 45 tisícům zákazníků.
* Kolik nových klientů podle vašeho odhadu letos Bohemia Energy získá?
Za celý rok máme pozitivní bilanci, hodně jsme naši pozici posílili díky koupi stoprocentního podílu v Europe Easy Energy. Celkový přírůstek za celý rok očekáváme v řádech několika desítek tisíc zákazníků.
* Takže situace na trhu je konsolidovaná a teď už to bude spíš o správě stávajících klientských portfolií než o přebírání desítek tisíc nových klientů konkurenci?
Momentálně je to hodně o tom, že aktivnější obchodníci získávají smlouvy, které si nechávají v šuplíku, čekají, až staré smlouvy u konkurence skončí a začnou platit ty jejich.
* Teď budou postupně dobíhat smlouvy, které jste podepsali před rokem dvěma?
V zásadě ano.
* Kolik jich máte?
Asi sto až sto padesát tisíc.
* Jak získáváte nové klienty?
Využíváme celý marketingový mix. Důležitý je samozřejmě přímý prodej, avšak na síle v poslední době hodně nabývá prodej přes telefon kombinovaný s reklamou v televizi a na internetu. Obecně je přímý prodej v Česku na ústupu. Nám se podařilo tento výpadek z velké části nahradit prodejem po telefonu. Tuto oblast rozvíjíme už delší dobu, například jsme zakoupili dvě call centra, která pro nás prodej po telefonu dělají.
* Přímý prodej byl v mnoha obcích zakázaný hlavně proto, že obchodníci s energiemi velmi často používali ne zrovna čisté obchodní praktiky…
Přímý prodej v barvách Bohemie Energy již nemá s přímým prodejem, tak jak ho známe, mnoho společného. V současné době všichni obchodníci, které Bohemia Energy v přímém prodeji využívá, sepisují smlouvy s novými zákazníky již pouze elektronicky, což dovoluje veškeré procesy kontrolovat online, a zamezit tak jakýmkoli nekalým praktikám.
* V čem je jiný?
Například podle GPS souřadnic tabletu obchodníka víme, kde a s kým smlouvu podepsal. Zákazník se na tablet podepisuje, vidí, co podepisuje, a hlavně verifikace, kdy zákazníkům voláme a ověřujeme si změnu dodavatele, probíhá do patnácti minut od podpisu smlouvy. Mimochodem za tento projekt online uzavírání smluv prostřednictvím tabletů jsme letos získali hned dvě prestižní ocenění v IT soutěžích.
* Na trhu už to nevypadá na nějaké velké přetahování klientů, ale spíš na správu a udržování stávajícího zákaznického kmene, co chystáte v této oblasti?
Naše dceřiná společnost Bohemia Energy Finance rozjíždí nový projekt energetického poradenství. Rozšiřujeme tím tak služby a pomáháme zákazníkům s energetickými úsporami a s jejich případným financováním. Projekt testujeme zhruba tři měsíce a máme velmi pozitivní ohlas.
* Jak poradenství funguje?
Náš energetický poradce vás po domluvení schůzky navštíví doma. Zjistí, čím topíte či svítíte, a na základě toho vám navrhne sadu úsporných opatření šitých na míru. Investice do případných úsporných opatření jsme klientům připraveni i zafinancovat. Celkovou investici klient splácí z uspořených peněz za energie. Tento program chceme propagovat nejen u našich stávajících, ale i u nových klientů.
* Jaký objem půjček chcete takto zprostředkovat?
Zafinancovali jsme již projekty řádově za desítky milionů korun. Původně jsme plánovali trochu rychlejší rozjezd, ale v současné době spíše bojujeme s tím, abychom byli schopni nabrat dostatek energetických poradců. Jejich nedostatek nás brzdí, zájem klientů je velký. Se zákazníky chceme mít do pěti let uzavřeny úvěrové smlouvy za zhruba 1,5 miliardy korun.
* V oboru energetického poradenství je ale velká konkurence, něčemu podobnému se již věnují třeba ČEZ nebo RWE…
Každý si vykládá energetické poradenství po svém. Primárním zájmem jak ČEZ, tak RWE je na energetickém poradenství vydělat dodatečné peníze. Jako například pronajímaní úsporných žárovek od RWE, kde pokud si propočítáte skutečnou úsporu versus cenu pronájmu žárovek, tak zjistíte, že se vám to z dlouhodobějšího hlediska nemůže vyplatit. U Bohemie Energy máme cíl jiný. Pro nás je primárním zájmem budovat vztah se zákazníkem a dlouhodobě si ho udržet. Proto například úsporné osvětlení dáváme zákazníkům zdarma.
O autorovi| Václav Herz, spolupracovník redakce