Menu Zavřít

Půlhodina (ne)úspěchu

15. 6. 2020
Autor: Euro.cz

Česká televize pružně zareagovala na koronavirový vývoj v zemi a do svého programu zařadila několik zajímavých pořadů o životě Čechů v době pandemie. Minulý týden měl premiéru dokumentární film Živnostníci v karanténě pojednávající o těžkých časech podnikatelů způsobených zavřenými restauracemi, obchody a provozovnami služeb. Štáb režisérky Válkové více než měsíc sledoval život divadelního a seriálového herce, pedikérky, hostinského a bratrů provozujících pekařství. Výsledkem je půlhodinový pořad, který víc než trefně popisuje chování Čechů v krizi.

Zatímco jedni berou situaci sportovně a řeší hlavně zdraví, další přizpůsobí byznys aktuálním okolnostem, jiní propadají skepsi a stěžují si absolutně na vše. Majitel restaurace, který v minulosti odmítal prodávat v krabičkách, začal s rozvozem a prodejem jídla „z okýnka“. Herec se svou ženou založil tvořivé domácí dílny pro děti a začal točit seriál v potřebné roušce. Pedikérka roznáší kosmetiku svým klientkám a větší starost než o byznys skromného studia má o zdraví své matky. A pak jsou tu oni dva bratři, majitelé pekárenského řetězce.

Shodou okolností jsem se o jednom ze stánků tohoto pekařství zmiňoval v editorialu na konci března. Predikoval jsem tvrdý dopad koronakarantény na jejich byznys. Část z třicítky prodejen řetězce zůstala zavřena uvnitř osiřelých obchodních center, ve zbývajících provozovnách šly tržby vcelku logicky dolů. Ale pořád mohli mít, na rozdíl od ostatních sledovaných živnostníků, otevřeno. Přesto je vystupování pekařů plné negativ, zloby a hněvu prakticky na celý svět. Přiznání – že firma má peníze na dva měsíce fungování, tudíž ani nemůže vyplatit odstupné lidem, kdyby se rozhodla rozdávat výpovědi – celý příběh jen podtrhuje.

Dokud před stánky stály fronty nakupujících, ceny rostly víc než tržně, během pár let třeba i o 70 procent. A přesto všechno nebyli pekárenští bratři schopni myslet na zadní vrátka a připravit se na dobu, kdy ekonomický růst zvolní nebo se překlopí do recese. Místo toho hořekují na stát, na tvrdá hygienická opatření, v podstatě na vše.

Naštěstí jsou negativisté v Česku v menšině. Ano, jsou víc vidět i slyšet, tak to bývá nejen na sociálních sítích, ale i v davu lidí. Ale jinak jsou Češi realisté, kteří se svým švejkovským přístupem dokázali zvládnout i horší situace, než je koronavirová karanténa. A někteří jsou dokonce tak pozitivně mentálně nastaveni, že v krizových situacích vidí možnost, jak se pustit do nového byznysu nebo jak začít věci dělat jinak. O takových píšeme i v aktuálním Euru.

Přeji vám příjemné a inspirativní čtení.

MM25_AI

O autorovi| Ondřej Hergesell, hergesell@mf.cz

  • Našli jste v článku chybu?