Německý výrobce sportovního oblečení a vybavení Puma je blízko uzavření lukrativní sponzorské smlouvy s anglickým klubem Manchester City, která má posílit jeho postavení mezi špičkou na fotbalovém trhu. Ke svému rozmachu chce Puma skrze kriketovou hvězdu využít i indický trh, přes hip-hopového velikána Jay-Z zase míří i mimo sportovní hranice.
Dosavadní suverénní lídr nejvyšší anglické soutěže Premier League Manchester city je podle britských médií blízko dohody s Pumou na uzavření dlouholetého kontraktu. Ročně by si podle spekulací měl přijít na sumu kolem 50 milionů liber (1,4 miliardy korun), a výrazně si tak polepšit oproti současné smlouvě s konkurenční Nike, která mu garantuje 20 milionů liber za rok.
Jak je vyjednávaný kontrakt lukrativní pro City, tak je i prestižní pro Pumu, protože jím naruší hegemonii dua Nike – Adidas na předních příčkách sponzorských smluv s velkými evropskými kluby (viz tabulku). Německá společnost tím potvrzuje svůj záměr výrazněji se prosadit na fotbalovém trhu.
Nejlukrativnější smlouvy na fotbalové dresy | ||||
---|---|---|---|---|
Klub | Značka | Roční příjem (v mil. liber) | Trvání smlouvy | |
1. | FC Barcelona | Nike | 100 | 2018-28 |
2. | Manchester United | Adidas | 75 | 2015-25 |
3. | Chelsea | Nike | 60 | 2017-32 |
4. | Bayern Mnichov | Adidas | 42,5 | 2015-30 |
5. | FC Barcelona | Nike | 35 | 2008-18 |
6. | Real Madrid | Adidas | 34 | 2012-20 |
7. | Chelsea | Adidas | 30 | 2013-17 |
8. | Arsenal | Puma | 30 | 2014-19 |
9. | Tottenham | Nike | 30 | 2017- |
10. | Liverpool | Warrior | 25 | 2012-18 |
Zdroj: Daily Mail
Vlajkovou lodí Pumy v Anglii byl dosud Arsenal, s nímž má platnou smlouvu ještě na dvě sezony za 30 milionů liber ročně. Už nyní se ale spekuluje o tom, že londýnský tým přejde k Adidasu, který by mu měl nabídnout lepší podmínky. Vedení klubu údajně zvažuje, zda počkat, nebo se vydat cestou Chelsea, která loni i za cenu smluvní pokuty předčasně ukončila kontrakt právě s Adidasem a dohodla se s Nike.
Puma už však myslí dopředu a podle nejnovějších zpráv se hodlá zaměřit na Manchester City, který má i díky masivním investicím šejka Mansúra v posledních letech lepší výsledky než Arsenal a v právě probíhající sezoně patří mezi nejlepší evropské týmy.
K výraznějšímu prosazení na globálním sportovním trhu má Pumě výrazně pomoci i Indie. V tomto ohledu pro ni byla klíčová dohoda s Viratem Kohlim. Indický hvězdný hráč kriketu podepsal letos s Pumou osmiletou smlouvu, která mu vynese celkem 110 miliard rupií (přibližně 364 milionů korun). V Indii šlo o velký průlom, protože Kohli se stal vůbec prvním místním sportovcem, který sponzorskou smlouvou s jednou značkou překonal hranici 100 crore (1 crore = 10 milionů rupií).
Blamáž Nike: lize dodala nekvalitní dresy, basketbalisté ji sabotují
Kohli se s Pumou dohodl i na uvedení vlastní značky a loga a stal se jejím ambasadorem. Navzdory rekordní smlouvě je však podle expertů jeho hodnota ještě vyšší a Pumě se může bohatě vyplatit. Ještě více jí totiž otevře rostoucí indický trh, ve kterém vidí budoucnost společnosti ze všech odvětví – od technologií přes obchod až právě po sport.
Puma se ale nehodlá omezovat pouze na sport a k propagaci své značky využívá i známé umělce, například zpěvačky Rihannu či Selenu Gomez. Velký rozruch pak vyvolalo oznámení spolupráce s legendárním hiphoperem Jay-Z. Prvním krokem je podpora právě probíhajícího turné k nové desce 4:44, ke kterému už vznikla limitovaná edice bot. Obě strany však už avizovaly, že následovat budou další projekty, jejichž podoba bude oznámena později.
Mezi další známá jména spojená s Pumou patří jamajský sprinter Usain Bolt, který je i po ukončení kariéry jejím ambasadorem, fotbalisté Sergio Agüero, Antoine Griezmann nebo Marco Reus a jezdec formule 1 Lewis Hamilton. Německá společnost kromě toho obléká například fotbalové reprezentace Itálie nebo České republiky. V Česku obstarává týmy z Plzně a Teplic.
Jak sehnat lístky na zahraniční fotbal? Přečtěte si návod
Dále čtěte: