Jediná ruská letadlová loď využívá dieselové generátory a k nebi vypouští oblaka kouře, bavily se sociální sítě při průjezdu ruské flotily kanálem La Manche. Vlajková loď ruského námořnictva je podle nich i části tradičních médií zastaralá. Co se týče bojových schopností, je ale Admirál Kuzněcov ve své třídě světovým unikátem.
Pro ruské velení to měla být výborná PR akce. Flotila osmi vojenských plavidel včetně vlajkové lodi Admirál Kuzněcov minulý týden zamířila ze Severního moře k Sýrii. Operaci, která má podpořit ruské akce v blízkovýchodním regionu, experti NATO označují největším ruským vysazením námořních sil od konce studené války.
Dojem, který flotila proplouvající kanálem La Manche na dohled běžným okem z britských břehů vzbudila, nesplnil očekávání. Rusové zjevně podcenili odezvu, kterou průjezd lodi způsobí na neklidných vodách internetu. Hustý dým vznášející se nad řídící věží chlouby ruského námořnictva k posílení obrazu technologické vyspělosti ruské armády rozhodně nepřispěl.
O vyostřujících se vztazích mezi Ruskem a západními zeměmi si přečtěte více:
Nové protiruské sankce není na koho uvalit. V Kremlu došli kandidáti
Z bombardovaného Halabu mohou odejít civilisté. Asad otevřel humanitární koridor
Summit EU odsoudil násilí v Halabu. Rusko prý Evropu záměrně oslabuje. Ve hře jsou další sankce
Ruské ponorky sice jsou (stejně jako jejich západní konkurence) poháněny jadernými reaktory, letadlový křižník Admirál Kuzněcov však stále ještě k výrobě elektřiny pro své náhonné turbíny využívá dieselových (spalovacích) generátorů. Kouř, který při plavbě ruské flotily kanálem La Manche zahalil oblohu, povzbudil vtipálky ve zjednodušujícím prostředí sociálních sítí.
Где-то возле берегов НАТО #Кузнецов #Корыто #Авианосец #НАТО #АдмиралКузнецов pic.twitter.com/GcfbBBbDY2
— Joker_iberico (@LamusTerragona) 21. října 2016
Sociální sítě rády zjednodušují. Admirál Kuzněcov v kontextu obrazu Ilji Repina (Zdroj: Twitter)
Podle některých ohlasů na Twitteru je tak Admirál Kuzněcov ve skutečnosti parní lodí a zároveň relikvií patřící do 19. století. Jeho motory mají podle spekulace běžet na uhlí, což je zřejmě v kontextu letadlových lodí nedůstojné. Zájemci mohli na internetu dokonce zhlédnout i ironickou koláž zasazující plavidlo do prostředí ikonického obrazu ruského realisty Ilji Repina „Burlaci na Volze“- povoláním burlaků bylo ve feudálním Rusku tahat těžké obchodní lodě vlastními silami proti proudu. „Rusko v jednom obraze,“ uvádí popisek pod zmiňovanou koláží.
Útěk z Ukrajiny |
---|
V souvislosti s rozpadem SSSR hrozilo, že Admirál Kuzněcov zůstane Ukrajině. Ta si na loď procházející zkouškami v černomořské Feodosii činila nároky. Nedošlo k tomu díky rychlé akci zástupce velitele ruské severomořské flotily, který si pro loď osobně doletěl na Ukrajinu. S vypnutými světly, třetinou posádky a bez nákladu letadel loď zamířila do Severodvinsku. Pokud by zůstala na Ukrajině, s vysokou mírou pravděpodobnosti by prý skončila jako její souputnice: buď ve šrotu, či jako muzea prodaná za zábavními účely do Číny. |
Je posměch opravdu na místě? Podle redaktora listu Telegraph Cona Coughlina se Admirál Kuzněcov potýká s vážnými technickými problémy. Značná část toalet na plavidle je v důsledku špatného stavu instalatérských rozvodů mimo provoz, uvádí Coughlin ve svém článku. Loď se prý dokonce neobejde bez doprovodu tažných remorkérů pro případ, že by jí vypověděly službu motory.
Admirál Kuzněcov zhusta dýmal na dohled od britských břehů. (Foto: Profimedia)
Admirál Kuzněcov je ale ve své třídě světovým unikátem. Ačkoliv podle západní námořní klasifikace spadá do kategorie letadlových lodí, ve skutečnosti se jedná o jediný existující a provozu schopný příklad těžce vyzbrojeného letadlového křižníku- experimentálního konceptu, který vznikl ve třicátých letech minulého století. Kromě toho, že je tak plavidlo schopné uvézt více než čtyři desítky létajících strojů, disponuje i mohutným arzenálem raketových systémů a děl. Ruská federace je jedinou zemí na světě, která plavidlem podobného typu a kapacit disponuje.
Kromě funkce mobilní letecké základny se tak Admirál Kuzněcov může do bojových operací zapojit i napřímo jako podpora strategických ponorek či ostatních plavidel.
Navzdory tomu, co tvrdí média, je Admirál Kuzněcov z hlediska standardu velkých vojenských lodí relativně mladým plavidlem, píše server The Duran. Loď byla do stavu schopného ostrého provozu uvedena až v roce 1995. USA, které provozují celkem 10 jaderných letadlových lodí, disponují hned třemi staršími plavidly. Zprávy západních médií o tom, že se jedná o plovoucí vrak, jsou tak podle serveru jednoznačně přehnané.
Přečtěte si, jak na zesílenou ruskou přítomnost na moři reaguje NATO: Ruská flotila ve Středomoří znervózňuje NATO |