Menu Zavřít

Půvaby nudného cestování

23. 10. 2003
Autor: Euro.cz

Test

Většina citroënů má už pár desítek let jednu kouzelnou vlastnost. To, jak se zaparkovaný vůz téměř se dotýkající podvozkem asfaltu po nastartování nafoukne a o pár centimetrů zvedne. Hydraulické odpružení nese v nejluxusnějším modelu francouzské automobilky název Hydractive 3 a je opět chytřejší.
Citroën C5 Break má v tomto ohledu všechno podstatné na středovém tunelu před řadicí pákou. Jedno průsvitné tlačítko ve tvaru šipky mířící kupředu, jedno podélné s nápisem sport a jednu menší šipku směrem zpět. Prvním lze ve dvou fázích zvyšovat světlou výšku automobilu a najde uplatnění při jízdě na polních či jinak nerovných cestách (maximálně do rychlosti 40 km/h), nebo při výměně poškozeného kola (nejvýše do 10 km/h). Tím posledním se dá snížit vůz v okamžiku, je-li potřeba naložit do 563 litrů velkého zavazadlového prostoru – po sklopení zadních sedadel až 1658 litrů – těžší předmět, jako třeba kompletní soustavu domácího kina. Prostřední by mělo řidiči znuděnému hladkou a klidnou jízdou dopřát tvrdším odpružením pocit, že ovládá vůz, a nikoli motorový člun. Systém myslí i za posádku. Při rychlostech nad 110 kilometrů se třeba podvozek sám sníží.
K razantnější jízdě dopomáhá také funkce sport na automatické převodovce, s níž týdeník EURO Citroën C5 Break testoval (za samočinné řazení je nutné připlatit 50 tisíc korun). Ani tvrdší odpružení, ani vytáčení motoru do vyšších otáček před zařazením vyššího převodového stupně ale dojem z jízdy příliš nemění. Vůz se pouze méně naklání v zatáčkách a agregát je v interiéru více slyšet. Při potřebě okamžitého zrychlení se jako vhodnější nabízí podřadit manuálně, protože prodleva automatu je znát. Na zasněžené a namrzlé vozovce, na jejíž nebezpečí upozorňuje palubní počítač v rozmezí od minus tří do plus tří stupňů Celsia, se navíc dá aktivovat speciální program řazení. Za běžných okolností a při vyrovnané jízdě převodovka vyhovuje, i když alespoň jeden stupeň navíc by projev vozu zkultivoval a klesla by i spotřeba. Ta se během testu pohybovala kolem osmi a půl litru s převahou jízdy ve městě, při stotřicetikilometrové rychlosti na dálnici dosahovala v průměru 7,7 litru.
Když se řidič usadí v kabině C5 Break, napadne ho, proč je vlastně před ním volant. Připadá si totiž jako v obývacím pokoji. Velurové potahy sedaček, obložení v imitaci dřeva (spolu s dalšími prvky za příplatek patnácti tisíc), chromované prahy dveří, kůže na volantu nebo chladivý kov na hlavici řadicí páky – to vše jako by odrazovalo od tak nesmyslné činnosti, jakou je řízený pohyb za nějakým cílem. Místa je dostatek jak vpředu, tak na zadních sedadlech, jen kdyby se dalo to domácí kino zapojit… Citroën C5 Break 2,2 HDi 16V Motor přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem 2178 cm3
Max. výkon 98 kW
Převodovka 4stupňová, automatická
Nejvyšší rychlost 202 km/h
Průměrná spotřeba 7,0 litru na 100 km
Základní cena 869 000 Kč

KL24

Plusy

- dostatek prostoru pro cestující i zavazadla
- hydraulické odpružení
- pohodlný interiér

Minusy

- automat pomaleji podřazuje
- rozdíl mezi běžným a sportovním odpružením je zanedbatelný
- pouze čtyři stupně převodovky

  • Našli jste v článku chybu?