Menu Zavřít

Pytlíky od svačin na IT nestačí

12. 7. 2007
Autor: Euro.cz

Glosy postaršího technokrata

Na začátku devadesátých let šlo konečně podnikat. V éře „počátečního kapitalismu“ se říkávalo, že na obchod, výpočty profitability, kontakty se zákazníky a účetnictví stačí začínajícím podnikatelům pytlík od svačiny. Mé zkušenosti potvrzují, že na tom něco bylo. Ale nyní je vše složitější. I MS Excel, jinak výtečný nástroj, podnikatelské výpočty už úplně nestíhá. Začínající podnikatelé zápasí s jinými prioritami, a díky nezvládnutému cash-flow mají hluboko do kapsy. Když jsme eliminovali papírové pytlíky, dá se něco této kategorii odvážlivců doporučit?
Produkty, jež potřebují, představují komoditu, jsou relativně levné a dělá je kde kdo. Nejlépe bude koupit je rovnou z police obchodu a nepodrobovat pokud možno vlastnímu kreativnímu „dotváření“. Tomu pokušení je dobré odolat, i když se příbuzný nebo známý „IT-Ferda mravenec“ dušuje, že to umí. Pozdější odstraňování následků této krátkodobé strategie je zatraceně drahé. Platí to zejména o aplikacích ERP (Enterprise Resource Planning). Pomohou nám reference, rychlost reakce na změny a spolehlivost. Na řízení cash-flow nebo monitorování profitability obchodních případů asi Excel v počátcích postačí. Firma se bude dynamicky měnit a je důležitější umět počítat a propracovat metodiku než hledat nástroj typu pera Parker. Pakliže jsem orientován na masovější trh, je třeba věnovat hodně pozornosti logistice. Nedodržování termínů dodávky, vystavování špatných faktur nebo nekontrolování splatností je cestou do pekel.
Potřebujeme vědět, co se děje na trhu, co dělá konkurence, kde jsme lepší/horší. Stačí identifikovat seriozní informační zdroje a konsolidovat si je třeba pomocí RSS. Zdarma. Levný marketing znamená maximální využití internetu, stránky, search engine marketingu, virálního marketingu. Tady bych si raději trochu připlatil a nepracoval se studenty, ale s odborníky. Najít svou firmu na prvních stránkách vyhledávače, mít uživatelsky příjemné weby je důležité. Do čtečky RSS bych zařadil kalendář akcí, na něž chodí mí zákazníci. Je levnější se k nim připojit než draze platit vlastní seminář.
Redakční nástroj na tvorbu a výrobu dokumentů ušetří spoustu práce. Na trhu je dost produktů zdarma či levně. Důležitější než sofistikovaný nástroj CRM (Customer Relationship Management) je v komunikaci se zákazníky důsledné respektování faktu, že klient je tím jediným, kdo vám peníze do firmy nosí. Toto kritérium řada „dokonalých“ CRM systémů opomíjí. Troška IT neškodí a při uplatnění zdravého rozumu to ani nemusí bolet.

  • Našli jste v článku chybu?