Korejská značka Hyundai vyrábí své vozy u nás v Nošovicích. Její dceřiná firma Kia své vozy produkuje pro změnu na Slovensku v Žilině. Aby to ale nebylo tak jednoduché, v Nošovicích vzniká také rodinný vůz Kia Venga a v Žilině právě testované SUV Hyundai ix35. Což je trochu situace podobná tomu, jako kdyby Škoda Auto vyráběla v Mladé Boleslavi kromě fabií také Audi Q5. Korejcům to divné nepřipadá, důležité jsou prý náklady a kvalita.
Výsledkem této mezinárodní, avšak vnitrokoncernové družby je vůz, který lze charakterizovat relativně nízkou cenou – vzhledem k výkonům – a kvalitativním skokem o světelný rok proti předchůdci. Je doslova úžasné, co Hyundai a Kia dokázaly udělat s kvalitou produkovaných vozů od té doby, kdy se rozhodly projektovat a vyrábět v Evropě. Jak designem, tak výbavou i jízdními vlastnostmi jde dnes o skvělá auta, jejichž zcela nedávná historie se snad ani nechce připomínat. Při přímém srovnání nové Škody Fabie a Kia cee´d musí být člověk hodně zarytý patriot, aby sáhnul po české značce.
Na tuto výraznou změnu reagují i zákazníci. Když vstoupil model ix35 na trh, během prvního měsíce se vyprodaly dvě třetiny z plánu na celý rok. Automobilka se trefila do současného trendu, který dává přednost sportovnímu štíhlému vzhledu a střední velikosti vozu. Vnější design je promyšlený a dostatečně reprezentační, přestože jde na poměry třídy o relativně levné auto. Zajímavým způsobem je zpracován i interiér, který sice neoplývá velkým podílem měkčených plastů, zato má svěží vzhled a až na ovládání palubního počítače dobře zpracovanou ergonomii. To se týká zejména multifunkčního volantu s ovládáním rádia a tempomatu. Bezklíčové otevírání a startování či parkovací kamera, které se pomalu stávají standardem, rovněž přispívají k celkově dobrému dojmu z každodenního užívání vozu. To vše podporují pohodlné sedačky, jež zpříjemňují delší trasy za volantem.
Jízdními vlastnostmi patří ix35 k nadprůměru ve své třídě. Vůz má dobře čitelný podvozek a jeho chování je předvídatelné. Slušně odpružená přední náprava i přes relativně těžký diesel snadno překonává příčné nerovnosti. S větším motorem a automatickou převodovkou by už asi trpělo pohodlí pasažérů, protože auto by příliš zatěžovalo přední nápravu. Nicméně střední volba výkonu motoru a manuální převodovka jsou pro udržení komfortu zřejmě ideální volbou. Kultivovaný dvoulitrový naftový motor s výkonem 136 koní zajišťuje dostatečnou dynamiku i při plně naloženém voze. Během redakčního testu, kdy vůz najezdil zhruba tisíc kilometrů v kombinovaném režimu, dosáhla spotřeba hodnoty sedmi litrů nafty na sto kilometrů. Trochu úsměvné hodnoty 5,7 litru, kterou udává automobilka, by bylo možné dosáhnout nejspíš na uzavřeném okruhu s prázdným vozem a nepřetržitou jízdou konstantní rychlostí, nicméně sedm litrů je i tak dobrý výsledek.
Ačkoliv je ix35 doma především na silnici, disponuje i pohonem 4×4. Ten je tu k využití hlavně v zimě při výletu do hor na lyže. Vůz si troufne i na lehčí terén, avšak tvrdší odpružení neudělá z výletu mimo asfalt příliš ceněný zážitek.
KLADY
cena
výbava
motor
design
ZÁPORY
málo odkládacích ploch
Tabulka:
Hyundai ix35
Motor: vznětový řadový čtyřválec
Objem: 1995 ccm
Převodovka: manuální šestistupňová
Výkon: 100 kW
Rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 11,3 s
Spotřeba: 7,1 l kombinovaná
Cena: 409 900,– základní