Historie firmy Legios sahá až do dob Rakouska-Uherska. Do roku 1998 se lounský závod věnoval opravám kolejových vozidel. Od té doby vlastní vagony a podvozky i vyrábí.
Foto: Legios
Poslední novinkou podniku je lokomotiva Legios General, která má podle předsedy představenstva Radka Rybáčka ambice stát se nejsilnějším dieselovým strojem na trhu a dobýt evropské koleje.
Společnost Legios má za sebou úspěšný vývoj. Aby obstála mezi porevoluční konkurencí, zredukovala náklady a zrušila málo ziskové, či dokonce zcela neziskové aktivity. Zvláště za poslední dva roky se jejímu vedení podařilo zásadně změnit celou obchodní strategii. Bylo sice na co navazovat, protože historie Legiosu sahá až do 19. století, ale firma nebyla orientována na vytváření vysoké přidané hodnoty a zahraniční expanzi. Podle Radka Rybáčka se změny dotkly také výrobního programu: Společnost začala vyrábět nejprve vagony a následně i lokomotivy.
Jaké byly vaše začátky na zahraničních trzích? Bylo těžké uspět, získat první zakázku?
Na zahraničních trzích v naší branži je kladen největší důraz na důvěru a kvalitu výrobků. Pohybujeme se v oblasti, kde je bezpečnost prioritou. Hodně věcí je regulováno certifikacemi, audity a náročnými kontrolami. Tím vším jsme v uplynulých letech museli projít a dokázat, že naše kvalita je na špičkové úrovni. Dalším důležitým faktorem zahraničního úspěchu je spolehlivost ohledně termínu dodávek. Oba tyto faktory jsme zvládli a stali jsme se prestižním dodavatelem většiny provozovatelů vagonů v západní Evropě. K tomu jsme přidali inovace v konstrukčním řešení. Nabízíme vagony, které hodně uvezou, a tím šetří provozovateli náklady.
Ulehčila vám vstup na zahraniční trhy tradice, případně dobrá pověst na východních trzích z předrevoluční doby? Nebo tato souvislost byla spíš na škodu?
Nijak zvlášť se to neprojevilo. My se nyní profilujeme v nových segmentech, kde jsme museli svou pozici vybudovat od základů. Ale v zahraničí má české strojírenství stále dobré jméno a to nám pomáhá.
Na kterých trzích chcete uspět?
Orientujeme se na celou Evropu. Při velké konkurenci si nemůžeme dovolit ignorovat žádnou obchodní příležitost.
Obor, ve kterém podnikáte, má svá specifika. Jak těžké je získat nového zákazníka nebo uspět na novém trhu?
Je to boj a jednání jsou většinou velmi dlouhá. Trvají řadu měsíců. Hodně jsme vsadili na naše obchodníky, kteří znají své teritorium. Náš technický tým pak musí nejlépe splnit zákazníkovy představy. Musí jej překvapit nějakým technickým řešením, které mu přinese užitek. Pro tento účel jsme posílili naše kapacity a pořídili jsme si projekční kancelář v Popradu.
V čem je vaše výhoda oproti konkurenci?
Konkurence je skutečně velmi tvrdá a nedávná finanční krize a propad ekonomického růstu situaci jen ztížily. My jsme na nastalou situaci reagovali nejen novým výrobním programem, ale i zintenzivněním péče o zákazníka.
Legios
Pražsko-duchcovské dráhy začaly v Lounech budovat dílny na opravu kolejových vozidel už v roce 1872. V roce 1950 převážila oprava nákladních vozů nad osobními. Na historii podniku navázala v roce 1992 společnost LOSTR, později přejmenovaná na Legios. V roce 1993 zahájila dodávky pro Německo, o pět let později začala vedle oprav vyrábět vlastní železniční vozy. V současnosti Legios nabízí kompletní servis od oprav přes modernizací až po výrobu vlastních vozidel a lokomotiv. Výrobky Legiosu jezdí nejen v České republice, ale také po slovenských, německých, švýcarských nebo francouzských kolejích. Od roku 2009 překračuje obrat firmy 100 milionů eur.
Museli jste kvůli krizi propouštět nebo nějak výrazně měnit strategii?
V našem případě se sešlo více věcí dohromady. My jsme museli firmu postavit na nohy již před krizí. Potřebovali jsme se zbavit neproduktivní výroby. Samozřejmě se to neobešlo bez propouštění, ale na druhé straně jsme získali další závod v Horním Slavkově, abychom stíhali výrobu. Máme tak nyní rychlejší dodávky komponentů.
Někteří ekonomové mluví o tom, že by překonání krize pomohla větší proexportní podpora státu.
My jsme se prosadili plně bez jakékoliv státní pomoci. Žádný stát nemůže být nápomocen v oblasti konkurenceschopnosti podniku. Konkurenceschopnost je výsledkem týmové práce manažerů a techniků. Musíte být inovativní. Musíte být pro klienta spolehlivý partner a získat si jeho důvěru. V tomto nemůže být žádný stát nápomocen.
V čem jste inovativní vy?
Třeba tím, že neprodáváme vagon jako kus železa, ale prodáváme logistický prvek, který zákazníkovi ušetří náklady a přinese více zisku. Oprostili jsme se od toho, že nahrazujeme přepravcům staré opotřebené vagony novými. Orientujeme se na to, aby zákazníci měli s novými vagony větší užitek a aby měli motiv měnit svou flotilu nejen dle fyzického stáří vagonů, ale i na základě jejich celkového zastarání.
Je právě nová lokomotiva tím, s čím chcete nyní uspět?
Připravujeme sériovou výrobu lokomotiv Legios General CC30. Pro takový projekt je potřeba mít nasmlouvány zakázky na několik měsíců dopředu. Chystáme se též na výrobu nejsilnější dieselové lokomotivy světa ve verzi Legios General CC40. To jsou nyní naše nejnovější projekty. Chci, aby za pár let lokomotivy General dobyly všechny evropské železnice.
To jsou ambiciózní plány. Velká odpovědnost, která z nich vyplývá, znamená obvykle i velké pracovní nasazení. Jak se vám daří skloubit osobní a pracovní život?
Moc se mi to nedaří a rodina tím trpí.
Jak jsou pro špičkového manažera důležité zázemí a rodina?
V práci musí být člověk stále ve střehu. Sleduje konkurenci, dohlíží na chod firmy. Doma je pak jediné místo, kde může vypnout a odpočinout si.
U čeho nejradši odpočíváte? Máte čas na koníčky?
Pokud zůstane nějaký volný čas, tak se snažím sportovat, rád jezdím na lyžích, bruslím a běhám. Velkým koníčkem, na který bohužel zbývá nejméně času, je myslivost.