Menu Zavřít

Řadí a řadí a řadí...

19. 10. 2006
Autor: Euro.cz

Jízda s rodinným vozem může být i zábavná

Kompaktní „empévéčka“ zažívají dobré časy. Jsou dost velká na to, aby vyhověla rodinným potřebám, a zároveň se u nich můžeme těšit na jízdní zážitek podobný svezení v osobním voze, a nikoli náklaďáku. Čili vhodný kompromis pro každého, kdo ještě nerezignoval na zábavu za volantem. Jedním z velmi povedených zástupců víceúčelových vozů je Ford Focus C-Max.
Kompakty třídy MPV mají společnou jednu vlastnost. Jejich vzhled je poměrně konzervativní a velmi pomalu stárne, což platí i o c-maxu. A jako každé MPV disponuje v interiéru takovým množstvím nejrůznějších odkládacích prostorů a schránek, že v nich snadno sami zabloudíte. C-Max bezezbytku plní i další povinný parametr víceúčelových vozů, jímž je dostatek místa pro řidiče i posádku. Nad hlavou a kolem nohou i ramen je prostoru víc než dost.
Ford se dobře popasoval rovněž s variabilitou vnitřního prostoru. Zavazadlový prostor nabízí přijatelných 460 litrů objemu v základním uspořádání, při vyjmutých zadních sedačkách až 1620 litrů. Se zadními sedačkami nastává ale jedna potíž - jsou velmi těžké. Hýbat se s nimi sice dá, ovšem po takovém výkonu už nemusíte ani chodit do posilovny. Pochvalu zato zaslouží nízko položená nakládací hrana, díky níž se vůz snadno plní vším, co je potřeba na běžný rodinný výlet.
Jízda s c-maxem je zábava. Auto se na silnici chová poslušně hlavně díky velmi dobrému podvozku a zadní nápravě s víceprvkovým zavěšením, kterou používá například i Mazda 3. Problém jsem zaznamenal pouze s použitými pneumatikami Good Year, které možnostem auta nestačily. Po dešti na okresce v táhlých zatáčkách ztrácely přilnavost a při prvním takovém zážitku jsem málem skončil v příkopě. Auto se ale na hranici svých schopností chovalo čitelně a smyk se dal velmi dobře korigovat.
Požitek z rodinného výletu absolvovaného osmdesátkou podporuje i kultivovaný běh přeplňovaného dieselu, který rodinný ford pohání. Šestnáct stovek kubických centimetrů objemu sice není moc, c-max z něj má ale k dispozici sto devět koní, což je dostatečná hodnota i pro svižnější jízdu. A navíc úspornou. S c-maxem se dá totiž jezdit v kombinovaném provozu pod šest litrů nafty, což na jeden a půl tuny těžké auto představuje velmi dobrou hodnotu. Nutno ovšem podotknout, že motor vznikl ve spolupráci s koncernem PSA, a není tedy čistě americký. Přesto zdědil po obou rodičích to lepší a malý objem s nízkou spotřebou a slušným výkonem bez výrazného turboefektu je na světě. Až si říkám, že když to jde tady, proč ne všude?
Hodně z pozitivních dojmů z jízdy i spotřeby má ale na svědomí také povedená převodovka Durashift CVT. Její výhody proti klasickým automatům spočívají v širokém rozsahu převodů a v rychlosti řazení, které probíhá bez přerušení zátahu motoru. Jde o variátorovou převodovku, která má počet převodů teoreticky nekonečný a pracuje tak, že při zrychlování udržuje otáčky na hodnotě nejvyššího výkonu. V případě potřeby dovoluje i sekvenční volbu, kdy řidič může volit ze sedmi přednastavených rychlostí.
V Česku patří Ford Focus C-Max mezi oblíbené vozy, v kategorii MPV dosáhl v žebříčku prodejů za letošní rok osmého místa z třiašedesáti (se sto osmdesáti prodanými vozy). Naprostou jedničkou segmentu je Škoda Roomster, přestože se prodává teprve pár měsíců. Jenže škodovka konkurenty přebíjí především nižší cenou. Ford sice nestojí tolik, jako třeba podobný VW Touran, přesto je jeho cena zřejmě jedinou překážkou, která u nás brzdí vyšší prodeje. I tak je c-max zajímavou alternativou pro zájemce o kompaktní MPV, zejména díky velmi úspornému provozu, solidní výbavě a především vynikajícím jízdním vlastnostem i variabilitě interiéru. A o to u rodinných vozů přece jde.

Ford Focus C-Max
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem: 1560 cm3
Výkon: 80 kW/109 PS
Převodovka: automatická CVT, sekvenční 7stupňová
Nejvyšší rychlost: 180 km/h
Průměrná spotřeba: 5,8 l/100 km
Cena: základní 751 990 Kč, testovaný vůz 913 990 Kč

Klady
+ špičkové jízdní vlastnosti
+ úsporný motor
+ spousta odkládacích ploch
+ dobrá ergonomie

bitcoin_skoleni

Zápory
- těžká zadní sedadla
- pomalý rozjezd

  • Našli jste v článku chybu?