Až půlmilionová pokuta hrozí přetíženým nákladním automobilům za překročení povolené hmotnosti. Přesto některá vozidla mohou kvůli ministerstvu dopravy silnice ničit beztrestně.
Vážení kamionů Až půlmilionová pokuta hrozí přetíženým nákladním automobilům za překročení povolené hmotnosti. Přesto některá vozidla mohou kvůli ministerstvu dopravy silnice ničit beztrestně.
Podmínky jízdy nákladních vozidel na komunikacích jasně upravuje zákon 341 z roku 2002. Zakazuje jízdu přetížených nákladních vozidel, a to jak celkově přetížených, tak takzvaně přetížených na nápravu. V druhém případě je přitom auto zejména kvůli stavu komunikací daleko větším zlem než celkově přetížené vozidlo.
„U kamionů se zjišťuje celková hmotnost vozidla a nápravy. Hlavně nápravové tlaky, které nejvíc poškozují pozemní komunikace,“ říká Oto Uličný z Policie ČR. K vážení nákladních aut se používají většinou mobilní jednotky, které jsou v majetku jednotlivých krajů. Jediná stacionární váha je na pražském Klíčově. Její osud je však nejistý.
Bič na hříšníky
Od loňského května upozorňují na přetížená vozidla speciální čidla ve vozovce pražské ulice Kbelská. Měsíčně jí projede až 100 tisíc nákladních aut. Pokud je vůz přetížen, skončí na stacionární váze na Klíčově. Zde setrvá až do doby, než se část nákladu přeloží na další vozidlo. Podle Karla Glosera, ředitele společnosti Taranis Invest, která váhy provozuje, klesl za pár týdnů počet přetížených vozidel zachycených v tomto úseku ze šesti až osmi tisíc měsíčně na přibližně 300 až 400. „Nás samotné překvapil efekt této váhy,“ říká.
Problém je, že výsledky překvapily nejen provozovatele váhy, ale i samotné dopravní firmy. Musely totiž najednou méně nakládat svá auta, čímž začaly stoupat náklady na přepravu. Dopravcům se zejména nelíbí, že váha odhalí i přetíženou nápravu, a tak začali jednat.
Podařilo se jim u ministerstva dopravy prosadit doporučení, že se vážení zatížení jednotlivých náprav nedotkne vozidel převážejících některé druhy sypkých materiálů. U toho prý může dojít k pohybu za jízdy a ke změně nápravových tlaků. „Po zveřejnění tohoto doporučení narostl počet přetížených vozidel o přibližně 30 procent,“ upozorňuje Gloser.
Rozhodl soudní znalec
Ministerstvo ale obvinění, že doporučuje obcházet zákon, jednoznačně odmítá. „Odbor pozemních komunikací ministerstva dopravy se ztotožnil se závěry soudního znalce. Ten vyřkl verdikt, že není vhodné měřit hmotnost připadající na jednotlivé nápravy vozidla u nákladních vozidel vezoucích sypké materiály v ložném prostoru,“ vysvětluje mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka.
Podle jeho slov vydalo ministerstvo doporučení pro všechny kontrolní orgány, které se tím také řídí. Do budoucna se prý v tomto směru může změnit i příslušný zákon.
Doporučení se týká přepravy volně ložených materiálů, jako jsou cement, sádra, saze, kaolin, keramzit, umělé hnojivo, granule, polypropylen, sůl, zrní či kačírek. U těchto vozidel má být kontrolována pouze celková hmotnost vozidla či soupravy, nikoliv hmotnost připadající na nápravu.
Náklad je třeba zajistit
Stejný zákon, který upravuje přípustnou hmotnost vozidel i zatížení náprav ale také stanoví, že řidič musí náklad před jízdou řádně zajistit, aby se nemohl po ložné ploše pohybovat. „V ustanovení paragrafu 15 odst. 11 vyhlášky 341 z roku 2002 je doslova uvedeno: Náklad na vozidle i v soupravě musí být rovnoměrně rozložen a zajištěn vhodným technickým prostředkem proti posunutí,“ zdůrazňuje Gloser.
To se přitom týká i sypkých komodit. „Máme fotodokumentaci nákladních vozidel, kde se nepohne ani zrnko. Náklad se nemůže pohnout už z toho důvodu, že auta jezdí většinou plná, takže výmluvy řidičů, kteří tvrdí, že se jim přesunulo pět tun, jsou směšné,“ tvrdí zástupce firmy Taranis Invest. Podle jeho slov jsou moderní vozidla vybavena vzduchovým pérováním, takže náklad jede jako v peřině.
Přesto se při kontrolách policisté a celníci musejí držet doporučení ministerstva dopravy a nákladní auta převážející určitý druh volně loženého materiálu, která jsou přetížena na nápravě, nemohou pokutovat. Navíc dopravní firmy mají oporu v samosprávných orgánech, které řeší případné porušení zákona. „Existuje už několik osvobozujících rozhodnutí správních úřadů, v nichž se však nezmiňuje přesný druh nákladu, takže se pod to schová třeba písek či suť,“ připomíná Gloser.
Česmad brání dopravce Za stanovisko ministerstva dopravy se postavilo i sdružení Česmad Bohemia, které tvrdí, že řidič nákladního auta v zásadě nemůže přenášení hmotnosti ovlivnit, ale za správné rozložení hmotnosti nákladu nese plnou odpovědnost se všemi důsledky při kontrole, což znamená případnou pokutu a trestné body. Na druhou stranu prý zkoušky na mosteckém okruhu ukázaly možnost pohybu některých druhů sypkých materiálů během přepravy. „Z výsledků těchto testů vzešlo doporučení, že u některých skupin sypkých materiálů se váží pouze celková hmotnost soupravy,“ říká mluvčí sdružení Martin Felix. Zároveň zdůrazňuje, že zájmem tohoto sdružení je, aby nákladní auta co nejméně zatěžovala pozemní komunikace. Většina dopravců podle něj rozhodně záměrně vozidla nepřetěžuje. Spadne spoluodpovědnost na objednatele**
Jedním z možných řešení provozu přetížených vozidel na komunikacích je zavedení spoluodpovědnosti objednavatele přepravy. „Přetěžování vozidel není v zájmu řidiče, který dostane pokutu a trestné body. Ale ani v zájmu dopravce, jemuž se ničí vozidlo. Je to v zájmu objednavatele přepravy, a proto by bylo spravedlivé, aby i on nesl následky za přetížení vozidla,“ upozorňuje Martin Felix.
Karel Hanzelka z ministerstva dopravy tuto variantu připouští, ale prý se o ní ještě vůbec nezačalo jednat.