Přesto,
že se na první pohled o elektromobily zajímá téměř každý, málokdo je skutečně
kupuje. Příliš drahé, příliš komplikované, krátký dojezd. I když při součtu
nákladů by potenciální zákazník mohl dojít k jinému výsledku, raději kupuje
auto se spalovacím motorem.
To by se mělo v Rakousku nyní změnit: místo příspěvku při nákupu ve výši 3000 eur nově kupující získá 5000 eur zpět z maloobchodní ceny vozu. Finanční kampaň na podporu elektromobility (společná iniciativa spolkového ministerstva pro životní prostředí a obchodníků s vozidly) je omezena na elektromobily v ceně do 50 000 eur. Ještě více stoupla podpora při instalaci soukromé nabíjecí stanice – ta činí 600 eur, oproti původním 200 eur.
V praxi to znamená, že např. BMW i3, jeden z nejčastějších modelů (podle statistik registrace nových vozů), nyní vyjde na 35 tisíc oproti původním 40 300 eur. To je ovšem stále hodně, zvláště pokud vezmeme v úvahu jeho zimní dojezd cca 160 kilometrů.
Přestože
země podporovala nákup elektromobilů již dříve, při srovnání se zeměmi EU je
poměr nových elektromobilů v Rakousku stále nízký. Zda nová podpora pomůže
spotřebitele přesvědčit je otázkou. Zatímco v roce 2019 bylo registrováno
nových 4904 vozů, v polovině letošního roku jich bylo 4805. V evropském
srovnání zatím vítězí Norsko, Německo a Velká Británie.
Julie Havlová, CzechTrade Vídeň
Zatímco
země se vydala cestou finanční podpory při koupi elektromobilů a související
infrastruktury, Vídeň propaguje sdílení elektromobilů a elektrokol. Město, po
krocích vedoucích k zamezení vjezdu vozům na fosilní paliva na své území, nyní
přidělilo první podporu čtyřem rezidenčním projektům s koncepty alternativní
mobility.
Získají ji projekty, které nabízejí ke sdílení jeden nebo více elektromobilů (E-carsharing) a jednostopých elektrovozidel (kol, nákladních kol, e-kol a e-mopedů). Cílem projektu je umožnit obyvatelům se buď úplně obejít bez vlastního vozidla, nebo alespoň bez druhého auta a šetřit tak energii a emise CO2. K rozdělení jsou vyčleněny dva miliony eur z fondu pro zelenou elektřinu určené na finanční kampaň pro inovativní možnosti sdílení v rezidenční výstavbě větších obytných komplexů.
Všechny podpořené projekty musí využívat rezervační software, který zajišťuje i fakturaci. Projekty musí trvat minimálně dva roky po koncepční fázi a poté jsou vyhodnoceny, přičemž se očekává jejich pokračování. Nabíjecí infrastruktura musí prokazatelně využívat zelenou elektřinu.
Julie Malá, CzechTrade Vídeň