Elektronické mýtné
PRAHA (tpk) – Zavádění elektronického mýtného pro nákladní automobily ve dvou státech sousedících s Českem má odlišné podoby. V Rakousku se má jeho vybírání rozběhnout za čtrnáct dní, v Německu se datum spuštění stále vzdaluje a provozovatel bude platit penále státu za zpoždění.
U našich jižních sousedů začne systém fungovat k 1. lednu příštího roku a jeho provozování má na starosti společnost Europpass, vlastněná ze sta procent italskou Autostrade. Uskutečňování projektu odstartovalo v červnu minulého roku, kdy byl v tendru vybrán provozovatel, od letošního léta probíhalo testování. V současnosti je mírným problémem nedostatečná vybavenost autodopravců takzvanými Go-Boxy, které musí být připevněny na předním skle automobilu a s jejichž pomocí bude placení mýtného probíhat. „Je možné a pravděpodobné, že se jedna či dvě další potíže ještě objeví, protože uživatelé nemají s podobným systémem žádné zkušenosti a setkají se s ním poprvé,“ domnívá se Peter Newole, ředitel společnosti Europpass.
V Německu se naopak ještě dlouho za nákladní automobily platit nebude. Poslední zprávy hovoří o tom, že by se s vybíráním mohlo začít až k 1. lednu 2005, nejoptimističtější prognózy počítají s létem. Provozovatel mýtného, konsorcium Toll Collect, se navíc po několika odkladech (EURO 44/2003) odhodlal, že zaplatí odškodné za zpoždění. Motivován je rozhodně tím, že německá vláda měla právo k pondělí 15. prosince kontrakt zrušit. Nabídnutá částka 7,5 milionu eur za každý měsíc odkladu však těžko státu nahradí ušlé zisky, neboť ty činí 156 milionů eur za stejné období.
Česká republika zavádění mýtného v budoucnu rovněž předpokládá. Zda zvolíme rakouský, či německý model, nebo půjdeme dokonce svou vlastní cestou, bude však ještě předmětem jednání lobbistů a politiků.