PAŘÍŽ (Reuters) – Francouzská skupina Vivendi, podnikající v médiích a veřejných službách, placené televizní kanály Canal+ a kanadský koncern Seagram minulý týden potvrdily, že jednají o vzájemném spojení. Vivendi má zájem o filmový a hudební průmysl Seagramu a také o jeho nápojovou divizi, za které je ochoten podle listu Financial Times zaplatit až 30 miliard dolarů.
Na scénu tedy může vstoupit nový mediální obr s pestrým obsahem a s různě distribuovanými kanály. Lze ho chápat jako evropskou odpověď (s kanadským přispěním) na zrod amerického gigantu AOL–Time Warner. Nový celek by mohl dosáhnout tržní kapitalizace v hodnotě kolem jednoho sta miliard dolarů a jeho roční obrat by měl činit 65 miliard dolarů.
Podle francouzských zdrojů blízkých jednání jde o pokus spojit komunikační aktivity všech tří aktérů včetně evropské skupiny Canal+, vyjma francouzské divize Canal+, která podléhá zvláštním národním normám. „Jednání se potáhnou jistě ještě několik dní, studuje se totiž několik možných scénářů, oznámily zdroje agentury Reuters.
Analytici možnému strategickému sňatku tleskají, ale nedůvěřiví zůstávají vůči dolaďování finančních detailů. Navíc se obávají, že taková fúze by zvýšila zadlužení skupiny Vivendi. Nevýhodné by podle nich mohlo být taky rozředění podílů stávajících akcionářů. I proto klesla cena akcií Vivendi po oznámení v jednom dni o osm procent na 105 eur, naopak akcie Canal+ získaly k dobru 1,3 procenta.
Kanadský Seagram, který je proslulý také výrobou alkoholických nápojů, jako Chivas Regal či Absolut Vodka, by do nové entity přinesl svá filmová studia Universal a největší hudební vydavatelství na světě Universal Music Group. K těm by se připojily placené televizní kanály Canal+, filmotéka společnosti Havas patřící Vivendi stejně jako telekomunikační divize Vivendi a portály Internet Vizzavi a VivendiNet.