Své franšízy má také jeden z nejlukrativnějších oborů podnikání: obchod s nemovitostmi.
V posledních letech na český realitní trh vstoupily hned tři firmy: Re/max, ERA a Chirš. Zatím největší úspěch má prvně zmíněná. „Franšíz už máme celkem 58, naším cílem je 150 poboček,“ říká Vojtěch Krátký ze společnosti RE/MAX.
ERA zatím udělila devět licencí, zatímco firma Chirš, která se specializuje právě na postkomunistické evropské země, začíná zase víceméně od nuly. „Na konci minulého roku jsme se rozloučili s více než desítkou franšízantů, v Česku skoro se všemi,“ říká Artem Egorov z této společnosti, které i tak zbyla zhruba stovka partnerů, a to hlavně v Rusku.
Realitní franšíza má mnoho půvabů. Franšízant se především dostane k celonárodní nebo i celosvětové obchodní databázi, což mu umožní významně rozšířit svou nabídku. Lze také počítat s tím, že zájem o služby těchto franšíz bude narůstat: v porovnání se západní Evropou se v České republice služeb realitních kanceláří využívá málo. To souvisí s jejich celkově slabým renomé. Ovšem právě franšízové know-how by mělo přinést více profesionality i etiky.
Realitní franšíza je také v porovnání s jinými levná. „Konkrétní výše poplatků je tajemstvím, nicméně nejčastěji se celá vstupní investice pohybuje mezi jedním až dvěma miliony korun,“ říká Vojtěch Krátký. Například založit provozovnu McDonald’s si vyžaduje investici kolem 14 milionů korun. Podobně reaguje i Egorov: „Nerad bych specifikoval přesnou částku. Mohu ovšem říci, že u nás se platí pouze jeden, a to pevně stanovený poplatek.“
Zájemci o realitní obchod s podporou franšízy budou mít v dohledné době větší výběr. Na českém trhu totiž zatím nejsou přítomni všichni globální hráči (například Century 21 či Coldwell Banker) a na plnokrevné franšízové podnikání se chystají i některé domácí realitky, například Real Spektrum či Realitní společnost ČS. Ty zatím se svými partnery uzavírají jenom „aliance“, jejichž pravidla fungování jsou volnější než u klasické franšízy.