Menu Zavřít

Řebíčkův nový tah

30. 11. 2007
Autor: Euro.cz

Stát i v případě železnic sází na zkušeného manažera

Ministr dopravy Aleš Řebíček chystá zásadní manažerské změny v čele Českých drah. Šéfem vznikající dceřiné společnosti ČD Cargo má být generální ředitel drah Josef Bazala (49), na jeho současném postu jej příští rok nahradí šéf pojišťovací společnosti AXA Petr Žaluda (41). Týdeníku EURO to potvrdily dobře informované zdroje s tím, že ministr Řebíček tyto změny hodlá oznámit v polovině prosince.
Dráhy ani ministerstvo dopravy však tyto informace na dotaz ČTK nepotvrdily. Mluvčí drah Ondřej Kubala ČTK sdělil, že nemůže vyloučit, že by Bazala přešel do pozice ředitele ČD Carga, nicméně teď to prý není aktuální. Podle něj budou orgány nové společnosti volit ředitele až v lednu.

Nové tváře.

ČD Cargo již má pětičlenné představenstvo i šestičlennou dozorčí radu. Bazala je předsedou představenstva ČD Carga, v pětičlenném orgánu působí také Žaluda, Bazalův náměstek pro nákladní dopravu Rodan Šenekl, severomoravský podnikatel Bogdan Heczko a ředitel odboru strategie ČD Jaroslav Richter, který přípravu k založení dceřiné firmy vedl. V dozorčí radě zasednou vedle zástupců zaměstnanců a podnikatelů i poslanec Oldřich Vojíř (ODS) nebo lidovecký senátor Milan Špaček.
Bazala v Československých a Českých drahách působí od roku 1981, kdy postupně pracoval v provozních a později i manažerských funkcích. Na generální ředitelství Českých drah přišel v roce 1993. V roce 1995 po dobu tří měsíců přechodně zastával funkci generálního ředitele. O rok později odešel k soukromé firmě, do Českých drah se vrátil v roce 2003 na post prvního náměstka generálního ředitele a člena představenstva. Od 11. května 2005 nahradil ve funkci generálního ředitele Petra Kousala.

CIF24

Kde je motiv?

Jestliže Bazalův přestup do čela ČD Carga se zdá logickým krokem, Žaludovo rozhodnutí opustit společnost AXA je trochu záhadou. Od počátku letošního roku se Žaluda stal generálním ředitelem soukromé pojišťovny a penzijního fondu AXA, který je druhým nejvýznamnějším na českém trhu. Ve své pozici je od roku 1998, je velice úspěšný, přežil tři fúze a v českých finančních kruzích se nehovořilo o tom, že by s jeho výkonem bylo pařížské vedení společnosti AXA nespokojeno. Navíc počítáme-li jeho měsíční plat a bonusy, zřejmě patří mezi nejlépe ohodnocené české manažery. Je pravda, že roční příjem šéfa Českých drah Josefa Bazaly také není zanedbatelný - pohybuje se kolem tří milionů korun. Přesto Žaluda na svém novém postu pravděpodobně bude vydělávat méně než doposud. Týdeník EURO se zajímal o stanovisko a motivaci Žaludy, ten ale minulý týden nebral telefon.

Chvályhodný trend.

Žaluda tedy může být dalším manažerem, který do státem kontrolovaných podniků zavede lepší systém řízení a myšlení. Prvním manažerem, jenž za vlády Mirka Topolánka rozhodl vyměnit soukromou sféru za státní, byl Radomír Lašák. Ten z eBanky odešel šéfovat velice ztrátovým Českým aeroliniím, jež má připravit k privatizaci. Lašák do ČSA dokonce vzal i generálního ředitele Microsoftu Jiřího Deváta. Rovněž z finančního světa byl letos „naverbován“ nový šéf společnosti Letiště Praha Miroslav Dvořák, který léta řídil privátní bankovnictví v ČSOB. Také do Dopravních podniků hlavního města Prahy přišel před několika měsíci Martin Dvořák, ředitel komerční televize Prima.
Žaluda, Lašák, Devát a oba Dvořákové mají výtečné kontakty na některé vysoce postavené politiky ODS, která se jako vládní strana snaží do ředitelských postů státem ovládaných společností přilákat zkušené manažery ze soukromé - zejména tedy z finanční - sféry. Navíc všechny jmenované manažery lze považovat za poměrně bohaté lidi, pro něž vysoký post ve státem ovládaných firmách neznamená pouze dobře placenou „trafiku“ za politické zásluhy… A navíc i pravděpodobnost toho, že by bohatí manažeři podlehli ve státních službách korupci, je rovněž nižší.

  • Našli jste v článku chybu?