Německé hospodářství v současnosti směřuje již do druhé recese během posledních dvanácti měsíců. Brusel odhaduje, že rozpočtový schodek Německa letos skončí na 3,8 procentech hrubého domácího produktu. Tím by Německo porušilo pravidla Eurozóny pro deficit státního rozpočtu, který nemá být vyšší než tři procenta HDP.
Krize Německa by mohla znamenat, že o české výrobky bude na trhu našich západních sousedů menší zájem, a tím by se mohla hospodářská situace Německa přímo dotknout tuzemských firem (na německý trh směřuje téměř 40 procent českého exportu). Německo však udává směr také v oblasti veletrhů a výstav, kde je celosvětovou jedničkou. Na místě je tedy otázka, jak a zda se recese projeví právě v tomto oboru. Z výzkumu, který pro AUMA (Výstavnický a veletržní výbor německého hospodářství) realizoval německý institut EMNID (jedna z nejvýznamnějších společností zabývajících se v Německu průzkumy veřejného mínění) vyplývá, že celý odbor komunikací (kromě veletrhů sem patří také například reklama, marketing a PR aktivity) vykáže letos nižší zisky než v roce 2001. Obor komunikací pak zaznamená o něco nižší pokles zisku než celé německé hospodářství. Podle AUMA celá oblast marketingových komunikací sníží letos tržby asi o 1,3 procenta. Za první polovinu letošního roku pronajal výstavnický obor (průzkum prováděn u 78 veletrhů) o 1,4 % ploch méně než v loňském roce. Znamená to tedy, že pokles výstavnictví v podstatě kopíruje pokles ostatních komunikačních marketingových nástrojů. Pokles vystavujících německých firem (o 5,5 procenta) je v prvním pololetí částečně kompenzován nárůstem zahraničních vystavovatelů - a to o 1,5 procenta. I přes tento vývoj však z výzkumu AUMA vyplývá, že 75 procent firem (dotazováno bylo 1105 podniků s obratem přes pět milionů DEM) je přesvědčeno, že veletrh předčí v efektivitě oslovení zákazníků v oblasti B2B pouze osobní prodej či přímá reklama.
Dopad na Česko
Vývoj v Německu může přímo ovlivňovat také naše výstavnictví. Veletrhy Brno (s podílem kolem padesáti procent na tuzemském trhu) vlastní totiž německá společnost Messe Düsseldorf. Recese v Německu se však Veletrhů Brno zřejmě nedotkne. „Žádné změny v investičních plánech Messe Düsseldorf nepožaduje. Naopak pro příští rok plánujeme dalekosáhlé investice, výstavbu nového výstavního pavilonu S, a to o celkové rozloze netto přes pět tisíc metrů čtverečních v řádech dvě stě padesát až tři sta milionů korun,“ tvrdí ředitelka marketingu a komunikace Veletrhů Brno Věra Menšíková. Navíc hodlají Veletrhy Brno expandovat také do Prahy. Podle ředitelky marketingu a komunikace česká veletržní jednička vnímá, že trh je zejména v Praze a některé aktivity by v hlavním městě Veletrhy Brno dále rozšířily. „V současné době uvažujeme o tom, jakým nejlepším a nejefektivnějším způsobem tak učinit,“ říká Menšíková. To je podle ní jasným důkazem toho, že Němci počítají s tím, že recesi vystřídá co nevidět období růstu.