Sušická firma Spak Foods, patřící rakouské společnosti Peter Spak, investuje do rozšíření výroby. Na českém trhu bychom přesto více kečupů či majonéz této značky najít neměli. Spak chce zvýšit podíl sušických výrobků mířících do zahraničí.
Autor: Jakub Stadler
Jak dlouho je Spak na českém trhu?
Výrobky Spak byly na českém trhu již před rokem 1989. Tenkrát byly naše kečupy, majonézy a dresinky dostupné v prodejnách Eso. Hned po pádu železné opony, v roce 1990, založil rakouský Spak s českou Velkonákupnou spotřebních družstev sušickou firmu. Vyrábět jsme v Sušici začali na jaře roku 1991 v zrekonstruovaných prostorách bývalé konzervárny.
Proč jste se rozhodli investovat právě do rozšíření sušické výroby?
Spak má výrobní závody v Česku a v Rakousku. České portfolio je větší už dnes. S našimi zdejšími zaměstnanci jsme nesmírně spokojeni, jsme zaběhnutý tým, víme, že tady to funguje.
Zohlednili jste při rozhodnutí i taková hlediska, jako je například cena pracovní síly?
V kalkulacích, které vyžadují někteří zákazníci, je nutné počítat s každou položkou, ale tato pro nás nebyla podstatná. Rozšířit český tým je pro nás jednodušší než přijímat nové lidi v Rakousku. Tam máme jen přibližně třicet zaměstnanců. Vyrábějí zboží, které se v Česku vyrábět nedá – třeba Vídeňskou hořčici můžeme vyrábět jen ve Vídni. Anebo sortiment, který vyžadují Rakušané, ale v Česku je neprodejný – například hořčice a majonézy v hliníkových tubách. Češi na takový obal nejsou zvyklí a nemají o něj zájem. A rakouský konzument by si zase nekoupil hořčici v plastovém obalu.
Kolik a proč budete investovat do rozšíření výroby?
Plánujeme vynaložit přibližně sto milionů korun. Částečně přesuneme výrobu z Rakouska, ale bude se jednat jen o minimální množství. Hlavním důvodem je naše snaha oslovit nové trhy, nebo na zahraničních trzích získat větší podíl. Díky instalaci nových výrobních linek budeme schopni pokrýt vyšší požadavky na množství například z Německa. Český trh už je v podstatě nasycen, takže počítáme se změnou poměru zboží vyráběného pro export a pro tuzemský trh.
Jaký je ten poměr nyní a jak by se měl změnit?
Na český trh se dostává 40 procent zboží vyrobeného v Sušici. Zbytek, tedy 60 procent, jde do zahraničí. A doufám, že během dvou tří let se posuneme na 80 procent zboží pro export. Exportujeme především do zemí západní Evropy – do Rakouska, Švýcarska, Německa, Itálie. Do zemí bývalého východního bloku exportujeme v menší míře. Na to jsme hodně pyšní, protože západní trh vyžaduje vyšší kvalitu než východní. Ve Švýcarsku je mnohem těžší uspět s novým výrobkem než třeba v Albánii.
Jak se v souvislosti s rozšířením výroby zvýší počet vašich zaměstnanců?
Momentálně má český závod asi 180 zaměstnanců a chystáme se přijmout 30 až 40 nových lidí.
Spak výrobu v Česku rozšiřuje, Unilever naopak svůj nelahozeveský závod vyrábějící mimo jiné majonézy a kečupy ruší. Myslíte, že to bude mít nějaký vliv na situaci na trhu?**
Přesun výroby z České republiky do Polska a Rumunska zcela určitě nebude mít dopad na chování Unileveru na českém trhu. Jejich marketingové aktivity mají zůstat nezměněny. My jsme vsadili na kartu České republiky, děláme všechno pro to, abychom i v době finanční krize a nestabilního trhu mohli spotřebitelům nabídnout český výrobek z českých rukou. Nelze vyloučit, že přesun výroby Unileveru může ovlivnit chování spotřebitele. Ten je totiž speciálně v dnešní době citlivější na informace o tom, kdo zůstává a kdo odchází.