Asociace malých a středních podniků a živnostníků České republiky nesouhlasí se současným vládním návrhem daňové reformy, neboť z pohledu podnikatelů přináší další zhoršení. Jde jednoznačně o zklamání podnikatelské sféry.
Ke snížení daňového zatížení: Zásadně nesouhlasíme s návrhy týkajícími se dodanění neuhrazených závazků ani se snížením hranice pro evidování dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku a technického zhodnocení. Návrh je krokem zpět a přinese značné nároky na systém evidence majetku a tím i zvýšení administrativní náročnosti z důvodů nastavení rozdílných vstupních cen. Současně se jedná o položku zvyšující daňovou povinnost na úkor obměny technologického zařízení a technického zhodnocení. Nelíbí se nám ani zpřísnění pravidel pro finanční leasing.
Neakceptovatelné je zrušení daňové uznatelnosti nákladů na stravování zaměstnanců. Z hlediska zaměstnavatelů jde jednoznačně o zvýšení daňové zátěže.
Vláda chce postupně snížit sazbu daně právnických osob z 24 na 19 procent v roce 2010. Snížení sazby nepochybně samo o sobě znamená snížení daňového zatížení. Proti tomu však stojí záměr rozšířit daňový základ. Jeho rozšíření odkládá význam snížení sazby daně a v roce 2008 jej dokonce zcela eliminuje. Za neakceptovatelné považujeme zejména opatření, kdy čistě fiskální cíle se negativně projeví diferencovaně jen v některém podnikatelském sektoru. Jde zejména o zpřísnění pravidel pro pojišťovny (snížení limitů a zdanění technických rezerv a zajištění). Toto opatření výrazně zhoršuje podmínky pojišťovnictví v Česku, povede ve svém důsledku ke zvýšení sazeb pojistného a omezení pojistného plnění. Pro pojištěnce z řad podnikatelů to znamená neadekvátní náklady, minimalizaci rozsahu pojištění a tím i neúměrné zvýšení rizik.
Ke snižování administrativní zátěže podnikatelů: Reforma nepřináší zjednodušení daňové legislativy, zjednodušení systému vykazování daní ani snížení administrativní zátěže. V mnoha případech dochází dokonce k opačným efektům. Stále se zvyšující administrativní náročnost v daňové oblasti není kontrolním mechanismem, ale jen další brzdou v rozvoji podnikání. Podnikatelé se zejména na menších městech setkávají s neinformovaností úředníků finančních úřadů či přímo šikanozním jednáním z jejich strany. Z tohoto důvodu se již celá řada firem rozhodla přesunout své podnikání do jiných regionů - nejvíce je tento problém detekován u firem z kraje Vysočina a Karlovarského kraje.
Zákonů a předpisů týkajících se daňové oblasti je enormní množství, podnikatelé se v nich obtížně orientují, potíže působí i samotným daňovým poradcům. Navrhujeme rozdělení daňových zákonů na tři samostatné skupiny: pro fyzické osoby, pro právnické osoby a pro samosprávu a nadace atd. Navrhujeme rovněž odstranění rozdílů mezi účetnictvím a daňovým účetnictvím.
Zrovnoprávnění vztahu mezi daňovým poplatníkem a správcem daně: Asociace dlouhodobě prosazuje zavedení úplné editační povinnosti státu v oblasti daňových zákonů, tedy legislativně zakotvit odpovědnost státního úředníka za jím vydaná a realizovaná opatření. Reforma v této oblasti navrhuje jen dílčí posun. Vztah správce daně a poplatníka byl řešen návrhem nového daňového řádu. Současnou verzi návrhu jsme však odmítli v celém rozsahu, neboť stávající situaci nezlepšoval.