Legislativa ovlivňující trh s automobily pro podnikání se letos dala do pohybu. Změny spustila lednová reforma veřejných financí, která zasáhla především oblast leasingu. Co další se v prvním čtvrtletí událo?
Prodeje nových automobilů rostou nepřetržitě už 26 měsíců, včetně vozidel určených pro podnikání. Loni na podzim ale parlament schválil vládní návrh zákona o stabilizaci veřejných rozpočtů a zdálo se, že toto opatření může příznivý trend zastavit. „Některá ustanovení tohoto zákona a daňová reforma budou mít v roce 2008 dalekosáhlé negativní důsledky na podmínky podnikání a tedy i na prodej aut,“ varovala loni v říjnu Česká leasingová a finanční asociace (ČLFA). Dodala, že se jedná zejména o prodloužení doby odpisu motorových vozidel a zejména prodloužení minimální doby finančního leasingu na pět let, spolu s dílčím omezením daňové uznatelnosti splátek finančního leasingu.
„Dá se předpokládat, že s ohledem na minimálně pětiletý leasing může dojít zejména v příštím roce, ale možná i ještě v roce 2009, k negativnímu ovlivnění poptávky podnikatelské sféry po motorových vozidlech,“ informovali loni představitelé ČLFA.
NEJPRODÁVANĚJŠÍ UŽITKOVÁ AUTA
Jaké podnikatelské vozy patřily mezi nejprodávanější v letošním prvním čtvrtletí? Nejúspěšnější byla Škoda s podílem 25 procent, což představuje 3810 aut. Druhý skončil Volkswagen s 1622 prodanými vozy a třetí Renault, který prodal 1330 aut. Kategorie nákladních aut zaznamenala růst o 16 procent na 2543 vozů. Nejlépe se prodávaly značky MAN, Mercedes Benz a Iveco.
Méně firemních aut
Jaká je skutečnost po letošních prvních třech měsících? Objemy leasingových obchodů zatím nejsou za letošek známy, ale statistika již zobrazila vývoj prodejů nových osobních aut. Zájem o ně se v Česku navzdory proroctví ČLFA zvýšil o 9,7 procenta na 33 026 vozů. Prodej v kategorii malých dodávek, kam patří také osobní auta s podnikatelskou přepážkou, se zvýšil dokonce o 18,6 procenta na 15 208 automobilů. Dohromady v obou kategoriích bylo registrováno 48 234 vozů, což znamená meziroční nárůst o 12,4 procenta. Za celý letošní rok by se podle tajemníka Svazu dovozců automobilů Pavla Tunkla mohl růst obou kategorií dohromady pohybovat nad deseti procenty, stejně jako loni. Z celkových statistik tedy vyplývá, že se žádné drama nekonalo.
Jedna změna tu ale přece jen je. „Podíl firemních zákazníků na trhu osobních aut klesl. Letos představuje jen 42 procent z celkového množství prodaných nových aut,“ říká Pavel Tunkl. Většinu osobních aut tedy poprvé kupovaly domácnosti, což se podle Tunkla projevilo i v rostoucím zájmu o menší vozy. Co je příčinou? „Na letošní stagnaci prodeje firmám se odrazila výše zmíněná reforma veřejných financí, konkrétně prodloužení doby odpisů. Podle mého názoru je to hlavní důvod. Kdo mohl, obnovil firemní park ještě loni, letos se proto podniková auta přestala prodávat,“ potvrzuje ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.
Mírné změny v leasingu
Jak vidí změny leasingové společnosti, které byly reformou postiženy nejvíce? Největšímu ČSOB Leasingu vzrostl objem obchodů za leden až březen podle předběžných odhadů celkově v meziročním srovnání o 14 procent. „Reforma ale změny skutečně přinesla. Prodloužily se průměrné délky smluv uzavíraných na finanční leasing oproti roku 2007 o přibližně devět měsíců (z 45 na 54 měsíců). To je zřejmě přímý důsledek legislativních změn,“ řekl Profitu marketingový ředitel firmy Josef Bezpalec.
Také UniCredit Leasing změny pocítil: „Reforma nás přinutila upravit produktovou nabídku finančního leasingu pro firmy a podnikatele, protože změny se de facto týkají pouze této skupiny klientů. Podle předběžných obchodních výsledků vidíme určité změny v preferenci jednotlivých produktů, které odpovídají našim předpokladům. Nicméně zda jde skutečně o trend, budeme moci potvrdit až za delší období,“ uvádí manažer řízení produktů společnosti Jiří Vintr.
Další velkou společnost z takzvané velké trojky, ŠkoFIN, donutily změny nabídnout podnikatelům vylepšený operativní leasing s dodatečnými službami. „Jak bylo zmíněno, současná legislativa požaduje minimální dobu finančního leasingu 60 měsíců, což je pro řadu firem neúnosné,“ tvrdí jednatel ŠkoFIN Joern Kurzrock. Operativního leasingu se to ale podle něj netýká. „Proto jej nyní nabízíme všem cílovým skupinám – nejen velkým podnikům, ale i malým a středním firmám, podnikatelům, živnostníkům, ale i soukromým osobám. Pro ty může být alternativou ke klasickému finančnímu leasingu,“ dodává Kurzrock.
A menší leasingové firmy? U společnosti Credium se začali klienti „přelévat“ do úvěrů. „Registrujeme podstatné zvýšení zájmu o úvěrové financování. V loňském roce bylo zastoupení účelového úvěru mezi finančními produkty necelých 20 procent. Nyní je tento podíl 40 procent a dále roste,“ řekl Profitu obchodní ředitel firmy Credium Petr Neužil.
To se přihodilo i u GE Money Auto, které se zaměřuje především na financování ojetin: „Podnikatelé a firmy během prvního čtvrtletí preferovali financování úvěrem,“ upřesňuje mluvčí společnosti Markéta Dvořáčková.
KONEC MŘÍŽEK ZA DVA ROKY
Zájem o podnikatelská auta může v blízké budoucnosti podpořit skutečnost, že nová osobní auta, která si živnostníci a firmy nechávají přestavět na užitková kvůli odpočtu DPH, zřejmě už koncem roku 2010 přijdou o pevnou mřížku. Za dva roky totiž začne platit nová směrnice pro takzvané evropské schválení typu vozidla, která by měla odstranit české specifikum – montážní přepážky. V rámci evropského schválení typu vozidla se bude zařazení vozu určovat zejména podle provedení a rozložení nosnosti pro osoby a náklad.
Změny dlouhodobých trendů
Jaký vývoj lze čekat na leasingovém trhu v letošním roce? Podle Josefa Bezpalce z ČSOB Leasing lze podle předběžných výsledků očekávat, že daňová reforma nastartovala změny v dlouhodobých trendech. Operativní leasing je podle něj produkt budoucnosti a Bezpalec očekává další zvyšování zájmu o něj. Úvěr bude výhodný především pro fyzické osoby a neplátce DPH. „Finanční leasing ale bude mít své stálé pevné místo. Je díky své dostupnosti, flexibilitě a jednoduchosti osvědčeným a nejvíce využívaným řešením financování investic především pro podnikatele,“ dodává Josef Bezpalec.
„Reforma veřejných financí přinesla i pozitivní změny. Jednou z nich je zrušení hranice daňové uznatelnosti pro automobily s vyšší pořizovací cenou než 1,5 milionu korun. Podnikatelé tak budou financovat leasingem i automobily s vyšší pořizovací hodnotou,“ uvádí manažer řízení produktů UniCreditu Jiří Vintr.
Ani ve ŠkoFINu neprorokují stagnaci. „Leasing bude nadále atraktivní,“ prorokuje jednatel firmy Kurzrock. „Vzhledem k tradici, oblíbenosti, dostupnosti, variabilitě, rychlosti vyřízení a mnoha dalším výhodám zůstane finanční leasing významným produktem ve financování automobilů. Větší podíl získají úvěry a operativní leasing,“ uzavírá obchodní ředitel Credium Petr Neužil.