Menu Zavřít

Reforma: Boj ještě nekončí!

1. 3. 2004
Autor: Euro.cz

JAKO OHEŇ A VODA - TAK DIAMETRÁLNĚ SE LIŠÍ NÁZORY NA PRÁVĚ PROBÍHAJÍCÍ REFORMU VEŘEJNÝCH FINANCÍ PŘEDSTAVITELŮ KOALICE A OPOZICE. NA STRANĚ JEDNÉ MINISTR FINANCÍ A VICEPREMIÉR PRO EKONOMICKOU REFORMU BOHUSLAV SOBOTKA. NA STRANĚ DRUHÉ MÍSTOPŘEDSEDA ROZPOČTOVÉHO VÝBORU A STÍNOVÝ MINISTR FINANCÍ ODS VLASTIMIL TLUSTÝ.

Bohuslav Sobotka: Daňový systém by se měl nyní usadit * Jaký bude celkový fiskální dopad schválené novely zákona o DPH?

Státní rozpočet na těchto změnách nevydělá, protože získané prostředky budeme vracet zpátky. Letos to bude formou jednorázových kompenzací, a od příštího roku je začneme vracet formou snížení daní pro rodiny a zrychlením odepisování.

* Kde chce tedy vláda hledat zdroje pro snižování deficitu? My budeme v příštích letech pokračovat v naší snaze snižovat deficit státního rozpočtu. To znamená, že nepřipustíme, aby schodek nadále rostl. Budeme zároveň upravovat výdaje tak, aby podíl státního rozpočtu na hrubém domácím produktu klesal. Cílem této vlády není donekonečna zvyšovat daně, a tím snižovat deficit. Změny v DPH s účinností od 1. května jsou posledním krokem ve směru ke zvyšování daní. Teď už budou pouze následovat kroky, které povedou ke snížení daňové zátěže v oblasti přímých daní. Jediná věc, která se ještě dotkne spotřebitelů, bude zvýšení spotřební daně z cigaret. * Koalice představuje svou vizi postupně, jednotlivé kroky jsou rozfázované. Nevnáší to zmatek do celé daňové problematiky?

V České republice dlouhou dobu žádné změny neprobíhaly. Stav byl konzervován a změny se nemohly konat i kvůli existenci opoziční smlouvy. Tato vláda změny dělat musí, aby naše země v budoucnu uspěla v mezinárodní konkurenci. Je pravdou, že první dva roky koaliční vlády byly obdobím změn. Nyní již nepředpokládám, že bude docházet k dalším. Celý systém se tak usadí a všechny subjekty budou mít dostatek času a prostoru se ve změnách zorientovat. Změny byly spojeny částečně se vstupem do Evropské unie, částečně s rozpočtovou reformou. Vyvolala je potřeba určitého daňového přesunu z daní přímých, především korporátní daně, do oblasti daní nepřímých. Poslední změny budou účinné k 1. květnu letošního roku. K 1. květnu 2005 by měl být přijat zcela nový zákon o dani z příjmu, kde by se již měly objevit i příslušné daňové úlevy.

* Neobáváte se toho, že přeřazení řady zboží a služeb do základní sazby daně z přidané hodnoty může spolu se současným zavedením minimální daně a zvýšením odvodů na sociální a zdravotní pojištění zlikvidovat řadu malých podnikatelů, neplátců DPH?

Signály, které zatím máme z finančních úřadů, nenasvědčují tomu, že by docházelo k masivnímu zániku registrace u osob samostatně výdělečně činných ve srovnání s předchozími roky. Na přelomu loňského a letošního roku se odhlásilo zhruba o šest tisíc OSVČ více. To z hlediska celkového počtu více než milion registrovaných OSVČ není žádný významný podíl.

* Ale ty hlavní změny teprve přijdou. Ano. Z hlediska nové struktury DPH se změny mohou dotknout například oblasti pohostinství. Bude záležet na tom, do jaké míry budou podnikatelé schopni absorbovat ve své marži alespoň část čtrnáctiprocentního zvýšení cen a do jaké míry zareagují spotřebitelé. Myslím si ale, že například na rozdíl od Slovenska, kde budou již druhým rokem reálné příjmy klesat, v České republice reálné příjmy porostou, a tak by nemělo dojít k odlivu konzumentů. Pokud jde o změnu DPH u ubytovacích služeb, rozhodli jsme se učinit zvýšení až 1. ledna příštího roku, abychom nenarušili podnikatelské plány v letošním roce. * Problém bude ale především u neplátců

DPH. Pokud jde o zdražování některých služeb a zboží, část toho je nevyhnutelná, část bude kompenzována formou sociálních dávek a daňovými úlevami.

* U plátců DPH je přetrvávajícím problémem povinnost daň zaplatit, aniž by se uskutečnila platba. Hodlá vláda navrhnout příslušnou změnu zákona o DPH, případně urychlit vracení DPH finančními úřady? My nyní musíme začít fungovat podle evropských pravidel, která jsou pro způsob výběru DPH daná. To, co pokládám v této souvislosti za možné, je to, abychom na ministerstvu zvážili v příštím období lhůtu pro vracení DPH. Pokud by se nám podařilo stabilizovat výběr DPH po vstupu do Evropské unie, bylo by možné za předpokladu splnění některých podmínek a přijetí legislativních změn přistoupit ke zkrácení lhůty pro vrácení.

Vlastimil Tlustý: Vláda hodlá obrat hlavně živnostníky * Dokázal byste z hlavy vyjmenovat všechny změny, se kterými vláda v rámci reformy veřejných financí přišla? Myslím, že by to nedokázali ani vládní poslanci. Z hlediska postupu, který vláda zvolila,

je již dnes zřejmé, že nejde o žádnou reformu a že vládní záměry nemají žádný systém ani žádný cíl. Vláda přináší jednotlivé kroky chaoticky, dokonce se stalo běžnou záležitostí, že se přijímají zákony, které vznikly až ve sněmovně, aniž by prošly řádným legislativním procesem. Vláda třeba pošle návrh, který je vzápětí po jakési koaliční schůzce vyměněn za jiný, případně je přijat koaličními poslanci „vládní“ pozměňovací návrh, který zásadním způsobem mění předloženou normu. Nakonec i ministr financí zde po schválení zákona o DPH hovořil o finančních kompenzacích, aniž by si všiml, že se projednávají až následující den.

* Nemůže dojít k problémům s fiskálními a dalšímu ekonomickými dopady, pokud je Sobotkova reforma předkládána salámovou metodou? Domnívám se, že styl práce Klausových kabinetů, kdy se přijímala rozhodnutí systematicky, po zralé úvaze a propočtech, nedokáže tato vláda ani zlomkem naplnit. To je vláda chaotů, kteří nedokáží domýšlet navrhované kroky, a kteří ani neplní a nectí žádné principy. Dnes jsem například četl v novinách vyjádření ministra financí, že se bude snažit, aby se skutečný deficit státního rozpočtu příliš nevzdálil od schváleného. Přitom zákon o státním rozpočtu je prostě zákon a pochybnosti ministra financí o jeho plnění jenom ukazují, kam až to koalice s veřejnými financemi dopracovala. * Vítáte alespoň snahu vlády nahrazovat přímé daně, tedy i zatížení podnikatelů,

daněmi nepřímými? Kdyby cílem vlády bylo provádět skutečně takovou politiku, tak by se na tom něco pozitivního nalézt dalo. Oni se ale na prvním místě snaží předvést lidem, že budou rozdávat nějaké peníze, a protože se jim na ně nedostává prostředků a protože další nárůst strašidelného státního dluhu už si nemohou dovolit, tak to řeší jediným možným způsobnem - sahají do kapes všem, aby některým něco z toho vrátili.

bitcoin_skoleni

* Neobáváte se, že tou nejvíce bitou skupinou občanů budou osoby samostatně výdělečně činné? Já bych ve vaší otázce jen nahradil čas budoucí přítomným. Živnostníci jsou už dnes cílem útoku sociálnědemokratické vlády a jejích partnerů. Je naprosto jasné, že si pánové Špidla, Sobotka, Kalousek a Mareš vybrali právě živnostníky jako ty, které chtějí obrat o peníze, a je jim úplně jedno, kolik jich tím zlikvidují. Živnostníci se tomuto tlaku snaží bránit tím, že zakládají společnosti s ručením omezeným a utíkají tak do jiného podnikatelského teritoria, protože pak se na ně vztahují podmínky platné pro právnické osoby. Další část podnikatelů se ovšem bránit neumí nebo nemůže - a ti pochopitelně skončí na úřadech práce. * Jak podle vás vláda plní slib snižovat deficit a přitom nezvyšovat daně?

Záměr vlády snižovat deficit státního rozpočtu, a to jinou formou než zvyšováním daní, stojí na dvou „kdyby“, která ovšem zůstávají nesplněna. První „kdyby“ se týká údajné daňové neutrality vládních úprav. Ve skutečnosti totiž po nich celkové daňové zatížení stoupne. Druhé kdyby se týká toho, že vláda předvádí utrácení za všemožné nesmysly typu obrněné transportéry. Protože tato dvě „kdyby“ splněna nejsou, státní dluh stále roste, a poroste. Kde ovšem hodlá vláda ušetřit a zároveň dluh snižovat, pro mne zůstává po zatím zveřejněných záměrech záhadou.

  • Našli jste v článku chybu?