KPMG
PRAHA (foj) - Výrobním společnostem, které působí v regionu střední a východní Evropy, se nebývale daří. „Zaznamenávají nevídaný nárůst příjmů, zvýšenou produktivitu a vytvářejí další pracovní místa,“ k takovým závěrům došla ve svých průzkumech společnost KPMG. Zároveň upozornila na to, že i když celý region vykazuje vysokou ekonomickou výkonnost, nadnárodní a regionální společnosti stále značně převyšují ty, které působí pouze na domácím trhu.
KPMG v průzkumu oslovila 180 různých společností z jedenácti zemí ve střední Evropě. „Jedním z překvapivých zjištění je skutečnost, že vznikl velmi úspěšný, regionálně zaměřený podnikatelský model. Na základě porovnání provozních údajů společností, které mají sídlo v jedné zemi střední Evropy a provozovny po celém regionu, bylo zjištěno, že tyto firmy dohánějí tradičně vysoce výkonné nadnárodní společnosti, a v některých případech je dokonce předběhly,“ tvrdí v prohlášení KPMG. Společnost zkoumala tři kategorie firem, místní, regionální (celý středo a východoevropský region) a nadnárodní.
Skupina regionálních společností vykázala nejvyšší míru růstu příjmů a v roce 2004 zvýšila tržby o 22 procent. Za zmínku strojí, že průměrný nárůst příjmů pro celý vzorek respondentů je šestnáct procent. Regionální společnosti rovněž vykazují nejvyšší produktivitu na zaměstnance, měřeno výnosy 165 tisíc eur, u nadnárodních firem to bylo o tisíc eur méně. Daleko více však v této zkoumané kategorii zaostávají místní společnosti s 111 tisíci eur výnosů na jednoho zaměstnance. KPMG v této souvislosti za nejvýznamnější zjištění označila skutečnost, že regionální společnosti dosáhly těchto výsledků zároveň s osmiprocentním zvýšením počtu pracovních míst.
„Nárůst produktivity celého regionu byl ve skutečnosti čtrnáct procent, což je velmi pozitivní, především pokud vezmeme v úvahu, že tyto společnosti vytvořily v roce 2004 celkem 3000 pracovních míst,“ tvrdí Mark Walton, partner KPMG odpovědný za průmysl a maloobchod ve střední a východní Evropě. Jak upřesnil, regionální společnosti ještě překonávají překážky, které jejich nadnárodní protějšky hladce zvládají. Mezi tyto oblasti patří kontrola nákladů a řízení rizik, což jsou dovednosti, v nichž se regionální a místní společnosti budou ještě muset zdokonalit, pokud si chtějí udržet konkurenceschopnost vůči nadnárodním společnostem. Walton rovněž upozornil, že obavy z rostoucí konkurence v regionu nutí firmy zvyšovat kvalitu a uvádět na trh nové výrobky.
KPMG předpovídá, že se výrobním společnostem ve střední a východní Evropě bude dařit i v dalších letech. „Výrobní sektor čeká zářivá budoucnost,“ je přesvědčen Walton.