Podle Indexu důvěry firem společnosti Regus roste optimismus firem v České republice a ty díky tomu více investují.
Foto: Profimedia.cz
Pozitivnímu výhledu firem po celém světě konečně odpovídají skutečné výsledky, ačkoliv Česká republika zůstává poněkud pozadu. To jsou výsledky nejnovějšího vydání Indexu důvěry podniků od společnosti Regus, který je založen na názoru více než 17 000 firem po celém světě. Důvěra firem od roku 2010 vzrostla a nyní to potvrzují i zprávy o tom, že příjmy a zisky rostou lineárně spolu s očekáváními vyjádřenými v indexu za minulý rok. České republice se ale stále nedaří přivést očekávání a výsledky na stejnou úroveň. Výzkum také ukázal, že se zvyšují výdaje na určité oblasti. Specificky jsou to náklady na prodej a marketing, což ale neplatí o nákladech spojených s budovami a dalším nemovitým majetkem.
• Index důvěry firem společnosti Regus (momentálně se jedná o čtvrté vydání) je 125 bodů, což je nejvíce v historii;
• Index vzrostl o 31 bodů od svého minima v dubnu 2010 a o 25 bodů od října 2009, kdy průzkum začal;
• V České republice je hodnota indexu 108, což je v globálním kontextu podprůměrný výsledek;
• Pouze 26 % českých firem hlásí vyšší zisky a 34 % firem hlásí vyšší příjmy
V letošním roce se předpokládá zvýšení výdajů na určité oblasti. Výjimkou jsou investice do nemovitostí, protože společnosti prosazují politiku přísného řízení nákladů. 81 % společností po celém světě očekává, že zmrazí nebo úplně zastaví své investice do nemovitostí, v České republice se chystá tento příklad následovat dokonce ještě více firem (95 %). Tyto závěry se shodují s dalšími studiemi, podle kterých se začíná projevovat všeobecný trend snižování nákladů na práci1.
Garry Gürtler, viceprezident pro střední a východní Evropu společnosti Regus říká: „To, že se vrací důvěra firem, je skvělá zpráva a stejně tak je skvělé, že spousta společností hlásí rostoucí příjmy a zisky. Zvýšení plánovaných výdajů na určité oblasti v roce 2011 je indikátorem vracející se důvěry podniků v ekonomiku. Zdá se, že firmy budou investovat pouze do oblastí, kde se jim v konečném součtu investice vrátí, například do prodeje a marketingu, zatímco výdaje do nemovitostí budou v roce 2011 dále klesat. V průběhu pouhých pár let došlo k pozoruhodné změně. Kombinace ekonomického růstu a zvyšující se zaměstnanosti by dříve vytvořila boom ve výdajích do tradičních komerčních nemovitostí 2. Díky vlivu recese a také díky tomu, že výsledky některých firem stále ještě nedosáhly úrovně očekávání, firmy nyní preferují minimální risk a vybírají si flexibilnější a škálovatelnější varianty.“